27 feb. 2025 | 09:30

Autonomia mașinilor electrice, lovită tare de frig. Ce nu îți spun constructorii auto despre bateriile autoturismelor

TEHNOLOGIE, ȘTIINȚĂ & DIGITAL
Share
Autonomia mașinilor electrice, lovită tare de frig. Ce nu îți spun constructorii auto despre bateriile autoturismelor
Bateria de la mașinile electrice, afectată de frig

Un test recent realizat de clubul auto german ADAC a demonstrat că temperaturile scăzute afectează semnificativ autonomia mașinilor electrice. În cadrul testului, s-a analizat câtă energie se pierde în timpul unui traseu simulat între München și Berlin, la o temperatură de 0 grade Celsius. Din cele 25 de modele electrice testate, doar unul a reușit să parcurgă traseul fără oprire pentru încărcare.

Impactul temperaturilor scăzute asupra autonomiei

În cazul a 18 dintre modelele testate, consumul de energie a fost cu 50% mai mare decât valorile declarate de producători. Modelele Volvo EC40, MG4 și Ford Capri au înregistrat deviații de peste 80%, în timp ce Nio ET5 a avut cea mai mică abatere, de doar 10%, urmat de Porsche Taycan (23%) și Mercedes EQS (25%).

Singurul model care a reușit să parcurgă întreg traseul de 582 km fără oprire a fost Mercedes EQS, cu o autonomie declarată de 600 km. Totuși, la finalul traseului, bateria mai avea doar 18 km autonomie rămasă, ceea ce indică faptul că majoritatea șoferilor ar fi preferat să facă o oprire pentru siguranță.

Diferențele dintre datele oficiale și realitate

Producătorii auto declară autonomii de 500-700 km pentru modelele electrice, dar aceste valori sunt obținute conform procedurii WLTP, care simulează condiții ideale de utilizare. În realitate, factori precum viteza mare, traficul de autostradă și temperaturile scăzute reduc semnificativ autonomia.

În cadrul testului ADAC, viteza maximă a fost de 130 km/h, iar media a fost de 111 km/h, cu un timp total de cinci ore și 15 minute. Chiar și în aceste condiții standardizate, autonomia reală a fost mult mai redusă decât cea indicată în broșurile oficiale.

Numărul de opriri necesare pentru încărcare

Rezultatele testului au arătat că:

  • Lucid Air, Porsche Taycan și alte cinci modele au avut nevoie de o singură oprire.
  • Nouă modele au necesitat două opriri.
  • Opt modele au fost nevoite să se oprească de trei ori pentru a termina traseul.

Aceste concluzii confirmă că frigul și viteza ridicată reduc drastic autonomia mașinilor electrice, iar utilizatorii ar trebui să ia în considerare aceste aspecte atunci când planifică călătorii lungi.

Ce trebuie să știe șoferii

Deși mașinile electrice sunt promovate ca alternative eficiente și sustenabile, utilizatorii trebuie să fie conștienți de limitările acestora în condiții reale de utilizare. Temperaturile scăzute, viteza ridicată și traficul intens sunt factori care influențează negativ performanța bateriilor, determinând o autonomie mai mică decât cea declarată de producători.

Pentru cei care planifică călătorii lungi în condiții de frig, este esențial să ia în calcul opririle pentru încărcare și să monitorizeze nivelul bateriei pentru a evita situațiile neprevăzute.