Prețuri și facturi mai mari, salarii mai mici. Situația a milioane de angajați români, în 2024
Impactul modificărilor fiscale asupra salariilor, începând cu anul 2024, în România, și-a lăsat deja amprenta pe milioane de angajați români, aceștia primind, în luna ianuarie, salarii mult mai mici.
Modificările fiscale din 2023 au adus schimbări drastice pentru salariații din România, conform consultanților Deloitte România, citați de economedia.ro.
Ce se întâmplă cu nivelul de salarii
Aceste schimbări vizează, în mare măsură, situația tichetelor de masă și voucherele de vacanță, ceea ce duce la o scădere a salariului net pentru majoritatea angajaților începând cu 1 ianuarie 2024.
Anterior acestor modificări, tichetele de masă și voucherele de vacanță erau supuse doar impozitării pe venit (10%), dar acum sunt incluse și în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS). Astfel, acestea sunt taxate cu 19% în total, ceea ce duce la o scădere a venitului net al salariaților.
Un exemplu cât se poate de concret
De exemplu, un angajat cu un salariu brut de 6.000 de lei și care primea tichete de masă de 20 de lei/zi, înainte primea un salariu net de 3.470 de lei, la care se adăugau tichete de masă în valoare totală de 400 de lei. Cu noile modificări, acesta ar primi un salariu net de 3.434 de lei, mai mic cu 1%-2% față de anul anterior.
Pe lângă schimbările fiscale, valoarea maximă a tichetelor de masă ce poate fi acordată salariaților a crescut de la 35 de lei/zi la 40 de lei/zi, ceea ce poate compensa în parte pierderea salarială a angajaților din aplicarea CASS.
Departamentele de salarizare sunt nevoite, astfel, să se adapteze continuu la aceste modificări legislative, asigurându-se că sistemele lor informațice sunt actualizate conform noilor cerințe de calcul salarial.
Acestea fiind spuse, modificările fiscale din 2023 este resimțite atât de salariați, prin scăderea venitului net, cât și de departamentele de resurse umane, care trebuie să se confrunte cu provocările adaptării la noile reglementări.
Evident, există și acei angajați care nu trebuie să-și facă probleme din acest punct de vedere, de vreme ce nu primesc tichete de masă sau de vacanță, practica fiind opțională.