Se întâmplă la pompă și nu este o veste bună pentru șoferii români. Pe lângă accize, mai intră o taxă în prețul benzinei și motorinei
Sistemul propus de Uniunea Europeană pentru tarifarea emisiilor de dioxid de carbon provenite din carburanții rutieri și din încălzire, cunoscut sub numele de Sistemul de comercializare a certificatelor de emisii 2 (ETS2), planificat să fie implementat în întregul bloc începând cu anul 2027, ar putea avea consecințe mai semnificative decât anticipat inițial.
Potrivit unor legislatori intervievați de Euractiv, prețurile la pompă ar putea depăși limita estimată inițial de 45 de euro pe tonă de CO2, fapt ce ar conduce la creșteri de sume mai mari decât au fost prevăzute anterior.
Această schimbare vine pe fondul unei posibile revizuiri a prognozelor inițiale, deoarece evoluțiile din sectoarele mobilității și construcțiilor nu corespund în totalitate estimărilor inițiale.
Cum funcționează ETS2, de fapt
Sistemul ETS2 se bazează pe mecanisme de piață, iar evoluțiile ulterioare din sectoarele menționate ar putea duce la o creștere a cererii de certificate de emisii de CO2 și, implicit, la o creștere a prețului carbonului.
Situația din Germania a fost dată ca exemplu relevant în această discuție. Instalarea masivă a unor noi cazane pe gaz în contextul dezbaterii privind interzicerea acestora pe termen lung arată o posibilă disonanță între obiectivele de reducere a emisiilor și comportamentul consumatorilor.
Lipsa unei acțiuni decisive în promovarea autoturismelor cu emisii reduse în Germania a fost, de asemenea, luată în discuție ca fiind de interes, dat fiind impactul pe care îl poate avea asupra cererii de certificate de emisii și a prețului acestora.
Nu toată lumea este de acord cu noile măsuri propuse
Totuși, în ciuda promisiunilor inițiale și a limitelor stabilite, au existat unii care au pus sub semnul întrebării prețurile care ar putea să depășească pragul de 45 de euro pe tonă de CO2, pe considerente financiare.
Îngrijorările exprimate de UE sunt susținute de evaluările unor organizații și instituții care anticipează creșteri substanțiale ale prețului carbonului în următorii ani.
Așadar, se poate spune că, cel puțin, există un apel la consolidarea fondurilor de compensare socială pentru a amortiza impactul acestor creșteri de prețuri asupra gospodăriilor cu venituri mai mici, dar în linii mari, șoferii români nu se vor bucura de asta, iar ceea ce se va întâmpla rămâne de văzut.