18 oct. 2024 | 13:31

Piața mașinilor second-hand din România suferă o scădere a transparenței

ACTUALITATE
Piața mașinilor second-hand din România suferă o scădere a transparenței

Deși piața de mașini second-hand a revenit la normal în multe țări după pandemie, transparența acesteia rămâne o problemă semnificativă în România. Conform unui studiu realizat de compania de date auto carVertical, țara noastră a coborât o poziție în clasamentul piețelor auto second-hand din Europa, ocupând locul 22 din 25 de țări incluse în raport. Această scădere vine în contextul în care procentajul mașinilor cu kilometrajul falsificat și cel al vehiculelor avariate rămân probleme de actualitate pentru șoferii români.

Transparența pieței auto din România este afectată de practici înșelătoare precum falsificarea kilometrajului sau ascunderea daunelor suferite anterior de mașini. În ciuda unei ușoare îmbunătățiri față de anul trecut, procentul ridicat de mașini cu kilometraj falsificat continuă să fie un motiv de îngrijorare, conform Car Vertical.

Kilometraje falsificate și mașini avariate

Potrivit carVertical, 6,9% dintre vehiculele rulate din România aveau kilometrajul falsificat, cu o medie de 87.416 kilometri șterși. Acest lucru înseamnă că un număr considerabil de șoferi plătesc mult mai mult decât valoarea reală a vehiculului pe care îl cumpără. Falsificarea odometrului rămâne o practică frecventă care influențează negativ prețul final al unei mașini.

Sursa foto: Car Vertical

De asemenea, peste jumătate dintre vehiculele verificate pe platforma carVertical (57,8%) fuseseră implicate în accidente, ceea ce reprezintă o altă sursă majoră de risc pentru cumpărătorii români. Valoarea medie a daunelor pentru aceste vehicule a fost de 16.259 de lei, o sumă semnificativă care poate să influențeze starea tehnică și siguranța mașinilor. Șoferii trebuie să fie atenți la vehiculele care par să fie într-o stare prea bună pentru prețul oferit, deoarece acestea ar putea ascunde daune semnificative în trecut.

Importurile, un factor de risc

Un alt aspect important evidențiat de studiu este faptul că 59,6% dintre mașinile rulate din România sunt importate. Mașinile importate prezintă un risc semnificativ mai mare de a avea kilometrajul falsificat sau de a fi avariate. Acest lucru se întâmplă deoarece vehiculele importate au un istoric mai greu de verificat și trec prin mai multe procese de revânzare, ceea ce deschide mai multe oportunități pentru falsificarea datelor despre vehicul.

Conform expertului auto Matas Buzelis, mașinile care fac obiectul comerțului transfrontalier au de până la patru ori mai multe șanse de a avea odometrul falsificat. Astfel, importul masiv de vehicule contribuie semnificativ la scăderea transparenței pieței din România.

Deși vârsta medie a mașinilor achiziționate în România este de 9,8 ani, mai mică decât în alte țări din Europa de Est, acest lucru nu atenuează în mod considerabil problemele de transparență. Piața mașinilor second-hand din România continuă să fie o zonă cu un nivel ridicat de risc pentru cumpărători, iar aceștia trebuie să fie extrem de precauți și să verifice temeinic istoricul fiecărui vehicul înainte de a face o achiziție.