09 mai 2025 | 14:13

Alternativa ieftină la Dacia vine din Serbia. De ce ar putea fura clienții gigantului de la Mioveni

AUTO
Alternativa ieftină la Dacia vine din Serbia. De ce ar putea fura clienții gigantului de la Mioveni
New Yugo / Foto: Car Scoops

Designerii sârbi au prezentat la München o machetă a noului Yugo, un model inspirat din tradiția anilor ’80, care ar putea intra în producție în următorii doi ani.

Yugo, marca auto care a devenit celebră în anii ’80 pentru simplitatea și prețul mic, ar putea reveni în forță pe piața europeană.

Ce știm despre mașina sârbească reinventată

În cadrul unui eveniment dedicat designului auto desfășurat la München, designerul sârb Darko Marceta și profesorul Aleksandar Bjelic au prezentat o machetă la scară redusă a viitorului model Yugo, care combină elemente retro cu un design contemporan.

Proiectul a stârnit interes în contextul unei piețe în care segmentul mașinilor accesibile este aproape abandonat.

Grila frontală a modelului amintește de Dacia actuală, dar înlocuiește logo-ul DC cu o simetrie firească a literei „Y”. Proporțiile clasice, farurile LED și logo-ul iluminat pe hayon definesc o estetică echilibrată între vechi și nou, scrie Car Scoops.

Potrivit echipei de design, mașina va fi disponibil inițial cu motorizări pe combustie, aspirate sau turbo, cu transmisii manuale și automate. Există, de asemenea, gânduri pentru o variantă electrică.

Bjelic, profesor de economie la Universitatea din Belgrad, este cofondator al mărcii și deține în Germania un atelier de restaurare a mașinilor clasice.

El intenționează să reindustrializeze marca împreună cu Marceta, fie printr-o uzină proprie, fie în parteneriat cu un producător consacrat.

Cea mai logică variantă, susțin experții, ar fi colaborarea cu Stellantis, care deține fosta uzină Zastava (reprofilată acum pentru producția Fiat Grand Panda).

Yugo, un mare succes în SUA, acum mai bine de 40 de ani

În anii ’80, Yugo s-a bucurat de succes chiar și pe piața din SUA, datorită modelului Yugo Florida, proiectat pe o bază Fiat refuzată inițial.

În actualul context, când Dacia domină segmentul bugetar european, Stellantis ar putea fi interesat de renașterea unei mărci cu notorietate în Europa de Est. Mai ales că recent au investit 1,5 miliarde de euro în Leapmotor și caută extinderea portofoliului de mărci accesibile.

Yugo ar putea concura direct cu modele de mașini precum Dacia Sandero sau Citroën C3, oferind o alternativă mai ieftină dar atrăgătoare pentru piețele din Europa, Africa și America de Sud.

Rămâne de văzut dacă visul celor doi sârbi va deveni realitate, însă momentul pare favorabil pentru un comeback în forță al celei mai emblematice mărci auto din fosta Iugoslavie.