09 nov. 2024 | 14:20

Un Black Friday care a trecut prin stomac: românii nu și-au mai rupt de la gură ca să achiziționeze telefoane Samsung sau iPhone. Ce recorduri au fost depășite în 2024

ACTUALITATE
Un Black Friday care a trecut prin stomac: românii nu și-au mai rupt de la gură ca să achiziționeze telefoane Samsung sau iPhone. Ce recorduri au fost depășite în 2024
Captură de imagine a site-ului eMAG, oferte de Black Friday. (Foto: Playtech)

În ediția din 2024 a Black Friday, românii au arătat un comportament de cumpărare surprinzător de diferit față de anii trecuți, orientându-se mai mult către produsele alimentare decât spre electronicele de ultimă generație. Dacă până acum gadgeturile și telefoanele precum Samsung și iPhone erau în fruntea preferințelor, anul acesta românii au preferat să își umple coșurile virtuale cu alimente, pregătindu-se astfel pentru sărbătorile de iarnă și pentru eventualele scumpiri viitoare.

În primele 15 minute ale evenimentului de reduceri, s-au vândut tone de carne de porc, un semn clar că românii au fost mult mai atenți la nevoile esențiale și la buget. Această schimbare în comportamentul de consum aduce în prim-plan efectele economice resimțite la nivel de populație și adaptarea la noile realități financiare.

Recorduri de vânzări și creșteri spectaculoase

Black Friday-ul din 2024 a fost, cu siguranță, o ediție a recordurilor. La eMAG, unul dintre cele mai mari magazine online din România, peste 647.000 de clienți au plasat comenzi pentru aproximativ 3,2 milioane de produse, atingând o valoare totală de 896 milioane de lei. Această valoare marchează o creștere impresionantă de 22% față de anul precedent, depășind așteptările inițiale și subliniind succesul campaniei de reduceri, chiar și în contextul unei economii presate de inflație.

Un alt record notabil este legat de serviciul de livrare rapidă și avantaje exclusive, eMAG Genius, care a atins pragul de un milion de utilizatori. Acest serviciu, lansat ca un beneficiu pentru clienții frecvenți, demonstrează că românii au în continuare apetit pentru cumpărături online, dar preferă oferte care le asigură economii pe termen lung.

Motivele schimbării comportamentului de consum

Reorientarea românilor către produse alimentare și bunuri de strictă necesitate reflectă câteva realități economice și sociale evidente.

Un factor important este inflația și creșterea prețurilor. Valul de scumpiri din ultimele luni a determinat multe gospodării să prioritizeze achizițiile care să le asigure bunurile esențiale la prețuri avantajoase, preferând să facă provizii decât să investească în dispozitive electronice noi. Aceasta a fost o strategie de economisire, în contextul în care mulți români se așteaptă ca prețurile să continue să crească în perioada următoare.

Apropierea sărbătorilor de iarnă este un alt motiv important. Cu gândul la mesele festive, mulți au profitat de reducerile de Black Friday pentru a-și completa cămările și frigiderele cu produse de bază, fie că este vorba de carne, dulciuri sau alte ingrediente necesare. Astfel, Black Friday-ul din acest an s-a transformat într-un fel de „rezervă de iarnă”, iar goana după reduceri s-a mutat de la malluri și site-uri de gadgeturi la magazinele de alimente.

Un alt aspect care a contribuit la această schimbare este saturarea pieței de electronice. Majoritatea românilor au reușit să își procure deja dispozitivele necesare în anii anteriori, când tehnologia era încă un must-have. Astfel, telefoanele de ultimă generație sau televizoarele performante nu mai sunt atât de dorite, iar atenția s-a îndreptat către lucrurile mai simple, dar esențiale.

Black Friday și evoluția preferințelor de consum

Această ediție de Black Friday aduce o imagine clară asupra modului în care se schimbă piața de retail din România. Retailerii și-au adaptat campaniile de marketing pentru a răspunde cerințelor curente, punând în prim-plan produse alimentare și bunuri de strictă necesitate, conștienți de faptul că pentru mulți români economisirea este o prioritate în contextul actual. Succesul acestei abordări ar putea modela viitoarele campanii de reduceri, direcționând ofertele spre nevoile reale ale consumatorilor, în special atunci când condițiile economice sunt incerte.

Black Friday-ul din România din 2024 a fost, într-adevăr, un eveniment „trecut prin stomac”, subliniind că, în fața dificultăților economice, prioritățile consumatorilor se schimbă. Iar dacă retailerii vor continua să adapteze ofertele la realitățile pieței, este foarte posibil ca viitoarele ediții de Black Friday să pună mai puțin accent pe strălucirea tehnologiei și mai mult pe nevoile de bază ale românilor.