07 iul. 2025 | 10:44

Arabia Saudită accelerează trecerea la mașini electrice, în ciuda dependenței de petrol. Explicația din spatele fenomenului aparent bizar

AUTO
Share
Arabia Saudită accelerează trecerea la mașini electrice, în ciuda dependenței de petrol. Explicația din spatele fenomenului aparent bizar
Arabia Saudită accelerează trecerea la mașini electrice / Foto: AI (Colaj Playtech.ro)

Deși Arabia Saudită este unul dintre cei mai mari producători de petrol din lume, regatul face pași hotărâți spre un viitor mai verde, mizând pe dezvoltarea industriei mașinilor electrice (EV).

În prezent, doar aproximativ 1% din autoturismele vândute pe piața locală sunt electrice, comparativ cu media globală de 18%, conform raportului eMobility Outlook 2024 publicat de PricewaterhouseCoopers (PwC).

Cu toate acestea, autoritățile saudite investesc masiv în infrastructură și producție pentru a schimba această realitate până în 2030, scrie CNN.

Punctul central al acestei tranziții este Electric Vehicle Infrastructure Company (EVIQ), un parteneriat între fondul suveran de investiții al regatului (PIF) și Saudi Electricity Company.

În ianuarie 2024, EVIQ a inaugurat prima stație de încărcare rapidă în Riyadh. Obiectivul lor: 5.000 de stații rapide în 1.000 de locații până în 2030.

„Foarte puțini cumpărători se simt confortabil să investească într-un EV fără să vadă infrastructura necesară”, a declarat CEO-ul EVIQ, Mohammad Gazzaz. „Noi deschidem calea”.

În prezent, există stații EVIQ în orașele Riyadh și Jeddah, dar compania intenționează să extindă rețeaua inclusiv pe autostrăzi și în orașe secundare precum Mecca și Medina.

Arabia Saudită vrea să-și construiască propriul ecosistem de electromobilitate

Strategia regatului nu se limitează la adopția de EV-uri, ci vizează și dezvoltarea unui ecosistem industrial complet. Fondul PIF este acționar majoritar în compania americană Lucid, care a deschis prima fabrică de automobile electrice din Arabia Saudită în 2023.

În paralel, compania CEER, o colaborare între PIF și Foxconn, va lansa prima mașină electrică produsă local în 2026. De asemenea, PIF colaborează cu Hyundai la construcția unei noi unități de producție.

Marile branduri de EV sunt deja prezente pe piață: Tesla a intrat în Arabia Saudită în aprilie 2025, iar producătorul chinez BYD a deschis primul showroom în mai. Modelul BYD Atto 3, cu un preț de pornire de aproximativ 27.000 de dolari, este considerat un element-cheie în scăderea prețurilor și atragerea publicului larg.

În prezent, majoritatea proprietarilor de mașini electrice din Arabia Saudită sunt persoane care își pot instala un sistem de încărcare acasă.

Prețurile ridicate, lipsa infrastructurii publice și autonomia redusă în contextul condițiilor climatice extreme sunt obstacole semnificative. Temperaturile ridicate afectează performanța bateriilor, în special în ceea ce privește viteza de încărcare și autonomia.

Stimulentele guvernamentale, o necesitate pentru extinderea rapidă

Conform unui sondaj realizat de King Abdullah Petroleum Studies and Research Center și University College London, pentru ca EV-urile să se impună pe scară largă în Riyadh ar fi necesare măsuri suplimentare din partea guvernului, precum scutirea de TVA pentru mașinile electrice, subvenționarea energiei de încărcare și instalarea gratuită a stațiilor de uz casnic.

Chiar și cu aceste provocări, PwC estimează că 30% din mașinile aflate în circulație în Riyadh vor fi electrice până în 2030. Peste 40% dintre saudiți iau deja în calcul achiziționarea unui EV în următorii trei ani.

„Prețurile scad, oferta de modele crește, iar direcția guvernamentală este clară”, spune Heiko Seitz de la PwC. „Dar anxietatea legată de autonomie rămâne principalul obstacol, iar soluția este extinderea rapidă a stațiilor publice de încărcare”.