Păţania românului forțat să ajungă în Ungaria pentru a-şi repara maşina, pentru că niciun service de la noi nu vedea vreo problemă: „Mă simțeam umilit”
Marius Zăvoian, un inginer din Bistrița, a trăit o experiență de neuitat, care a transformat achiziția unei mașini noi într-un coșmar birocratic și financiar. În 2015, după o analiză amănunțită a pieței, Marius a decis să achiziționeze un Suzuki Vitara de la dealerul Premium Cars din Cluj-Napoca, atras de reputația de fiabilitate a mărcii. Însă, bucuria lui s-a transformat rapid în frustrare când mașina nouă a început să prezinte semne de defecțiune gravă la motor.
Zgomotele metalice suspecte au apărut imediat după achiziție, motiv pentru care Marius a apelat la service-ul dealerului. Cu toate acestea, după o serie de verificări, tehnicianii nu au reușit să identifice nicio problemă concretă, atribuind zgomotele unor „caracteristici normale ale vehiculului”. Marius, nesatisfăcut de această explicație, a continuat să caute ajutor în alte centre de service autorizate Suzuki din țară, inclusiv în Târgu Mureș și Bistrița, dar fără succes. Niciunul dintre aceste service-uri nu a recunoscut existența unei probleme, iar Marius a fost lăsat să se confrunte singur cu o mașină aparent defectă.
În disperare de cauză, în septembrie 2018, Marius a făcut o înregistrare audio-video a motorului și a trimis-o către Suzuki ZRT Esztergom Sucursala București, sperând că această dovadă incontestabilă va determina producătorul să intervină. Răspunsul a fost dezamăgitor: „Sincer, vizionând filmele nu aud zgomote anormale”, a fost replica primită, scrie Libertatea, potrivit documentelor depuse în instanță.
Confruntat cu refuzul continuu de recunoaștere a defectului, Marius a decis să ducă mașina în Ungaria, la un service din Debrecen. Acolo, tehnicianii au identificat rapid defecțiunea gravă a motorului, necesitând înlocuirea acestuia. Costurile reparației, considerabile, l-au determinat pe Marius să ceară dealerului din Cluj-Napoca să le acopere, conform garanției. Refuzul dealerului l-a împins pe Marius să deschidă un proces, pe care l-a câștigat atât în prima instanță, cât și la apel, stabilindu-se că defectul era unul de fabricație și trebuia acoperit de garanție.
Instanțele de judecată au recunoscut dreptatea lui Marius, obligând dealerul să-i ramburseze costurile de reparație, deplasările în Ungaria și dobânzile penalizatoare. În ciuda victoriilor juridice, lupta lui Marius pentru recunoașterea tuturor costurilor suportate continuă.
Această experiență l-a lăsat pe Marius nu doar cu un gust amar, dar și cu sentimentul unei umilințe profunde. În ciuda rezistenței întâmpinate, el rămâne determinat să lupte pentru drepturile sale, reflectând asupra practicilor adesea injuste din industria auto, unde consumatorii se pot simți neglijați și neajutorați.
Povestea lui Marius Zăvoian subliniază vulnerabilitatea consumatorilor în fața marilor companii și a rețelelor de service care, uneori, par mai interesate să protejeze propriile interese financiare decât să asigure un serviciu client de calitate. Acest caz a devenit un simbol al luptei pentru dreptate și recunoaștere în fața unui sistem adesea indiferent la nevoile individuale ale consumatorilor.