Soluția de la Titi Aur pentru situația în care ai rămas fără frână la mașină. Cum oprești autoturismul, trucul șoferilor de raliu
Experiența neplăcută de a rămâne fără frâne la mașină poate fi extrem de periculoasă. Titi Aur, expert în pilotaj, a explicat recent ce trebuie să facă un șofer pentru a opri mașina în siguranță atunci când frânele nu mai funcționează. Această metodă, cunoscută sub numele de frânare neconvențională, poate salva vieți în situații critice.
Ce este frâna neconvențională?
Frâna neconvențională implică utilizarea altor elemente exterioare pentru a opri mașina în locul frânelor obișnuite. Deși această metodă poate provoca pagube serioase mașinii, este esențială pentru a evita accidente grave și pentru a salva vieți. Titi Aur explică detaliat cum se folosește această tehnică, oferind exemple concrete din experiența sa de pilot.
„Ce înseamnă frâna neconvenţională? Înseamnă că folosesc altceva din exterior ca să opresc maşina. De exemplu, dacă suntem pe o pantă cu polei, cu o viteză de 20 km/h, iar în faţă avem o trecere de pietoni plină de copii, ce facem? Apăsăm pe pedala de frână şi vedem că maşina nu se opreşte. Ce facem? Intrăm peste copii? Nu. Încercăm să oprim maşina altfel,” explică Titi Aur.
Cum aplicăm frâna neconvențională?
Într-o astfel de situație, șoferul trebuie să își păstreze calmul și să folosească obiectele din jur pentru a încetini și a opri mașina. „Ne lipim de borduri şi ne frecăm de bordură cu maşina. Încercăm să ne lipim de alte maşini parcate, de parapet, de gard, de ce avem. Este frână neconvenţională,” detaliază Titi Aur.
Deși această metodă poate deteriora jantele, cauciucurile și caroseria mașinii, evitarea unui accident mortal este prioritară. Titi Aur subliniază importanța acestor acțiuni rapide și decisive pentru a salva vieți: „Decât să intrăm pe o trecere plină de oameni care traversează sau într-o intersecţie pe unde trec TIR-uri, mai bine stricăm maşina.”
În cazurile extreme, șoferul poate alege să lovească parapetul de pe marginea drumului pentru a încetini vehiculul. Această metodă este adesea folosită în raliuri, mai ales pe zăpadă, unde se utilizează malurile de zăpadă pentru a frâna.
Necesitatea experienței și prezenței de spirit
Aplicarea frânei neconvenționale necesită cunoștințe, experiență și prezență de spirit. Titi Aur subliniază că aceste decizii trebuie luate în fracțiuni de secundă, iar șoferii trebuie să fie pregătiți să reacționeze rapid în situații de urgență.
„Pe stradă se poate aplica frâna neconvenţională, dar îţi trebuie ştiinţă, experienţă şi prezenţă de spirit. Sunt fracţiuni de secundă,” explică fostul pilot pentru DC News.
Frâna neconvențională nu este o soluție ideală și, evident, nu ar trebui să fie necesară într-o situație normală de conducere. Totuși, cunoașterea și înțelegerea acestei tehnici poate face diferența între un accident grav și o simplă avarie materială.
În concluzie, Titi Aur oferă un ghid valoros pentru șoferii care se confruntă cu defecțiuni ale frânelor. Prin utilizarea tehnicii de frânare neconvențională, șoferii pot evita accidentele mortale și pot asigura siguranța pietonilor și a celorlalți participanți la trafic. Este esențial ca toți șoferii să fie conștienți de aceste metode și să fie pregătiți să reacționeze rapid în situații de urgență.