10 ian. 2024 | 15:31

Minuni preistorice: Fosile rare de dinozaur, găsite în Ţara Haţegului

Minuni preistorice: Fosile rare de dinozaur, găsite în Ţara Haţegului

Unicat în lume, un grup de fosile de dinozauri Rhabdodontidae, specie erbivoră cu o talie mică de 2-6 metri și o vechime de aproximativ 70 de milioane de ani, a fost descoperit în Geoparcul Internațional UNESCO Ţara Haţegului, lângă Vălioara, județul Hunedoara.

Fosile rare de dinozaur în România

Cercetările au fost realizate de o echipă internațională de la Universitatea din București și Universitatea „Eotvos Lorand” din Budapesta. În 2019, primele semnale ale siturilor fosilifere au fost identificate, iar cercetările ulterioare au relevat asociații bogate de vertebrate din sfârșitul perioadei Cretacic. Cel mai impresionant aspect este descoperirea unei specii ierbivore, bipede, cu o lungime de 2-6 metri, aparținând familiei Rhabdodontidae.

Fosilele găsite în situl denumit K2 sunt remarcabile prin conservarea lor excelentă și includ părți ale scheletului neidentificate anterior la Rhabdodontide. Acestea au aproximativ 71 de milioane de ani și au fost găsite în Bazinul Haţeg, cunoscut de secole pentru fosilele sale de dinozauri pitici din perioada Cretacic superioară.

Vezi și: Descoperire senzațională în Ţara Haţegului. Datează din era dinozaurilor

Ce au descoperit cercetătorii

Studiul materialului fosil este în desfășurare prin colaborarea a două universități, iar primele rezultate au fost publicate în decembrie 2023 în revista „Cretaceous Research”. Această descoperire unică susține diversitatea speciilor de Rhabdodontidae, cu noi specii posibil de descris în viitor.

Echipa de cercetători subliniază importanța științifică a sitului K2, unde fosilele asociate ale unui număr mic de indivizi oferă oportunitatea unei reconstituiri fidele a morfologiei animalelor. Descoperirea sprijină ipoteza că Rhabdodontidae a fost endemică în Europa acum 85-66 de milioane de ani.

Vezi și: Lucruri interesante și amuzante despre dinozauri care te vor uimi. Știai că cel mai mare schelet de T-Rex descoperit vreodată a fost numit Sue?

Această cercetare detaliată a vertebratelor fosile din zona Vălioara oferă o perspectivă mai clară asupra compoziției și ecologiei faunei de dinozauri pitici care au trăit în apropierea dispariției totale a dinozaurilor acum 66 de milioane de ani. Baronul Franz Nopcsa a studiat primele resturi de Rhabdodontide acum 120 de ani în Bazinul Haţeg, și această descoperire continuă tradiția istorică a regiunii în cercetarea fosilelor de dinozauri.