18 feb. 2025 | 13:03

10 filme cu Iurie Darie pe care trebuie să le vezi. Unul dintre cei mai carismatici actori ai cinematografiei românești

ENTERTAINMENT
10 filme cu Iurie Darie pe care trebuie să le vezi. Unul dintre cei mai carismatici actori ai cinematografiei românești
Iurie Darie in rolul maiorului Dobrescu in seria Brigada Diverse (1971-1972). Foto arhivă

Iurie Darie a fost unul dintre cei mai talentați și iubiți actori români, având o carieră impresionantă de peste cinci decenii. Cu un farmec aparte, un talent versatil și o prezență de neuitat, Iurie Darie a cucerit inimile spectatorilor prin numeroasele sale roluri în teatru, televiziune și, mai ales, în cinematografie. Iată zece dintre cele mai importante filme în care a jucat și pe care trebuie să le vezi.

Brigada Diverse intră în acțiune (1970)

„Brigada Diverse intră în acțiune” (1970) este un film de comedie românesc regizat de Mircea Drăgan, ce reprezintă începutul unei serii de filme populare în acea perioadă.

Acțiunea filmului se centrează pe Brigada Fapte Diverse (B.D.), o unitate de miliție din România comunistă, care se ocupă de cazuri mai puțin importante, dar care, prin cercetări, ajung să descopere infracțiuni majore.

Pelicula este o combinație de umor și intrigă polițistă, cu un ton ușor și relaxat, ce se potrivește perfect cu stilul caracteristic al comediilor românești din acea perioadă.

În ceea ce privește personajul jucat de Iurie Darie, maiorul Dobrescu, acesta este unul dintre ofițerii din cadrul Brigăzii Fapte Diverse, un personaj cu un caracter ferm și un rol important în soluționarea cazurilor.

Deși Dobrescu nu este un personaj principal, el joacă un rol semnificativ în dezvoltarea narațiunii și în implementarea soluțiilor care duc la descoperirea infracțiunilor majore.

Ca maior, Dobrescu este un profesionist în domeniul său, însă filmul subliniază mai mult latura sa umană, cu momente de umor și o atitudine practică față de muncă, în contextul serios al investigațiilor. De asemenea, interacțiunile sale cu ceilalți membri ai brigăzii aduc un plus de dinamism și farmec filmului.

Dragoste la zero grade (1964)

În filmul „Dragoste la zero grade” (1964), Iurie Darie interpretează rolul lui Andrei, un tehnician TV trimis la Poiana Brașov pentru a instala un releu.

Aici, pe pârtia de schi, o întâlnește pe Oana, o fostă strungăriță și studentă la Politehnică, interpretată de Florentina Mosora.

Cei doi se ciocnesc accidental pe pârtie, incident care declanșează o poveste de dragoste între ei. În timp ce sentimentele lui Andrei devin intense, Oana rămâne inițial rezervată, creând o dinamică interesantă între personaje.

Filmul, regizat de Cezar Grigoriu și Geo Saizescu, este o comedie muzicală care explorează relațiile și interacțiunile dintre tinerii din acea perioadă, având ca fundal pitorescul peisaj montan al Poienii Brașov.

Alături de Iurie Darie și Florentina Mosora, distribuția îi include pe Dem Rădulescu în rolul lui Brică și Coca Andronescu în rolul Ilincăi.

Post restant (1961)

„Post restant” este un film românesc de comedie romantică și socială, regizat de Gheorghe Vitanidis și lansat în 1962. Scenariul a fost scris de Octavian Sava, iar în rolurile principale apar Iurie Darie, Florentina Mosora, Grigore Vasiliu-Birlic și Ion Dichiseanu.

Povestea filmului se concentrează pe doi ingineri: Puiu (interpretat de Iurie Darie), un bărbat timid, și Dan (interpretat de Ion Dichiseanu), un cuceritor înnăscut.

Cei doi primesc o scrisoare de la Liliana (Florentina Mosora), destinată fostului locatar al apartamentului lor.

Deși nu o cunoaște pe Liliana, Puiu decide să răspundă scrisorii, iar corespondența continuă, dezvoltându-se într-o poveste de dragoste.

În acest film, Iurie Darie îl portretizează pe Puiu, un personaj rezervat și introvertit, care, prin intermediul scrisorilor, își depășește timiditatea și se implică într-o relație romantică neașteptată.

Interpretarea sa aduce profunzime și autenticitate personajului, evidențiind transformarea sa pe parcursul filmului.

Vezi și: Junele-prim care a fost adorat o viață întreagă. Iurie Darie a jucat în zeci de pelicule, iar la sfârșitul vieții și-a dorit să apară într-un film pentru adulți

Frații Jderi (1974)

„Frații Jderi” (1974) este un film istoric românesc regizat de Mircea Drăgan, bazat pe trilogia omonimă a lui Mihail Sadoveanu. Acțiunea filmului se desfășoară în Moldova medievală, în timpul domniei lui Ștefan cel Mare, și urmărește aventurile familiei Jder și loialitatea lor față de domnitor.

Iurie Darie interpretează personajul Simeon Jder, unul dintre frații Jder, un boier curajos și loial lui Ștefan cel Mare. Simeon Jder este un personaj complex, caracterizat prin devotamentul său față de domnitor și prin implicarea activă în luptele pentru apărarea Moldovei.

Filmul este o frescă istorică impresionantă, cu o distribuție de excepție, în care Iurie Darie joacă alături de alți mari actori ai vremii, precum Gheorghe Cozorici (Ștefan cel Mare) și Sebastian Papaiani.

Interpretarea marelui actor se remarcă prin autenticitatea și energia sa, contribuind la succesul acestei producții cinematografice de referință în filmografia românească.

Atunci i-am condamnat pe toți la moarte (1972)

„Atunci i-am condamnat pe toți la moarte” este un film remarcabil din cinematografia românească, regizat de Sergiu Nicolaescu în 1972, bazat pe nuvela „Moartea lui Ipu” a scriitorului Titus Popovici.

Pelicula este un amestec de dramă și război, care reflectă complexitatea și contradicțiile umane din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, în contextul unui sat rural românesc.

Filmul se centrează pe un sat din Transilvania, unde trăiesc personaje complexe și pline de contradicții. În centrul acțiunii se află Ipu (interpretat de Amza Pellea), un bărbat cu mintea rătăcită, cunoscut drept „nebunul satului”, și un băiat tânăr (Cristian Șofron), care a trecut printr-o traumă profundă după pierderea fratelui său (Iurie Darie) în timpul războiului.

Tânărul a fost în grija unui orfelinat, iar ulterior a fost luat de sora sa, Margareta (Ioana Bulcă), și de cumnatul său, Ioan (Ion Besoiu), preotul satului.

Intriga principală a filmului se desfășoară în jurul unui incident tragic în care Ipu este manipulat de către conducătorii satului pentru a-și asuma vina uciderii unui ofițer german, astfel încât aceștia să își poată salva viața în fața ocupanților nazisti.

Ipu, un om simplu, prins într-o lume a confuziei și a realităților neclare, ajunge să fie sacrificat pentru a proteja comunitatea din care face parte.

Triunghiul morții (1999)

„Triunghiul morții” este un film românesc din 1999, regizat de Sergiu Nicolaescu, care abordează un episod semnificativ din istoria României, și anume luptele din timpul Primului Război Mondial, în special cele purtate de Armata Română în zonele Mărăști, Mărășești și Oituz, cunoscute și sub denumirea de „Triunghiul Morții”.

Aceste bătălii au fost cruciale în stoparea avansului forțelor germane pe frontul românesc și au marcat o etapă esențială în participarea României în conflict.

Filmul reconstituie în detaliu aceste bătălii istorice, punând accentul pe eroismul și sacrificiile făcute de soldații români în fața ocupanților germani, dar și pe viața și carierele unor personalități importante din acele vremuri.

Pelicula explorează atât momentele de glorie, cât și drama și tragedia care au însoțit războiul. În acest proiect, actorul Iurie Darie are un rol secundar, interpretându-l pe feldmareșalul german Mackensen, comandantul Grupului de Armate Mackensen.

Vezi și: 10 filme cu Toma Caragiu pe care trebuie să le vezi. Rolurile care l-au consacrat pe regele actoriei românești

Mușchetarul român (1975)

„Mușchetarul român” este un film istoric de aventură din 1975, regizat de Gheorghe Vitanidis, care continuă povestea începută în filmul „Cantemir” (1973). Filmul a avut premiera pe 13 octombrie 1975 și îi are în rolurile principale pe Iurie Darie și Alexandru Repan.

Acțiunea filmului se desfășoară în secolul al XVIII-lea și urmărește aventurile lui Dimitrie Cantemir, interpretat de Alexandru Repan, și ale colonelului Mihuț Gălățeanu, jucat de Iurie Darie.

Cei doi se implică în diverse intrigi politice și militare, navigând printr-o perioadă tumultuoasă din istoria Moldovei.

Personajul lui Iurie Darie, colonelul Mihuț Gălățeanu, este un ofițer curajos și loial, care joacă un rol esențial în desfășurarea evenimentelor și în sprijinirea lui Cantemir în demersurile sale.

Distribuția filmului include și alți actori renumiți, precum Amza Pellea în rolul sultanului Ahmed, Victor Rebengiuc ca La Mare și Ilarion Ciobanu în rolul lui Fripp.

„Mușchetarul român” este apreciat pentru scenariul bine structurat și pentru interpretările remarcabile ale actorilor, în special cea a lui Iurie Darie, care aduce un plus de dinamism și autenticitate personajului său.

Pelicula rămâne o producție reprezentativă a cinematografiei românești din anii ’70, oferind o perspectivă captivantă asupra unei perioade importante din istoria țării.

Ringul (1984)

Filmul Ringul (1984), regizat de Sergiu Nicolaescu, este un thriller de acțiune cu accente istorice, inspirat din realitățile anilor ’40, în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial. Povestea urmărește destinul unui fost campion român la box, jucat de Florin Piersic, care este prins într-o intrigă periculoasă cu naziștii.

În acest film, Iurie Darie interpretează rolul lui Marcel Dragomir, un personaj complex care joacă un rol important în desfășurarea evenimentelor.

Cu o prezență carismatică și un stil actoricesc inconfundabil, Iurie Darie aduce peliculei o notă de eleganță și subtilitate. Personajul său este implicat în conflicte intense și scene memorabile, demonstrând talentul său versatil în cinematografie.

În fiecare zi mi-e dor de tine (1988)

„În fiecare zi mi-e dor de tine” (1988), regizat de Gheorghe Vitanidis, este un film muzical românesc plin de energie și culoare, care explorează lumea teatrului și a muzicii, în timp ce adâncește relațiile dintre personaje într-un context artistic.

Scenariul este semnat de Octavian Sava și prezintă o poveste de dragoste încadrată într-un cadru de divertisment.

Acțiunea filmului se centrează pe realizarea unui spectacol de variete, în cadrul unui teatru cu o sală mare (de 5000 de locuri).

Directorul Teatrului Nostru, jucat de Iurie Darie, primește sarcina de a organiza un show pentru o grădină de vară, o mare provocare pentru toți cei implicați.

La începutul filmului, vedem cum el se confruntă cu diverse dificultăți, inclusiv găsirea unei soliste pentru muzicalul „Fata de la etajul III”.

Cu toate acestea, maestrul Laurențiu (interpretat de Marin Moraru) nu reușește să găsească o solistă, iar spectacolul de variete este creat pentru a răspunde cerințelor locului și pentru a adăuga mai multă diversitate programului artistic.

Spectacolul de revistă este regizat de Radu Valerian (jucat de Viorel Păunescu), un regizor debutant, iar Gelu Vasilescu (interpretat de Nae Caranfil) compune muzica. Această componentă de divertisment e realizată într-un spirit de colaborare și fuziune între diverse talente.

Un alt punct central al filmului este Irina, rol interpretat de Teodora Mareș, o tânără studentă la Conservator care cântă la un concurs pentru a fi aleasă drept solistă în muzicalul „Fata de la etajul III”.

Însă, în paralel cu această competiție, Irina participă și la un alt concurs organizat de Radu Valerian pentru a găsi talente tinere, fără să știe că se află într-un alt context complet diferit.

Relația de dragoste între Irina și Radu Valerian (care se îndrăgostește de ea la prima vedere) adaugă un strat emoțional suplimentar, oferind filmului nu doar elemente muzicale și comice, dar și un fir narativ romantic care se dezvoltă pe parcurs.

În ceea ce privește distribuția, filmul este o adevărată „galerie de personaje” din cinematografia românească, cu actori de renume, printre care Stela Popescu, Jean Constantin, Alexandru Arșinel, Florin Piersic, Emilia Popescu, și Coca Andronescu, care contribuie la succesul filmului cu momente de comedie, dramă și muzicalitate.

Vezi și: 10 filme cu Gheorghe Dinică pe care trebuie sa le vezi. Cel mai iubit antagonist din istoria cinematografiei românești

S-a furat o bombă (1962)

„S-a furat o bombă” este un film românesc din 1962, regizat de Ion Popescu-Gopo, cunoscut pentru stilul său distinctiv de umor și abordările satirice.

Este o comedie de situație cu o atmosferă absurdă, ce comentează asupra unei serii de teme sociale, politice și economice din acea perioadă, toate prezentate într-un ton ușor satiric și ironic.

Filmul începe cu un moment de absurd pur, când un tânăr (interpretat de Iurie Darie) se află pe un câmp unde culege o floare, iar în momentul în care face acest gest, este urmărit de un elicopter, simbolizând o presiune inexplicabilă și amenințătoare asupra individului.

Urmărirea continuă cu o serie de evenimente tot mai absurde și un stil vizual care încurajează o lectură simbolică a conflictului dintre individ și forțele autoritare.

Tânărul ajunge într-o situație deosebit de complexă. La început, este înconjurat de o serie de personaje misterioase care fac parte dintr-o organizație de gangsteri ce fură o bombă dintr-un seif al unei companii.

De aici, întreaga poveste se transformă într-un joc de-a v-ați ascunselea, în care bomba devine simbolul unui pericol latent, dar și al unei lumi haotice și absurde.

Tânărul ajunge să poarte în mână bomba fără să știe ce conține, iar situațiile în care se află se întâmplă într-un timp ce se dilată și devine irelevant.

O temă importantă este precaritatea și condiția omului din societatea acelei perioade: tânărul șomer, aflat într-o continuă căutare de loc de muncă, este respins și umilit de toți cei din jur. De asemenea, filmul reflectă o anumită indiferență a autorităților față de soarta individului.

De exemplu, polițiștii nu doresc să preia geanta cu bomba, chiar și atunci când aceasta ar putea reprezenta o amenințare iminentă. Această situație absurdă subliniază alienarea și indiferentismul în fața unei lumi în care regulile sunt neclare și fiecare om este lăsat să se descurce cum poate.