20 iun. 2024 | 10:21

Se întâmplă cu polițele RCA ale șoferilor români până în octombrie. De ce se schimbă legea asigurărilor obligatorii auto din nou

ACTUALITATE
Se întâmplă cu polițele RCA ale șoferilor români până în octombrie. De ce se schimbă legea asigurărilor obligatorii auto din nou

Ministerul Finanțelor și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) propun o nouă plafonare a polițelor RCA până în luna octombrie 2024. Acest demers vine ca urmare a unor informări comune ale celor două instituții și are ca scop stabilirea unor tarife de primă maxime și alte măsuri aplicabile de către societățile de asigurare.

Contextul plafonării polițelor RCA

Plafonarea polițelor RCA este o soluție temporară reglementată printr-un proiect elaborat de ASF și supus dezbaterii publice de către Ministerul Finanțelor. Această măsură extinde aplicarea Hotărârii de Guvern nr. 1326/2023 până la data de 30 septembrie 2024. Printre principalele aspecte reglementate de acest act normativ se numără stabilirea tarifelor de primă maxime, aplicabile contractelor de asigurare, comisioanele de distribuție aferente contractelor și clasa bonus/malus ce se aplică.

Tarifele de primă maxime sunt stabilite la nivelul tarifelor practicate de fiecare asigurator RCA la data de 28 februarie 2023, cu posibilitatea de ajustare cu un procent de maximum 6,8%. Aceste tarife sunt valabile pentru o perioadă de trei luni de la data intrării în vigoare a proiectului de act normativ și se aplică contractelor RCA încheiate ulterior.

Comisioanele de distribuție sunt limitate la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuție, tot pentru o perioadă de trei luni. De asemenea, despăgubirile acordate de asigurători pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat sunt calculate în funcție de costul mediu practicat de reprezentanțele rent-a-car, cu o perioadă maximă de 30 de zile.

Implicațiile pentru șoferi și asigurători

Aceste modificări legislative au fost necesare din cauza dezechilibrelor persistente în piața asigurărilor RCA din România. Există încă o reticență semnificativă în ceea ce privește apetitul la risc al asigurătorilor pentru anumite categorii de asigurați, precum și o concentrare ridicată a pieței, unde un număr redus de societăți de asigurare dețin cote de piață semnificative. Acest lucru reduce concurența și poate crea vulnerabilități în piață.

În prezent, doar 7,5 milioane de vehicule din cele peste 10 milioane existente în parcul auto național sunt asigurate. În perioada 1 ianuarie 2024 – 2 iunie 2024, au fost prelucrate aproximativ 41.500 de cazuri încadrate în categoria asiguraților cu risc ridicat, dintre care doar 201 au fost preluate voluntar de asigurători, restul fiind alocate automat. Această situație subliniază un dezechilibru între cerere și ofertă, cu potențialul de a genera presiuni suplimentare asupra prețurilor după data de 30 iunie 2024.

Pentru șoferii români, aceste măsuri aduc o stabilitate temporară a costurilor RCA și o mai mare transparență în ceea ce privește tarifele practicate de asigurători. Totodată, limita comisioanelor de distribuție și reglementările stricte privind despăgubirile oferă o protecție suplimentară împotriva eventualelor abuzuri și costuri excesive.

Viitorul asigurărilor RCA în România

Deși aceste măsuri sunt temporare, ele oferă o fereastră de oportunitate pentru revizuirea și optimizarea legislației RCA în România. Autoritățile de reglementare și asigurătorii trebuie să colaboreze pentru a găsi soluții pe termen lung care să asigure un echilibru între accesibilitatea asigurărilor și sustenabilitatea financiară a asigurătorilor.

Una dintre direcțiile posibile pentru viitor ar putea fi îmbunătățirea mecanismelor de evaluare a riscurilor și personalizarea polițelor RCA, astfel încât să reflecte mai precis profilul și comportamentul fiecărui șofer. De asemenea, ar putea fi explorate soluții tehnologice pentru a simplifica procesul de despăgubire și pentru a îmbunătăți transparența și eficiența în piața asigurărilor.

În concluzie, plafonarea temporară a polițelor RCA până în octombrie 2024 este o măsură necesară pentru a stabiliza piața și a proteja consumatorii. Cu toate acestea, este esențial ca autoritățile și asigurătorii să continue să lucreze împreună pentru a dezvolta soluții pe termen lung care să asigure un sistem de asigurări auto echitabil și sustenabil în România,