Câtă radiație emit, de fapt, mașinile electrice, conform unui studiu recent. Ce au aflat cercetătorii?
Un nou studiu realizat în Germania aduce lămuriri importante pentru șoferii care s-au întrebat vreodată dacă bateria uriașă a unei mașini electrice ar putea genera niveluri periculoase de radiații.
Concluziile sunt liniștitoare: automobilele electrice nu expun ocupanții la radiații mai mari decât cele întâlnite în mașinile convenționale și, în anumite situații, pot produce chiar valori mai reduse ale câmpurilor electromagnetice.
Testele au fost efectuate de ADAC, asociatia auto germană, la solicitarea Oficiului Federal pentru Protecția împotriva Radiațiilor, care și-a propus să verifice cât de intens este „electrosmogul” în interiorul mașinilor electrice moderne, scrie Carscoops.
Cum a fost realizat studiul
Cercetătorii au analizat un total de 11 mașini electrice, la care s-au adăugat câteva hibride și un singur model cu motor pe benzină, pentru comparație.
Pentru a simula cât mai fidel condițiile reale de utilizare, inginerii ADAC au plasat zece senzori în interiorul unui manechin de testare și l-au poziționat în mai multe locuri din cabină.
Mașinile au fost evaluate atât în mers, cât și în timpul încărcării, pentru a observa variațiile de câmp magnetic în situații diferite.
În timpul probelor pe șosea, echipa a înregistrat câteva creșteri scurte ale intensității câmpului electromagnetic, în special în momentele de accelerație puternică, frânare sau activare a unor componente electrice. Astfel de fluctuații sunt considerate normale într-un sistem de propulsie bazat pe tensiuni ridicate și motoare electrice.
Rezultatele au arătat că densitatea curenților electrici și câmpurile generate la nivelul corpului uman rămân cu mult sub limitele admise la nivel internațional.
Măsurătorile cele mai ridicate au fost detectate în zona spațiului pentru picioare, în apropierea cablurilor și a motorului electric, însă valorile din zona capului și a trunchiului au fost neglijabile.
Unde se găsesc cele mai mari variații, de fapt
Una dintre concluziile surprinzătoare ale studiului este legată de un element prezent în majoritatea mașinilor moderne, indiferent de tipul de propulsie: scaunele încălzite.
Acestea au generat unele dintre cele mai puternice valori electromagnetic măsurate, iar fenomenul a fost observat atât la mașinile electrice, cât și la hibride și chiar la modelul pe benzină inclus în test.
Cu toate acestea, intensitatea câmpurilor electromagnetice rămâne mult sub pragurile considerate periculoase. Diferențele cele mai vizibile au apărut în zona inferioară a habitaclului, unde sunt amplasate componentele de înaltă tensiune, însă în partea superioară a corpului valorile au fost foarte reduse.
Nici procesul de încărcare nu a prezentat motive de îngrijorare. Încărcarea la curent alternativ a generat un ușor vârf de radiație în momentul conectării cablului, însă nivelurile au rămas în limite sigure.
Surprinzător, încărcarea rapidă la curent continuu a produs valori chiar mai mici decât încărcarea obișnuită la AC, în ciuda puterii mai mari transferate către baterie.
În concluzie, datele obținute de ADAC confirmă că mașinile electrice nu reprezintă un risc suplimentar în ceea ce privește expunerea la câmpuri electromagnetice.
Nivelurile măsurate sunt reduse, se încadrează în toate standardele de siguranță și nu prezintă riscuri pentru sănătate, fie că vorbim despre utilizatori obișnuiți, fie despre persoane cu dispozitive medicale, precum stimulatoare cardiace.