S-a schimbat Codul Rutier, o sancțiune în minus. Pe vremuri rămâneai fără permis de conducere pe loc
Recentele modificări aduse Codului Rutier prin votul din Comisia de Transporturi a Camerei Deputaților au stârnit un val de reacții în rândul opiniei publice și al specialiștilor în domeniu.
În centrul dezbaterilor se află o schimbare semnificativă care afectează modul în care este suspendat permisul de conducere pentru șoferii care încalcă regulile de circulație.
O schimbare controversată
”Astăzi, legea spune că dacă ataci în instanță suspendarea permisului de conducere și pierzi definitiv, trebuie să predai permisul în 30 de zile de la decizia instanței. Conform modificării PSD-PNL, predarea permisului se va face în 30 de zile de la comunicarea deciziei. Doar că poliția nu știe când este comunicată decizia instanței către șofer, ca să înceapă să calculeze cele 30 de zile”, a declarat Horațiu Cosma într-un comunicat.
Fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma, a ridicat un semnal de alarmă cu privire la această modificare legislativă, acuzând coaliția PSD-PNL de facilitarea unei breșe prin care șoferii indisciplinați pot evita, cel puțin temporar, suspendarea permisului de conducere. Până acum, legea stipula că în cazul în care un șofer contestă în instanță suspendarea permisului și pierde procesul, este obligat să predea permisul în termen de 30 de zile de la pronunțarea deciziei definitive.
”Nu este prima încercare a puterii de a ciurui codul rutier. Au mai încercat în 2022 să treacă prin Parlament o serie de modificări toxice care să ajute șoferii teribiliști. Atunci nu le-a ieșit, după ce s-a opus Cătălin Drulă și USR. De ani de zile asta e viziunea partidului comasat român PSD-PNL, cu sprijinul tacit AUR: în țara europeană cu cei mai mulți morți pe șosele, șmecherii și specialii au prioritate. Restul, ghinion”, a mai spus fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Noua modificare prevede că termenul de 30 de zile începe să curgă de la momentul comunicării deciziei către șofer, un detaliu care, potrivit lui Cosma, îngreunează procesul de aplicare a legii de către autoritățile competente, întrucât acestea nu au un mecanism eficient de a determina momentul comunicării deciziei.
Implicații pentru siguranța rutieră
Criticii acestei modificări susțin că, prin această schimbare, se creează un precedent periculos care subminează eforturile de creștere a siguranței rutiere. România se confruntă de ani de zile cu un număr alarmant de accidente rutiere mortale, situându-se în fruntea clasamentelor europene în acest trist context. În acest sens, orice încercare de relaxare a măsurilor punitive împotriva șoferilor indisciplinați este privită cu scepticism. Horațiu Cosma rememorează eforturile anterioare ale coaliției de guvernare de a introduce modificări în Codul Rutier care să favorizeze comportamentele imprudente pe șosele, menționând opoziția fermă a USR, în special a lui Cătălin Drulă, față de aceste încercări.
În ciuda poziției critice exprimate de Guvern, care a transmis un punct de vedere negativ asupra acestui proiect legislativ, modificarea a trecut de Comisia de Transporturi, stârnind îngrijorări cu privire la direcția în care se îndreaptă politica de siguranță rutieră în România. Această decizie reflectă o continuă luptă între necesitatea asigurării unui nivel adecvat de siguranță pe drumurile publice și interesele politice care, uneori, par să pună în balanță interesele unor grupuri restrânse de șoferi în detrimentul binele colectiv.
Astfel, modificarea adusă Codului Rutier rămâne un subiect de dezbatere intensă, evidențiind tensiunile dintre diferitele viziuni asupra modului în care ar trebui gestionată siguranța rutieră și comportamentul șoferilor pe drumurile din România.