07 iul. 2025 | 11:54

Anvelopele speciale pentru electrice: scumpe, „eco” și frânează… când vor ele, potrivit unor teste

AUTO
Share
Anvelopele speciale pentru electrice: scumpe, „eco” și frânează... când vor ele, potrivit unor teste
Teste pe anvelope la frânare / Foto: Tread Nation

Un test realizat de jurnaliștii norvegieni arată că anvelopele „eco”, omologate special pentru modele electrice, oferă performanțe net inferioare celor universale de înaltă performanță.

Pornind de la premisa că mașinile electrice ar trebui să fie echipate cu anvelope dezvoltate special pentru greutatea și nevoile lor specifice, o echipă de jurnaliști norvegieni a decis să testeze eficiența acestor produse.

Au ales un model electric popular, Kia EV6, și au cerut mai multor producători de anvelope să le recomande cel mai potrivit model din ofertă.

Surpriza a venit atunci când niciun producător nu a recomandat un model dedicat EV-urilor, ci doar anvelope generaliste de performanță, de tipul celor utilizate pentru SUV-uri în general.

Răspunsul oficial al producătorilor a fost că modelele specializate sunt destinate aproape exclusiv echipării din fabrică și nu sunt distribuite pe piața liberă către clienții privați.

De ce nu se vând anvelopele „eco” pentru EV-uri?

Conform anchetei, motivul principal pentru această politică de distribuție ține de omologările făcute de constructorii auto.

Anvelopele sunt livrate direct uzinelor pentru a fi montate pe mașinile noi și apoi vândute, la prețuri mai mari, prin centrele service autorizate. Însă cererea reală în aceste centre este extrem de scăzută, ceea ce indică un interes financiar limitat.

Jurnaliștii au testat două seturi de anvelope „eco” omologate, unul pentru Volvo și altul pentru Volkswagen. Rezultatele au fost dezamăgitoare: risc de acvaplanare crescut, distanțe de frânare mai mari și aderență inferioară față de modelele generaliste testate în paralel.

Diferențe majore la frânare și control

Testele au demonstrat că:

  • Anvelopele „eco” omologate au crescut distanța de frânare cu până la 5 metri față de modelele de performanță.
  • Riscau acvaplanarea la viteze cu 10 km/h mai mici.
  • Performanțele acestor modele au fost apropiate de cele mai slabe anvelope bugetare, deși prețurile lor se situează în segmentul premium.

Această diferență este cu atât mai periculoasă în cazul mașinilor electrice, care sunt mai grele și au o inerție mai mare decât modelele termice. Pierderea aderenței poate duce la pierderea controlului, mai ales în condiții de frânare de urgență sau pe carosabil ud.

Clasamentul anvelopelor testate

Testul a inclus mai multe modele, împărțite în două categorii:

Anvelope generaliste de performanță:

  • Michelin Pilot Sport 4 SUV (locul 1)
  • Nokian Hakka Black 3 SilentDrive (locul 1)
  • Pirelli Scorpion
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
  • Continental PremiumContact 7
  • Hifly Vigorous HP801 (cel mai slab model testat)

Anvelope dedicate EV-urilor, omologate:

  • Set 1: anvelope eco pentru VW
  • Set 2: anvelope eco pentru Volvo

Cele două seturi dedicate mașinilor electrice s-au clasat sub toate modelele generaliste de top, iar modelul pentru VW a obținut un scor cu doar 1 punct mai mare decât cel mai slab model bugetar, Hifly.

Performanța primează în fața etichetei „eco”

Jurnaliștii norvegieni trag un semnal de alarmă: anvelopele omologate pentru EV-uri sunt promovate pentru câțiva kilometri în plus la autonomie, dar compromit grav siguranța rutieră. Este posibil ca producătorii de mașini și de anvelope să știe deja aceste deficiențe, dar aleg totuși aceste modele pentru a îmbunătăți cifrele oficiale de emisii și autonomie.

Recomandarea finală a testului este clară: evitați anvelopele „speciale” dedicate mașinilor electrice și optați, în schimb, pentru modele universale de performanță, care oferă aderență, siguranță și control superior, indiferent de motorizare.