05 mai 2025 | 18:00

Cartier, regele bijutierilor și bijutierul regilor. Povestea brandului de lux de la care cumpărau Ford, Rockefeller și Regele Edward al VII-lea

Special
Share
Cartier, regele bijutierilor și bijutierul regilor. Povestea brandului de lux de la care cumpărau Ford, Rockefeller și Regele Edward al VII-lea
Brățări Cartier. Foto arhivă

Istoria impresionantă a casei Cartier începe în inima Parisului, în anul 1847, când un tânăr ambițios pe nume Louis-François Cartier, în vârstă de doar 28 de ani, a preluat un mic atelier de bijuterii de la mentorul său, Adolphe Picard. Cu o viziune clară și o pasiune neobosită pentru frumusețea detaliului, Louis-François a pus bazele unei afaceri care avea să devină sinonimă cu luxul absolut.

De la un atelier parizian la un imperiu global al bijuteriilor

Deși bijuteriile Cartier aveau deja un loc bine stabilit în cercurile aristocrației franceze încă din timpul fondatorului, adevărata expansiune a început odată cu preluarea conducerii de către fiul său, Alfred Cartier, în anul 1874.

Înarmat cu o strategie ambițioasă, Alfred a visat la un brand recunoscut pe plan internațional. A mizat pe talentul celor trei fii ai săi, Louis, Pierre și Jacques, pe care i-a trimis în marile capitale ale lumii: New York, Londra și Sankt Petersburg.

Fiecare a fost responsabil de dezvoltarea Cartier în zona respectivă, punând astfel bazele unei rețele globale care a sedus rapid elita mondială.

Cartier a creat primul ceas de mână pentru bărbați

Ascensiunea Cartier în rândul elitei internaționale nu a fost întâmplătoare. În 1904, Louis Cartier a creat primul ceas de mână dedicat bărbaților, la solicitarea prietenului său apropiat, aviatorul brazilian Alberto Santos-Dumont.

Pilotul îi ceruse o alternativă mai practică la ceasurile de buzunar, greu de utilizat în timpul zborului. Astfel s-a născut modelul Santos, un ceas elegant, plat și funcțional, devenit rapid simbol al modernității și rafinamentului.

Această inovație a marcat începutul unei serii de creații iconice, printre care ceasul Tank – inspirat de silueta tancurilor folosite în Primul Război Mondial sau brățara Cartier Love, cu design inspirat de centurile de castitate medievale.

Aceasta din urmă este astăzi una dintre cele mai populare piese Cartier, devenind un simbol universal al iubirii și al angajamentului.

Nu doar produsele în sine, ci și modul de prezentare a acestora a fost revoluționar. Cutiile roșii, elegante, în care sunt ambalate bijuteriile Cartier, au devenit un semn distinctiv.

Acestea au apărut încă din primii ani ai brandului și au fost imortalizate inclusiv în filme celebre, precum „Gentlemen Prefer Blondes”. Din 2009, Cartier a început producția acestora din materiale ecologice, eliminând complet plasticul, fără a compromite prestigiul estetic.

Vezi și: Rolex, coroana și geneza unui imperiu al eleganței. Cum a reușit un copil sărman și orfan să creeze cel mai cunoscut brand de ceasuri de lux din lume

Bijutierul regilor și regele bijutierilor, preferat de Ford, Rockefeller și Regele Edward al VII-lea

Cartier a cucerit rapid inimile regilor, aristocraților și magnatilor vremii. Regele Edward al VII-lea al Marii Britanii, unul dintre cei mai loiali clienți ai brandului, l-a numit pe Louis Cartier „regele bijutierilor și bijutierul regilor”, o poreclă care va rămâne pentru totdeauna asociată numelui Cartier.

El a comandat nu mai puțin de 27 de tiare pentru încoronarea sa din 1902, stabilind Cartier drept furnizor oficial al Curții Regale britanice.

Alături de el, figuri legendare precum Henry Ford sau John D. Rockefeller și-au exprimat aprecierea față de măiestria și rafinamentul bijuteriilor Cartier. Aceste nume mari au contribuit la consolidarea reputației brandului, făcând din Cartier un simbol incontestabil al prestigiului internațional.

În colecțiile Cartier se regăsesc piese cu povești spectaculoase. Celebrul colier Felix, realizat în 1975 pentru actrița mexicană Maria Félix, este alcătuit din doi crocodili, unul din 1.023 de diamante galbene și celălalt din 1.060 de smaralde, o piesă opulentă care reflectă perfect personalitatea extravagantă a celei care l-a comandat.

Un alt exemplu celebru este colecția Tutti Frutti, inspirată din bijuteriile indiene tradiționale. Jacques Cartier a călătorit în India și a achiziționat pietre prețioase cu motive florale, rubine, smaralde și safire, pe care atelierele din Paris le-au transformat în creații vibrante, colorate, unice.

Una dintre cele mai emblematice piese din această colecție a fost un colier extravagant realizat pentru moștenitoarea imperiului Singer, Daisy Fellowes, în anul 1936.

Design și semnătură stilistică inconfundabilă

Cartier nu a însemnat doar bijuterii prețioase, ci și o viziune artistică aparte. Jeanne Toussaint, unul dintre cei mai influenți designeri ai casei, a introdus motivele felinelor în designul bijuteriilor Cartier.

Pasiunea ei pentru pantere a dus la apariția unor piese emblematice, precum broșa Pantera, purtată de Wallis Simpson, soția ducelui de Windsor (fostul Rege Edward al VIII-lea). Acest simbol a devenit o marcă stilistică asociată cu feminitatea puternică și eleganța sălbatică.

Un alt exemplu de design iconic este inelul format din trei benzi întrepătrunse, lansat pentru prima dată în 1924. Simbolizând dragostea, prietenia și fidelitatea, acest model a fost purtat de personalități precum prințesa Diana sau actrița Nicole Kidman.

Tot Cartier este și primul brand de bijuterii care a utilizat platina în creațiile sale. Alfred Cartier a introdus acest metal prețios în designul bijuteriilor în stil Garland încă din 1847, revoluționând astfel standardele în materie de rafinament și durabilitate.

Vezi și: Produsele cu adevărat de lux, într-un clasament costisitor: pe ce locuri sunt Louis Vuitton, Hermes, Chanel, Gucci, Dior, Cartier

Cartier în zilele noastre: un titan al luxului modern

Familia Cartier a deținut controlul asupra brandului până în anul 1964. Astăzi, compania este parte a grupului Richemont și continuă să fie un nume de referință în lumea bijuteriilor de lux, cu peste 300 de buticuri în 125 de țări.

O dată la doi ani, Cartier lansează o colecție nouă, fiecare debut fiind însoțit de un eveniment fastuos. Un exemplu notabil este colecția Jewels of the Nile, lansată în New York, cu o tematică egipteană spectaculoasă: piramide adevărate, păuni vii și decoruri inspirate din cultura faraonică.

În prezent, produsele Cartier nu mai sunt rezervate doar nobilimii. Ele sunt purtate de celebrități, lideri de opinie, artiști și persoane care prețuiesc perfecțiunea în artă și design.

Ceasurile, bijuteriile, parfumurile și accesoriile Cartier nu sunt doar obiecte de lux, ci adevărate declarații de stil și identitate.

Moștenirea Cartier, un amestec între eleganță, tradiție și inovație

Cartier a reușit să rămână relevant timp de aproape două secole printr-o combinație unică de tradiție și inovație. Valorile sale centrale, creativitate, libertate și perfecțiune, se regăsesc în fiecare produs realizat.

Fie că vorbim de o brățară care simbolizează dragostea eternă sau de un ceas conceput pentru a înfrunta cerul, Cartier este sinonim cu excelența.

Este greu de spus dacă Louis-François Cartier și-ar fi imaginat vreodată că atelierul său parizian va deveni un nume sinonim cu regalitatea, rafinamentul și luxul absolut. Cert este că povestea Cartier nu s-a încheiat, ci continuă să inspire, să impresioneze și să încânte generație după generație.

Vezi și: Milionara care deschide un cartier rezidențial în România. Vor fi sute de apartamente și hoteluri