Anunț important despre Rabla 2025. Ce valoare vor avea voucherele auto și cum se vor acorda
După luni de incertitudini și amânări, programul Rabla revine în 2025 cu o serie de modificări semnificative care vor influența direct șoferii români interesați de înnoirea parcului auto. De această dată, finanțarea se va adresa strict persoanelor fizice, iar unele dintre voucherele acordate vor avea valori mai mici decât cele din anii anteriori.
Bugetul disponibil pentru 2025 și contextul deciziei
Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, a confirmat că bugetul total pentru programul Rabla din acest an este de 200 de milioane de lei. Suma este considerabil mai mică decât cea alocată inițial în cadrul programului planificat pentru începutul anului, care includea fonduri de 610 milioane de lei pentru persoane fizice, 650 de milioane pentru persoane juridice și 150 de milioane pentru instituțiile publice.
Totuși, în contextul presiunilor bugetare și al măsurilor de reducere a deficitului, Administrația Fondului pentru Mediu a suspendat programul cu doar o zi înainte de lansare, provocând nemulțumiri în rândul importatorilor și producătorilor auto. Asociația Importatorilor și Distribuitorilor de Motociclete și Motocicluri din România (AIDMM) a transmis un avertisment dur, susținând că piața auto și moto autohtonă ar putea fi grav afectată de această decizie.
Ce valoare vor avea noile vouchere
Odată cu reluarea discuțiilor despre Programul Rabla, se lucrează la ajustarea valorilor pentru diferitele tipuri de autovehicule. În forma anunțată în luna aprilie, valorile voucherelor erau stabilite astfel: 10.000 de lei pentru o mașină pe benzină, 12.000 de lei pentru un hibrid clasic și 17.500 de lei pentru un hibrid plug-in.
Ministrul Mediului a precizat că voucherul de 10.000 de lei pentru mașinile pe benzină și cel de 12.000 de lei pentru hibridele clasice vor fi păstrate. În schimb, s-au purtat discuții intense privind reducerea voucherelor pentru mașinile electrice, considerate prea costisitoare pentru bugetul actual.
„Există o foarte mare inegalitate. Înțelegem că oamenii care își cumpără o mașină electrică dau o sumă mult mai mare, dar, într-o situație bugetară complicată, pur și simplu nu mai există bani la buget pentru a acoperi 7.000–8.000 de euro dintr-o mașină care valorează zeci de mii de euro. Vrem ca voucherele să ajungă acolo unde chiar fac o diferență”, a explicat Diana Buzoianu.
Când se reia programul și ce urmează pentru beneficiari
Lansarea efectivă a programului Rabla 2025 va avea loc după aprobarea pachetului 2 de măsuri fiscale, care va include și reglementările legate de finanțarea acordată prin Administrația Fondului pentru Mediu. După acest pas, va fi emis un ordin de ministru care va detalia valorile voucherelor și criteriile de acordare.
Este clar că prioritatea guvernului este de a canaliza fondurile către segmentele de populație unde acestea pot avea un impact real. Finanțarea va fi limitată, dar țintită, ceea ce înseamnă că șoferii care intenționează să își achiziționeze o mașină mai puțin poluantă trebuie să se informeze din timp cu privire la noile condiții.
Controversele lansării ratate din primăvară
Programul Rabla era așteptat de mii de români și de întreaga industrie auto, mai ales în condițiile în care vânzările de mașini noi au stagnat în prima parte a anului. Decizia de suspendare, luată pe fondul presiunilor privind reducerea deficitului bugetar, a lăsat în aer atât clienții, cât și dealerii auto, care contau pe subvențiile statului pentru a dinamiza piața.
Reluarea programului, chiar și într-o formă ajustată, este privită drept un pas pozitiv. Cu toate acestea, reducerile de buget și restricțiile de eligibilitate sunt elemente ce vor influența direct nivelul cererii în 2025.