19 sept. 2024 | 20:43

Un organism evoluează cu viteza luminii, mai repede decât și-au imaginat vreodată oamenii de știință că este posibil

Daphnia pulex, cunoscută și sub numele de „puricele de apă”, are o evoluție care îi fascinează pe oamenii de știință. (Foto: Getty Images)

În lumea microscopică a apelor dulci, un mic crustaceu, aproape invizibil cu ochiul liber, ascunde secrete care au uluit lumea științifică. Daphnia pulex, cunoscută și sub numele de „puricele de apă”, este un organism esențial în ecosistemele acvatice, având un rol important în menținerea echilibrului prin controlul înmulțirii algelor. Însă, dincolo de contribuția sa ecologică, acest minuscul crustaceu a devenit o vedetă a cercetărilor în evoluție, dezvăluind mecanisme de adaptare mult mai subtile și rapide decât și-au imaginat oamenii de știință.

Puricele de apă: cheia înțelegerii evoluției rapide

Daphnia pulex este un model organism folosit de cercetători pentru a studia fenomene biologice complexe, în special evoluția și selecția naturală. Puricele de apă a fost primul crustaceu al cărui genom a fost secvențiat în 2011, descoperindu-se că are mai multe gene decât oamenii. Această abilitate de a studia variațiile genetice a oferit biologilor o oportunitate unică de a înțelege cum evoluează organismele în timp.

Un studiu recent realizat de oamenii de știință de la Universitatea de Stat din Arizona, împreună cu colegi de la Central China Normal University și Universitatea Notre Dame, a arătat că selecția naturală operează la un nivel mult mai dinamic decât s-a crezut până acum. Analizând aproape 1.000 de exemplare de Daphnia pulex într-un mediu stabil, cercetătorii au descoperit fluctuații semnificative ale variantelor genetice, cunoscute sub numele de alele, de la an la an, scrie Popular Mechanics.

Surprinzător, aceste schimbări în frecvențele genelor nu au dus la dominarea vreunui trait specific. În schimb, procesul de selecție părea să „macine” variația genetică într-un mod care permitea menținerea unei diversități genetice ridicate. Acest lucru sugerează că puricele de apă are capacitatea de a se adapta rapid la schimbări de mediu, păstrând totodată flexibilitatea genetică.

Evoluția în acțiune: subtilitatea adaptării

Ceea ce face acest studiu cu adevărat remarcabil este faptul că pune în discuție ideea tradițională conform căreia selecția naturală conduce doar la modificări evidente ale organismelor. Cercetătorii au descoperit că chiar și într-un mediu aparent constant, evoluția este un proces continuu și fluctuant, o „fierbere” a variației genetice care se petrece în fundal.

„Acest studiu ne oferă pentru prima dată o privire asupra tipurilor de schimbări temporale în frecvențele genelor care apar chiar și în medii aparent constante,” a explicat Michael Lynch, autorul principal al studiului. Această constatare ar putea schimba modul în care oamenii de știință abordează studiul evoluției, arătând că schimbările subtile din genom pot avea un impact major asupra capacității de adaptare.

Adaptare rapidă și reziliență ecologică

Pe lângă relevanța sa științifică, studiul asupra Daphniei pulex are și implicații practice. Într-o eră a schimbărilor climatice, înțelegerea mecanismelor evolutive subiacente este crucială pentru protejarea ecosistemelor și a rețelelor alimentare fragile. Dacă organismele precum puricele de apă pot evolua rapid în fața schimbărilor, studiile lor pot oferi indicii valoroase despre cum pot fi întărite alte specii pentru a rezista la condiții de mediu imprevizibile.

Evoluția coordonată a genelor aflate pe cromozomi apropiați, observată în studiul asupra Daphniei, sugerează că combinații benefice de variante genetice pot fi transmise mai ușor de-a lungul generațiilor, accelerând astfel adaptarea la noi medii. În viitor, acest tip de cercetare ar putea ajuta la dezvoltarea unor strategii de conservare mai eficiente, menite să protejeze populațiile vulnerabile.

Un mic organism, mari descoperiri

Deși mic și aparent nesemnificativ, puricele de apă continuă să ofere descoperiri de mare valoare pentru știința evoluției. Capacitatea sa de a evolua rapid, chiar și în condiții stabile, demonstrează că selecția naturală operează pe un nivel mult mai subtil decât s-a crezut. În contextul schimbărilor climatice și al necesității de a proteja rețelele alimentare și ecosistemele, aceste cunoștințe sunt mai valoroase ca niciodată.

Microscopic și fragil, Daphnia pulex ne amintește că, în lumea naturii, evoluția este un proces fascinant și continuu, în care chiar și cele mai mici organisme pot avea un impact enorm asupra înțelegerii noastre asupra lumii vii.