21 nov. 2024 | 21:51

Mașinile electrice, de domeniul trecutului pentru români. De ce preferă să bage banii în hibride, care sunt modelele cele mai vândute

ACTUALITATE
Mașinile electrice, de domeniul trecutului pentru români. De ce preferă să bage banii în hibride, care sunt modelele cele mai vândute

În timp ce restul Europei înregistrează creșteri modeste ale înmatriculărilor de autoturisme noi, piața românească se evidențiază printr-o preferință clară pentru mașinile hibride, în detrimentul celor electrice. Conform datelor publicate de Asociația Constructorilor de Automobile din România, în luna octombrie 2024, numărul de autoturisme noi înmatriculate în România a atins 127.061 de unități, în creștere cu 5,4% față de aceeași perioadă a anului precedent. Dintre acestea, doar 7.943 de autoturisme au fost full electrice, reprezentând o scădere semnificativă de 33,6%, în timp ce autoturismele hibride au ajuns la 48.322 de unități, în creștere cu 34,7% față de perioada ianuarie-octombrie 2023.

Aceste date reflectă o tendință generală la nivel european, unde înmatriculările de autoturisme electrice au scăzut cu 4,9%, în timp ce cele hibride au înregistrat o creștere de 14,2%. Se pare că românii prind tot mai mult gustul mașinilor hibride, preferându-le datorită combinației dintre eficiența consumului de combustibil și lipsa limitărilor specifice mașinilor full electrice, cum ar fi autonomia redusă și rețeaua limitată de stații de încărcare. Pe fondul acestei tendințe, România se poziționează pe locul 14 în Uniunea Europeană la capitolul înmatriculărilor de autoturisme noi, aliniindu-se astfel la preferințele generale ale europenilor care se orientează spre mașini cu propulsie mixtă.

Motivele din spatele preferinței pentru hibride

Preferința tot mai evidentă a românilor pentru mașinile hibride se datorează mai multor factori. În primul rând, infrastructura de încărcare a mașinilor electrice din România este încă insuficient dezvoltată, ceea ce descurajează mulți șoferi să investească în vehicule full electrice. Deși în unele orașe mari se fac progrese, numeroase zone rurale sau drumuri de tranzit încă nu beneficiază de stații de încărcare adecvate, ceea ce face ca autonomia limitată a mașinilor electrice să fie o problemă semnificativă.

În contrast, mașinile hibride oferă o soluție convenabilă, combinând motorul cu ardere internă cu un motor electric, astfel asigurând atât autonomie extinsă, cât și o eficiență mai bună a combustibilului. Acest lucru le face ideale pentru condițiile de trafic din România, unde infrastructura nu este întotdeauna optimă. Un alt motiv care susține popularitatea hibridelor este și costul mai accesibil comparativ cu cel al mașinilor electrice, care rămân destul de scumpe, în ciuda subvențiilor oferite de stat.

În plus, evoluția modelelor hibride din ultimii ani a crescut semnificativ performanțele acestor vehicule. Modelele hibride moderne sunt echipate cu tehnologii avansate care le fac mult mai atractive din punct de vedere al performanțelor și al economiei de combustibil. În acest context, nu este surprinzător faptul că tot mai mulți români aleg să investească în aceste modele, care reprezintă un compromis echilibrat între vechea tehnologie bazată pe combustibil și viitorul electric.

Cele mai vândute modele hibride în România

Printre cele mai vândute modele hibride în România se numără Toyota Corolla Hybrid și Renault Clio E-Tech, ambele remarcându-se prin eficiența consumului de combustibil și fiabilitatea ridicată. De asemenea, Dacia Spring, deși este disponibilă în varianta electrică, a cunoscut o scădere a popularității, românii preferând versiunea sa hibridă datorită versatilității și prețului mai accesibil. Aceste modele au câștigat încrederea publicului datorită performanțelor bune și costurilor de întreținere mai reduse în comparație cu alte tipuri de vehicule.

Datele arată clar că piața auto din România se îndreaptă spre o preferință tot mai accentuată pentru mașinile cu propulsie mixtă. Grupul VW, care include și mărci precum Skoda, a fost lider în Europa, cu peste 2,8 milioane de unități vândute, urmat de Stellantis și Renault. Deși înmatriculările pentru mașinile full electrice au cunoscut o scădere semnificativă, înmatriculările de hibride au continuat să crească, fiind o opțiune preferată pentru cei care doresc să facă tranziția către mobilitatea electrică, dar fără a renunța la siguranța și versatilitatea motorului cu combustie internă.

Astfel, se poate spune că mașinile electrice sunt deocamdată „de domeniul trecutului” pentru mulți români, care aleg hibridele ca o soluție practică și eficientă pentru nevoile lor de zi cu zi. Cu o infrastructură de încărcare care încă lasă de dorit și cu prețurile ridicate ale mașinilor electrice, hibridele rămân soluția preferată pentru o mare parte din populație.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele