Uber și Bolt, pe cale de dispariție în România. Legea care ”trădează” victoria taximetriștilor și îngroparea transportului alternativ
Piața de transport din România se află la un moment de răscruce, cu modificări legislative care amenință să redefinească radical modul în care serviciile de transport alternativ, precum Uber și Bolt, operează în țară.
Actul normativ pus în dezbatere de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii ar putea duce la dispariția acestui sector, potrivit Coaliției pentru Economia Digitală, afectând atât șoferii cât și utilizatorii acestor servicii.
Reforme legislative controversate
Propunerile din actul normativ care modifică OUG 49/2019 sunt văzute ca o amenințare majoră pentru transportul alternativ în România. Coaliția pentru Economia Digitală, care reprezintă principalele platforme de ride-sharing, susține că aceste modificări vor elimina beneficiile tehnologice, transparența și mediul concurențial adus de transportul alternativ. De asemenea, schimbările propuse ar forța șoferii să se constituie ca operatori de transport și ar elimina contractele de comodat și închiriere, elemente vitale pentru modelul de economie colaborativă.
Impactul asupra șoferilor și consumatorilor
Adoptarea acestor prevederi ar lăsa fără venituri peste 50.000 de șoferi și ar limita opțiunile de transport pentru peste 3 milioane de români care utilizează în prezent serviciile de ride-sharing. Cătălin Codreanu, președintele Coaliției pentru Economia Digitală, a subliniat gravitatea situației, afirmând că propunerile nu urmăresc crearea unui mediu concurențial echitabil, ci favorizează un monopol în beneficiul taximetriștilor, în detrimentul serviciilor de transport alternativ.
O luptă pentru viitorul transportului
În fața acestor provocări, Coaliția pentru Economia Digitală pledează pentru o abordare care să permită coexistența liberă și corectă între serviciile de taximetrie și cele de transport alternativ, subliniind necesitatea liberalizării și a unui cadru de reglementare echitabil. Această dispută nu este doar o luptă între diferite modele de afaceri, ci și o chestiune de alegere între menținerea unui sistem deschis, transparent și adaptat nevoilor consumatorilor moderni, și revenirea la practici monopoliste învechite.
În contextul acestei dezbateri aprinse, viitorul transportului în România atârnă în balanță, cu implicații semnificative pentru șoferi, consumatori și, într-un sens mai larg, pentru evoluția mobilității urbane în era digitală. Deciziile care urmează să fie luate de autorități vor determina dacă România va merge pe calea inovației și a adaptabilității sau dacă va prefera conservarea unui statu quo care nu mai răspunde cerințelor și așteptărilor societății contemporane