14 apr. 2025 | 14:45

A cochetat cu sculptura, a fost asistenta lui Edmond Deda și a cucerit topurile muzicale în anii ’50-’60. Povestea artistei Aida Moga

Special
A cochetat cu sculptura, a fost asistenta lui Edmond Deda și a cucerit topurile muzicale în anii '50-'60. Povestea artistei Aida Moga
Artista Aida Moga. Foto colorizare Playtech

Pe 12 ianuarie 1926, în inima multiculturală a Timișoarei, venea pe lume Cornelia Aida Rădulescu, cea care avea să devină cunoscută sub numele de scenă Aida Moga. Timișoara, cu spiritul său occidental, cu influențe muzicale și culturale diverse, a oferit terenul fertil pentru o copilă pasionată de artă, visuri și muzică. Încă din adolescență, Aida manifesta o atracție puternică față de domeniile artistice, alternând între sculptură și muzică, două forme de expresie care îi vor defini întreaga viață.

Ascensiunea unei stele: de la “Îmi spuse mie luna” la marile scene

Debutul pe scenă s-a produs alături de sora sa, Lavinia Slăveanu, când ambele erau eleve. Au cântat împreună două compoziții proprii – „Spune drept” și „Eu cred în tine” – demonstrând o maturitate muzicală precoce și o sensibilitate artistică deosebită.

Această apariție timpurie a fost doar preludiul unei cariere ce avea să atingă puncte înalte în anii ’50 și ’60, într-o Românie care trăia o efervescență culturală, în ciuda contextului politic apăsător.

Adevărata consacrare a Aidei Moga vine în 1955, odată cu spectacolul “N-aveți un bilet în plus”, un spectacol de revistă extrem de popular în epocă, relatează Radio România Cultural.

Aici interpretează cu succes un cuplet și melodia “Îmi spuse mie luna”, compusă de Vasile Veselovski, piesă care îi aduce o notorietate imediată. Vocea caldă, clară, expresivă și timbrul aparte au propulsat-o rapid în topul preferințelor publicului și al compozitorilor vremii.

Colaborările cu nume sonore ale muzicii ușoare românești – Ion Vasilescu, Henri Mălineanu, Radu Șerban, Edmond Deda, Sergiu Malagamba și Temistocle Popa – au fost deosebit de prolifice.

Cu aceștia, Aida Moga a lansat piese ce au intrat în patrimoniul muzical al României: “Intră lună pe fereastră”, “O chitară cânta” (în duet cu Florin Dorian), “A fost de-ajuns o melodie”, “Mâine”, “Mă mai iubești sau nu”, “O floare de salcâm” sau “Frumoasă-i visarea”.

Fiecare melodie avea amprenta ei distinctivă, interpretarea Aidei adăugând o notă personală, de finețe lirică și dramatism discret.

Vezi și: ”Inimă, nu fi de piatră” și adu-ți aminte de maestrul Edmond Deda. Povestea unui artist complet: dirijor, compozitor, cântăreț, pianist

Aida Moga a avut parte de o carieră strălucită și în teatru

Între 1957 și 1965, Aida Moga este angajată a prestigiosului Teatru de Revistă „Constantin Tănase” din București.

Participă în spectacole emblematice ale epocii, precum “Ca la Revistă”, „Între noi, femeile!”, „Pagini alese din revista de altădată” și “Revista dragostei”, demonstrând nu doar abilități vocale, ci și o prezență scenică fermecătoare și un simț fin al umorului.

Ulterior, continuă cariera la Teatrul “Ion Vasilescu”, extinzându-și repertoriul și publicul. Colaborările sale cu aceste teatre nu se limitează doar la București.

Aida Moga întreprinde numeroase turnee în întreaga țară, ajungând astfel în fața unui public variat, din toate colțurile României.

Vocea ei pătrunde în săli de spectacole din orașe mari, dar și din orașe de provincie, aducând o bucurie autentică spectatorilor. Prestigiul ei depășește însă granițele țării. Este invitată pentru șase luni la Teatrul de varietăți din Moscova, o recunoaștere rară pentru artiștii români ai acelei perioade.

În plus, a avut onoarea de a cânta în deschiderea concertelor susținute la București de artiști internaționali faimoși, precum Vico Torriani și Claudio Villa, fapt care confirmă statutul ei de vedetă a muzicii ușoare.

Artista originară din Timișoara Aida Moga. Foto arhivă Teatrul de Revistă Constantin Tănase

Artista originară din Timișoara Aida Moga. Foto arhivă Teatrul de Revistă Constantin Tănase

Asistenta lui Edmond Deda și legătura cu generațiile viitoare

În paralel cu activitatea scenică, Aida Moga a avut o contribuție semnificativă și în domeniul pedagogiei muzicale. Absolventă a Conservatorului „Sabin Drăgoi” din Timișoara, își perfecționează pregătirea artistică, iar ulterior devine asistenta celebrului compozitor Edmond Deda la Școala Populară de Artă din București.

În acest rol, a transmis noilor generații pasiunea și rigoarea artistică, formând tineri interpreți și contribuind astfel la dezvoltarea unei școli de muzică ușoară românească de calitate.

Această latură a activității sale este poate mai puțin cunoscută publicului larg, dar este esențială pentru a înțelege complexitatea și generozitatea personalității sale.

Dincolo de lumina reflectoarelor, Aida Moga a fost o artistă completă, dedicată și profund ancorată în misiunea educațională.

Vezi și: Diva României cu voce de nimfă și chip de actriță de Hollywood pe care românii au uitat-o astăzi. Povestea solistei Mara Ianoli

A înregistrat albume la Electrorecord și a devenit un star al televiziunii

În epoca de glorie a muzicii ușoare, Aida Moga a fost prezentă constant la postul național de radio, piesele sale devenind șlagăre fredonate de milioane de români.

A colaborat intens cu casa de discuri Electrecord, unde nu doar că a înregistrat numeroase piese, dar a și tradus sau adaptat în limba română șlagăre internaționale, ceea ce i-a sporit popularitatea.

Prezența ei la Televiziunea Română a fost constantă, fiind invitată frecvent în emisiuni de varietăți și în programe speciale dedicate muzicii.

Într-o vreme în care televiziunea era în plină dezvoltare, Aida Moga a reușit să-și adapteze stilul scenic la cerințele noului mediu, demonstrând versatilitate și un rafinament aparte.

Finalul discret al unei vieți strălucitoare

Aida Moga s-a stins din viață în anul 2001, la București, în discreție, așa cum și-a trăit probabil ultimii ani ai vieții. Deși nu a avut parte de o mediatizare postumă pe măsura contribuției sale, moștenirea ei artistică rămâne vie în memoria afectivă a celor care i-au ascultat muzica și i-au urmărit spectacolele.

Poveștile despre cariera ei, piesele păstrate în fonoteca Radio România, amintirile foștilor colegi și ale celor care au învățat de la ea, toate formează portretul unei artiste care a cucerit topurile muzicale dintr-o perioadă aparte a culturii românești.

A fost una dintre vocile elegante, calde și rafinate ale muzicii ușoare românești, o prezență luminoasă într-o epocă în care arta însemna nu doar talent, ci și dăruire necondiționată.

Vezi și: Singurătatea, boala grea a solistei Gigi Marga. Ne-a lăsat ”Parfumul florilor de crin” și și-a trăit ultimii ani din viață într-un azil de bătrâni

O artistă completă, o epocă, o amintire

Aida Moga nu a fost doar o cântăreață de succes, ci o artistă completă: sculptoriță, profesoară, traducătoare, compozitoare de texte, actriță de revistă și pedagog.

Fiecare etapă a vieții sale profesionale reflectă o pasiune autentică pentru frumos, pentru muzică și pentru scenă. A trăit și a creat într-o perioadă marcată de constrângeri, dar a știut să-și păstreze autenticitatea și eleganța artistică.

Într-o lume în care modelele culturale se schimbă rapid, redescoperirea Aidei Moga înseamnă reîntoarcerea la o epocă de rafinament, melodie și expresivitate – o epocă în care vocea unei artiste putea să cucerească o țară întreagă.