Mașinile occidentale, la mâna pieței chineze: Ce a dus la această dependență
Producătorii auto occidentali, odată dominanți pe scena globală, au ajuns să fie tot mai dependenți de piața chineză. Dacă în trecut era de neconceput ca aceștia să-și adapteze strategiile în funcție de cerințele Chinei, acum dependența lor de această piață a devenit evidentă.
Supracapacitatea de producție auto a Chinei, susținută de o politică industrială agresivă, a creat tensiuni economice la nivel internațional. Statele occidentale se plâng că guvernul de la Beijing a favorizat în mod nejustificat companiile chineze, ducând la un val de exporturi la prețuri sub costurile de producție, ceea ce amenință piețele internaționale.
China, lider mondial în exporturi auto
Anul trecut, China a depășit Japonia, devenind cel mai mare exportator de automobile din lume, iar în 2024, acest trend continuă. Aproximativ 20% din totalul mașinilor fabricate în China sunt acum exportate, stabilind noi recorduri pe piețele internaționale. Deși majoritatea acestor mașini sunt cu motoare cu combustie internă, expansiunea vehiculelor electrice ieftine a început să provoace reacții protecționiste din partea Statelor Unite și a Uniunii Europene.
SUA și UE au impus, în ultimele luni, taxe mai mari pentru vehiculele electrice (EV) fabricate în China, încercând astfel să protejeze industriile locale de invazia produselor chinezești la prețuri reduse. În același timp, cota de piață a mărcilor străine în China a scăzut dramatic, atingând un nivel minim record de 37% în 2024, față de 64% în 2020, conform datelor Automobility.
Brandurile americane au înregistrat scăderi de peste 23%, iar mărcile japoneze, coreene și germane au suferit și ele pierderi semnificative. În contrast, vânzările companiilor chineze au crescut cu 22%, dominând piața vehiculelor electrice.
Dependența de China – o nouă realitate pentru producătorii occidentali
Vânzările de vehicule electrice și hibride plug-in au explodat în China, crescând cu peste 30% în 2024, în timp ce vânzările de mașini cu motoare pe combustibil au scăzut cu 7%. În acest context, mărcile occidentale precum Tesla, Volkswagen, Hyundai, Nissan și BMW au început să se orienteze tot mai mult către exporturile de vehicule fabricate în China.
Tesla, de exemplu, produce în prezent aproape 30% din mașinile sale din Shanghai pentru piețele externe, în special pentru Europa. În primele patru luni ale anului, Tesla, Volkswagen și Honda au reprezentat mai mult de jumătate din vehiculele electrice fabricate în China importate în Europa. Această schimbare reflectă cât de mult au ajuns să depindă companiile occidentale de capacitățile de producție și costurile reduse din China.
Tu Le, fondatorul firmei de consultanță Sino Auto Insights, anticipează că marii jucători din industria auto, precum General Motors, Ford și Stellantis, vor ajunge în cele din urmă să își exporte majoritatea producției din China. Pe măsură ce presiunea financiară asupra companiilor occidentale crește, acestea vor fi forțate să își mărească aprovizionarea de la furnizorii chinezi pentru a rămâne competitive.
Astfel, goana după profit și forță de muncă ieftină a transformat China într-un pilon esențial al industriei auto globale. Această dependență vine însă cu riscuri, pe măsură ce tensiunile comerciale și politice cresc între China și marile economii occidentale. Chiar dacă pe termen scurt strategiile de producție din China par să fie avantajoase pentru companiile auto din Occident, viitorul rămâne incert, iar provocările nu sunt de neglijat.