21 feb. 2025 | 07:30

Alternativa atractivă la Dacia Sandero, desființată peste noapte. Cu ce va fi înlocuită Mazda 2 în 2025

AUTO
Share
Alternativa atractivă la Dacia Sandero, desființată peste noapte. Cu ce va fi înlocuită Mazda 2 în 2025
Mazda 2, o alternativă fascinantă la Dacia Sandero / foto: Mazda

Mazda a luat o decizie drastică în privința gamei sale de modele din Europa. Mazda 2, una dintre cele mai accesibile și apreciate mașini de oraș din portofoliul japonezilor, a fost scoasă din producție, punând capăt unei cariere de aproape un deceniu. Această mișcare vine pe fondul tranziției către electrificare, iar locul său va fi ocupat de Mazda 2 Hybrid, un model bazat pe Toyota Yaris.

Sfârșitul unei ere pentru Mazda 2

Mazda 2, lansată în 2015 și actualizată de două ori în ultimii ani (2019 și 2023), nu mai poate fi comandată nouă în Marea Britanie și în alte piețe europene, iar ultimele exemplare rămase pe stoc sunt pe cale să fie epuizate. Oficialii Mazda nu au oferit detalii suplimentare despre motivele retragerii modelului, însă au confirmat că strategia companiei vizează o electrificare graduală a întregii game până în 2030.

„Pe măsură ce ne îndreptăm spre o electrificare tot mai extinsă, Mazda 2 Hybrid răspunde cerințelor consumatorilor din segmentul B și reprezintă un pas important în direcția atingerii obiectivului nostru de a electrifica întreaga gamă de modele până la sfârșitul deceniului”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei pentru Autocar.

Înlocuitorul său, Mazda 2 Hybrid, nu este altceva decât un Toyota Yaris rebranduit, un parteneriat strategic care permite Mazda să ofere o variantă mai ecologică și eficientă din punct de vedere al emisiilor.

Factori care au dus la dispariția Mazda 2

Decizia de a elimina Mazda 2 este influențată de mai mulți factori, printre care:

  1. Reglementările europene privind emisiile – Marea Britanie a introdus un mandat privind vehiculele cu emisii zero (ZEV mandate), care forțează producătorii auto să crească vânzările de mașini electrice. Mazda 2, în versiunea sa convențională cu motor termic, nu se încadra în aceste cerințe, ceea ce a dus la retragerea sa prematură.
  2. Strategia Mazda de reducere a amprentei de carbon – Compania și-a calculat emisiile pe baza vânzărilor anterioare, iar menținerea modelului cu motor pe benzină ar fi făcut mai dificilă atingerea țintelor de emisii impuse de autorități.
  3. Lipsa unei alternative electrice – Mazda are un singur model electric disponibil în Marea Britanie, crossoverul MX-30, iar noul sedan electric Mazda 6e urmează să fie lansat abia anul viitor.

Pe baza calculelor privind emisiile CO₂, dacă Mazda ar fi vândut 4.400 de modele Mazda 2 Hybrid în locul versiunilor pe benzină și mild-hybrid, ar fi economisit aproximativ 90.000 g CO₂. Această economie de emisii ar fi permis companiei să comercializeze 500 de mașini cu motoare convenționale în plus fără să riște sancțiuni.

Mazda 2 Hybrid: viitorul compactelor japoneze?

Noua Mazda 2 Hybrid este practic un Toyota Yaris cu siglă Mazda și un design ușor diferit. Aceasta folosește un sistem hibrid de 116 CP, capabil să atingă un consum mediu de 3,8 l/100 km și emisii de 87 g/km CO₂. Spre deosebire de vechea Mazda 2, care avea un motor pe benzină de 1.5 litri și o cutie manuală opțională, noul model vine doar cu transmisie automată CVT.

Această mutare pune Mazda în linie cu alți producători care apelează la parteneriate pentru a respecta normele de mediu, în loc să dezvolte noi modele de la zero. Totuși, pentru fanii hatchback-ului tradițional, care apreciau dinamica sportivă și fiabilitatea Mazda 2, tranziția către un model rebranduit ar putea fi un compromis dificil de acceptat.

Mazda 2 a fost una dintre cele mai accesibile alternative la Dacia Sandero și alți rivali din segmentul B, oferind o experiență de condus plăcută, un design atractiv și un raport bun calitate-preț. Însă, din cauza reglementărilor privind emisiile și a schimbărilor strategice ale producătorului japonez, acest model a fost eliminat din gamă și înlocuit cu un hibrid preluat de la Toyota.

Deși Mazda 2 Hybrid promite o eficiență mai bună, fanii modelelor clasice ar putea simți că pierd un simbol al plăcerii de a conduce în segmentul compactelor, conform Autocar.co.uk.