Obligatoriu din iulie 2024, toți șoferii trebuie să știe. Decizia vine de la Bruxelles, cutia pe care o vei găsi în fiecare mașină nouă
În conformitate cu legislația europeană, începând cu iulie 2024, în toate mașinile noi intrate în circulație, vei găsi în mod obligatoriu o nouă cutie cu un rol foarte important. Aceasta are multe în comun cu ”cutia neagră” de la avioane.
Din 7 iulie 2024, toate mașinile noi care se vor comercializa pe bătrânul continent vor veni la pachet în Uniunea Europeană cu un dispozitiv intitulat EDR sau Event Data Recorder. Micuța cutie neagră înregistrează o serie de informații în contextul producerii unui accident atât cu câteva secunde înainte, cât și după impact.
Citește și: Ce este cutia neagră, de fapt: cum îi ajută pe oameni să înțeleagă mai bine un accident aviatic
Cum funcționează cutia neagră care va deveni obligatorie în mașini, Event Data Recorder (EDR)
În lumea vehiculelor moderne, un dispozitiv inovator care câștigă tot mai mult teren este Event Data Recorder (EDR), adesea comparat cu cutiile negre din avioane datorită funcționalității sale esențiale în analiza accidentelor rutiere. Acest dispozitiv este proiectat să înregistreze date critice despre funcționarea și starea unui vehicul în momente cheie, în special înainte, în timpul și imediat după un incident rutier.
Funcționarea EDR-ului este axată pe monitorizarea și înregistrarea unei game largi de date ale vehiculului, cum ar fi viteza, poziția pedalei de accelerație, starea centurilor de siguranță, angajarea airbag-urilor, forțele de impact și chiar traiectoria de deplasare și acțiunile de pe volan. Aceste date sunt colectate în mod continuu, asigurând o imagine detaliată a stării vehiculului în orice moment.
În cazul unui impact sau a unui eveniment semnificativ, precum o frânare bruscă sau un impact lateral, EDR-ul salvează automat o înregistrare a datelor din secundele dinainte și după eveniment. Această „capsulă a timpului” digitală poate varia ca durată, fiind specifică fiecărui model de vehicul și EDR.
Un aspect crucial al EDR-ului este capacitatea sa de a rezista la condiții extreme. Datele înregistrate sunt stocate într-o memorie internă robustă, concepută pentru a rezista la impacturi puternice și chiar la foc. Aceasta asigură păstrarea informațiilor valoroase chiar și în cazul accidentelor severe.
Citește și: Mașinile autonome reprezintă viitorul: ce rol joacă inteligența artificială
După un accident, accesul la datele stocate de EDR devine un instrument esențial pentru anchetatorii accidentelor rutiere și inginerii de siguranță auto. Folosind echipamente și software specializat, aceștia pot extrage informațiile înregistrate, care adesea joacă un rol crucial în înțelegerea circumstanțelor și cauzelor accidentului. Aceste date pot fi, de asemenea, utilizate în procedurile judiciare pentru a clarifica detaliile unui incident.
Totuși, cu această tehnologie avansată vin și preocupări legate de confidențialitatea datelor. Multe jurisdicții impun reglementări stricte privind cine poate accesa datele EDR și în ce condiții. De obicei, este necesar consimțământul proprietarului vehiculului sau un ordin judecătoresc pentru a accesa aceste informații, subliniind importanța confidențialității și a drepturilor individuale.
De asemenea, există aspecte legale și etice de luat în considerare. Utilizarea și accesul la datele EDR sunt reglementate prin legi care variază de la o țară la alta, stabilind standarde pentru cum și cine poate folosi aceste informații.
În concluzie, EDR-urile reprezintă o evoluție semnificativă în domeniul siguranței vehiculelor, oferind date valoroase pentru analiza și prevenirea accidentelor rutiere. Cu to
ate acestea, ele aduc în prim-plan și întrebări importante legate de confidențialitatea și utilizarea responsabilă a datelor personale. Pe măsură ce tehnologia avansează, este esențial să găsim un echilibru între inovație și protecția drepturilor individuale, asigurând astfel că EDR-urile servesc interesul public fără a compromite intimitatea personală.
Multe mașini au deja EDR sau Event Data Recorder
Numeroase vehicule aflate în circulație vine deja la pachet cu un EDR. Acesta înregistrează informații pentru o durată de 5 secunde înainte și 0,3 secunde după eveniment. Printre informațiile înregistrate de aparat se numără viteza vehiculului, turația motorului, unghiul de virare și starea airbag-ului, dacă a fost sau nu declanșat. În principiu, pornind de la informațiile furnizate de modulul GPS, datele de mai sus sunt înregistrate în mod constant, dar până în momentul efectiv al unui accident, sunt suprascrise. Dacă mașina participă la vreun incident, particularitățile evenimentului se păstrează în memoria permanentă a aparatului.