03 iun. 2025 | 19:26

ANAF-ul dă milităria jos din pod și bagă autoritățile locale la înaintare- a pus în consultare un proiect care schimbă regulile pentru contribuabilii neinregistrați fiscal

BANI ȘI CURS VALUTAR
Share
ANAF-ul dă milităria jos din pod și bagă autoritățile locale la înaintare- a pus în consultare un proiect care schimbă regulile pentru contribuabilii neinregistrați fiscal
ANAF-ul dă milităria jos din pod și bagă autoritățile locale la înaintare

ANAF este în plin proces de a găsi și implementa soluții menite să crească acoperirea fiscală și eficiența colectării de bani la bugetul de stat. Prin urmare, avem în față o nouă propunere de schimbare a legislației fiscale în România!

Fiscul tocmai a pus în dezbatere un proiect, care implică și autoritățile locale, și vizează direct contribuabilii neinregistrați fiscal. Aceste schimbări sunt motivate de necesitatea adaptării la modificările legislative recente și de rezolvarea problemelor practice identificate în aplicarea procedurii anterioare. Prin consolidarea colaborării dintre autoritățile locale și ANAF și prin digitalizarea comunicării, se urmărește o mai bună acoperire fiscală și creșterea eficienței colectării creanțelor bugetare.

Ce se schimbă concret:

  • Cererile de înregistrare fiscală vor fi trimise doar electronic între instituții;

  • Actele de identitate ale contribuabililor trebuie să fie valabile în momentul înregistrării.

Scopul este clar: să se facă ordine, să se colecteze mai eficient taxele și să nu mai existe scăpări sau confuzii între autorități.

„Noua procedură de înregistrare fiscală, aprobată prin proiectul de ordin al președintelui ANAF, reglementează două mari scenarii: înregistrarea din oficiu și înregistrarea la cererea altei autorități care administrează creanțe fiscale. Scopul este integrarea în evidențele fiscale a subiecților de drept fiscal care nu și-au îndeplinit obligația de înregistrare, potrivit legii.

Procedura este aplicată de compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal central competent, în funcție de domiciliul fiscal al contribuabilului sau de alte criterii stabilite prin lege pentru nerezidenți și sedii secundare.

În cazul înregistrării din oficiu, procesul se declanșează:

  • pe baza constatărilor proprii;
  • la solicitarea altor compartimente sau autorități;
  • pe baza unor hotărâri judecătorești definitive;
  • în urma sesizărilor de la autorități locale privind sedii secundare nedeclarate”, conform Termene.ro.

Textul proiectului propus de ANAF:

Art. 1 – Se aprobă Procedura de înregistrare fiscală, din oficiu sau la cererea altei autorităţi care administrează creanţe fiscale, a unui subiect de drept fiscal care nu şi-a îndeplinit obligaţia de înregistrare fiscală, potrivit legii, prevăzută în anexa nr. 1.

Art. 2 – Se aprobă modelul şi conţinutul următoarelor formulare:

a)”Referat privind solicitarea de înregistrare fiscală, din oficiu”, prevăzut în anexa nr. 2a);
b)”Notificare privind înregistrarea fiscală, din oficiu/la cererea altei autorităţi care administrează creanţe fiscale”, prevăzută în anexa nr. 2b);
c) „Invitație privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, în cazul neprezentării la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii”, prevăzută în anexa nr. 2c);

d) „Referat privind măsurile propuse urmare derulării procedurii de înregistrare fiscală, din oficiu/ la cererea altei autorităţi care administrează creanțe fiscale”, prevăzut în anexa nr. 2d);

e) „Decizie privind înregistrarea fiscală, din oficiu/la cererea altei autorităţi care administrează creanţe fiscale”, prevăzută în anexa nr. 2e).

f) „Înștiințare privind încetarea procedurii de înregistrare fiscală, din oficiu/la cererea altei autorităţi care administrează creanţe fiscale”, prevăzută în anexa nr. 2f).

Art. 3 – Caracteristicile de tipărire, modul de utilizare şi de arhivare a formularelor menţionate la art. 2 sunt prevăzute în anexa nr. 3.

Art. 4 – Referirile la Codul de procedură fiscală reprezintă trimiteri la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 5 – Anexele nr. 1 – 3 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 6 – La data intrării în vigoare a prevederilor prezentului ordin se abrogă Ordinul președintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2921/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare fiscală, din oficiu sau la cererea altei autorităţi care administrează creanţe fiscale, a unui subiect de drept fiscal care nu şi-a îndeplinit obligaţia de înregistrare fiscală, potrivit legii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 850 din 26 octombrie 2016.

Art. 7 – Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, precum și direcţiile generale regionale ale finanţelor publice și unitățile fiscale subordonate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 8 – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.