S-au schimbat buletinele în România în 2024. Cum obții gratuit noua carte de identitate electronică, în ce situații
Cărțile de identitate s-au schimbat în România de la 1 ianuarie 2024. Din acel moment, s-au introdus la nivel național buletinele electronice, cu cip. Pentru o perioadă de test premergătoare, acestea au fost disponibile doar pentru locuitorii din Cluj.
Acum, în conformitate cu legislația în vigoare, toți românii pot obține cartea de identitate electronică ce poate fi folosită ca document de călătorie intra-european. În continuare va putea fi obținută și o carte de identitate simplă, fără cip, dar aceasta din urmă nu va funcționa la ieșirea din țară și vei fi nevoit să ai pașaport dacă vrei să intri într-o țară străină.
Cine nu plătește pentru cartea de identitate electronică
Emiterea primei cărți electronice de identitate nu se plătește pe teritoriul României de către nimeni, indiferent de vârstă. Este important însă de reținut că vorbim doar de decontarea costurilor pentru primul astfel de buletin. Indiferent dacă îl pierzi, îți este furat sau ești nevoit din alte motive să îl reînnoiești, ulterior îl vei plăti.
Pentru prima carte de identitate electronică, costurile sunt acoperite de la bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile, după cum se arată în HG 1.335/2023 intrată în vigoare de la 1 ianuarie 2024.
Cine plătește noul buletin, cât costă
Persoanele cu vârsta mai mare de 14 ani sunt scutite de la plata contravalorii cărții electronice de identitate solicitate în cazul primei cereri, într-un interval de timp de cinci ani. Pentru adolescenții aflați la prima emitere, se consideră a fi îndeplinită condiția de vârstă cu 30 de zile înainte de împlinirea vârstei de 14 ani. Pentru cărţile electronice de identitate emise cu un termen de valabilitate de cinci ani, intervalul de timp se consideră a fi îndeplinit cu 180 de zile înainte de împlinirea acestuia.
Pe lângă cazul detaliat mai sus, românii, indiferent de vârstă, nu trebuie să achite taxa de buletin nici când acesta se preschimbă, când datele conținute au suferit modificări (numele sau prenumele titularului ori domiciliul se schimbă), în cazul deteriorării, pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate și altele o singură dată.
Pentru a încuraja adopția noilor cărți de identitate electronice, autoritățile române vor suporta până în 2026 cheltuielile aferente emiterii a cel puțin cinci milioane de buletine noi.