16 aug. 2024 | 16:25

O nouă taxă de poluare în România, aproape inevitabilă. 600 de milioane de euro de la Banca Mondială, condiționați de noua rovinietă

ACTUALITATE
O nouă taxă de poluare în România, aproape inevitabilă. 600 de milioane de euro de la Banca Mondială, condiționați de noua rovinietă

România se confruntă cu provocări economice semnificative, iar pentru a naviga aceste dificultăți financiare, Guvernul a decis să acceseze un împrumut substanțial de la Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BIRD), o instituție ce face parte din Grupul Băncii Mondiale. Împrumutul, în valoare de aproape 600 de milioane de euro, vine însă cu condiții stricte, una dintre cele mai controversate fiind introducerea unei noi taxe de poluare incluse în viitoarea rovinietă.

Condițiile dure impuse de Banca Mondială

În data de 1 august 2024, Guvernul României a semnat acordul de împrumut cu BIRD, o decizie care, deși necesară pentru finanțarea deficitului bugetar și refinanțarea datoriei publice, aduce cu sine o serie de reforme dure. Conform declarațiilor oficiale, acest tip de împrumut este avantajos în comparație cu alte surse de finanțare disponibile pe piața de capital, având termeni flexibili și dobânzi competitive. Totuși, pentru a accesa acești bani, România a fost nevoită să adopte o serie de măsuri ce vizează majorarea veniturilor bugetare și stimularea tranziției către o economie verde.

Printre aceste măsuri se numără reducerea numărului de produse și servicii care beneficiază de cote reduse de TVA, creșterea accizelor la produse precum tutunul și băuturile alcoolice, dar și introducerea contribuțiilor la asigurările sociale pentru sectoarele anterior exceptate, cum ar fi construcțiile și IT-ul. În plus, pentru a susține dezvoltarea energiei regenerabile, au fost adoptate legi care facilitează bancabilitatea proiectelor de energie regenerabilă și permit dezvoltarea parcurilor eoliene offshore în Marea Neagră.

Cu toate acestea, cea mai discutată măsură, care afectează direct toți românii, este noua taxă de poluare care va fi inclusă în rovinietă. Conform Legii nr. 226/2023, adoptată în luna iulie, rovinieta va fi recalculată în funcție de clasa de emisii poluante ale vehiculelor, tipul vehiculului și durata de utilizare a infrastructurii rutiere. Această măsură este programată să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026, iar guvernanții estimează că va avea un impact semnificativ asupra reducerii poluării și a traficului rutier, estimându-se chiar o înjumătățire a numărului de vehicule pe drumurile naționale.

Impactul asupra populației și economiei

Noua rovinietă va include tarife ajustate în funcție de mai mulți factori, printre care distanța parcursă, tipul de vehicul și clasa de emisii poluante. Prin această abordare, autoritățile își propun să descurajeze utilizarea vehiculelor care generează un nivel ridicat de poluare și să stimuleze tranziția către vehicule mai puțin poluante, cum ar fi cele electrice sau hibride. De asemenea, veniturile generate din această nouă taxă vor fi folosite pentru a finanța investiții în infrastructura rutieră și pentru a sprijini proiecte de transport verde.

Cu toate acestea, introducerea noii roviniete nu este lipsită de controverse. Criticii susțin că această măsură va crește costurile pentru proprietarii de vehicule, în special pentru cei cu vehicule mai vechi și mai poluante, ceea ce ar putea genera nemulțumiri în rândul populației. De asemenea, există temeri că această taxă va avea un impact negativ asupra economiei, în special în sectoarele dependente de transport, cum ar fi agricultura și comerțul.

Pe de altă parte, susținătorii noii taxe de poluare argumentează că aceasta este un pas necesar pentru a reduce poluarea și pentru a alinia România la standardele de mediu europene. În plus, implementarea acestei măsuri ar putea accelera tranziția către un parc auto mai ecologic, contribuind astfel la îmbunătățirea calității aerului și la reducerea emisiilor de carbon.

Perspective pentru viitor

Deși impactul exact al noii taxe de poluare asupra economiei și societății rămâne de văzut, este clar că această măsură va juca un rol important în politica de mediu și fiscală a României în următorii ani. Pe măsură ce termenul de implementare din 2026 se apropie, atât autoritățile, cât și populația vor trebui să se pregătească pentru schimbările aduse de această reformă.

În contextul în care România se confruntă cu provocări economice și de mediu semnificative, noua taxă de poluare reprezintă un instrument prin care guvernul încearcă să gestioneze aceste probleme într-un mod sustenabil. Cu toate că această măsură este contestată de o parte a populației, ea poate reprezenta un pas important către o economie mai verde și mai rezilientă.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele