31 ian. 2025 | 09:30

Ce aripi ar avea oamenii, dacă am putea să zburăm. Cât ar fi de mari ca să ne ridicăm de la pământ

ȘTIINȚĂ
Ce aripi ar avea oamenii, dacă am putea să zburăm. Cât ar fi de mari ca să ne ridicăm de la pământ

Zborul a fost mereu un vis pentru oameni, dar dacă ar deveni realitate, cum ar arăta aripile noastre și ce schimbări ar fi necesare pentru ca trupurile noastre să fie capabile de zbor? Răspunsul implică o combinație de modificări anatomice complexe și un design specific al aripilor.

Dimensiunea aripilor: între proporții și fizică

Pentru ca un om de 70 kg, cu o înălțime de aproximativ 1,5 metri, să poată zbura, ar fi necesară o anvergură a aripilor de aproximativ 6 metri, potrivit lui Ty Hedrick, profesor de biologie la Universitatea din Carolina de Nord. Aceasta ar fi surprinzător de mică în comparație cu dimensiunile unor păsări mari precum albatrosul.

Hedrick a utilizat o ecuație dezvoltată de Robert Nudds, lector la Universitatea din Manchester, care analizează proporțiile aripilor păsărilor în funcție de masa corpului. „Această dimensiune nu este uriașă, dar implică alte schimbări importante în anatomia umană,” explică Hedrick.

Anatomia necesară pentru zbor

Pentru ca oamenii să poată zbura, aripile nu ar fi suficiente. Michael Habib, cercetător asociat la Muzeul de Istorie Naturală din Los Angeles, subliniază că zborul ar necesita o reconstrucție completă a scheletului și musculaturii.

„Aripile tipice, precum cele de înger, ar necesita o a doua scapulă și mușchi masivi care să conecteze pieptul și spatele pentru a susține mișcarea aripilor,” spune Habib. Totuși, un design mai realist ar implica aripi asemănătoare celor ale liliecilor, cu membrană de piele întinsă peste brațe și mâini, oferind o anvergură de 6 metri.

Pentru a zbura, oamenii ar avea nevoie de o masă musculară semnificativ mai mare,” adaugă Habib. La păsări, între 16% și 30% din masa musculară este dedicată zborului, în principal în piept. Oameni care ar putea zbura ar avea, astfel, un piept mult mai proeminent și un spate extrem de bine dezvoltat.

Tipul de zbor și lansare

Modul în care oamenii ar zbura depinde și de anatomia lor. Habib sugerează că, având în vedere dimensiunile mari ale corpului, oamenii ar fi mai potriviți pentru un zbor de tip „plutitor” (soaring), similar cu cel al albatrosului. Acest tip de zbor implică aripi lungi și subțiri, ideale pentru planare pe distanțe mari, cu efort minim.

În ceea ce privește decolarea, aripile mari nu ar permite un zbor direct prin bătaie de aripi de la sol. „Un lansaj cvadrupedal ar fi mai potrivit,” explică Habib. Acesta presupune că oamenii s-ar sprijini pe toate cele patru membre, folosind mâinile și picioarele pentru a se propulsa în aer, un stil similar cu cel al pterozaurilor din perioada dinozaurilor sau al unor lilieci.

Provocări evolutive și dezavantaje

Chiar și cu toate aceste ajustări, oamenii ar avea un dezavantaj semnificativ în fața animalelor zburătoare. Păsările și liliecii au evoluat de-a lungul a milioane de ani pentru a dezvolta structuri optime pentru zbor. „Ar fi nevoie de adaptări suplimentare, precum oase ușoare și goale, dar rezistente, pentru a susține corpul în timpul zborului,” afirmă Hedrick.

Pe lângă acestea, un consum energetic foarte mare ar reprezenta o altă provocare. Zborul este una dintre cele mai intensive activități din punct de vedere energetic, iar alimentarea musculaturii pentru o mișcare continuă ar necesita resurse calorice uriașe.

Concluzii: zborul rămâne un ideal fascinant

Deși imposibil în acest moment fără ajutor tehnologic, explorarea teoretică a modului în care oamenii ar putea zbura ne oferă o perspectivă fascinantă asupra limitelor și potențialului corpului uman. „Dacă am putea zbura, am vedea o umanitate complet transformată, cu anatomii adaptate pentru cer și noi moduri de a explora lumea,” concluzionează Habib, conform Live Science.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele