Mașina românească decapotabilă care te-ar fi făcut să uiți orice BMW, Audi sau Ford. Povestea fascinantă a bătrânului Oltcit Cabrio din 1986
La mijlocul anilor ’80, industria auto românească a încercat să creeze un rival pentru mașinile sport decapotabile de la BMW, Audi sau Ford. Rezultatul? Oltcit Cabrio, un prototip născut din îmbinarea meșteșugului autohton cu tehnologia vremii, care promitea să fie o senzație.
Oltcit Cabrio – Un prototip cu destin limitat
Produs în 1986, Oltcit Cabrio a fost un proiect ambițios care a folosit motor și transmisie de Dacia 1310, însă acest vis tehnologic s-a confruntat cu probleme funcționale serioase. Realizat în doar trei sau patru exemplare, Oltcit Cabrio a fost destinat exclusiv pentru plimbarea delegațiilor oficiale în incinta fabricii, la cererea lui Ceaușescu.
Prototipurile construite nu au fost omologate datorită problemelor legate de structura mașinii, rămânând astfel în istorie ca simboluri ale ceea ce ar fi putut fi.
Oltcit S.A – Cooperare franco-română pentru inovație auto
Oltcit S.A, o societate cu capital majoritar românesc, a fost un produs al cooperării dintre România și Franța, cu Citroën destinat să furnizeze tehnologie și echipamente pentru o mașină de mici dimensiuni. Acest parteneriat a dus la o creștere substanțială a comenzilor pentru industria franceză și a adus ore considerabile de muncă și proiectare pentru Citroën.
Deși colaborarea a avut momente de succes, problemele de ineficiență și corupție, precum și sabotajul din partea concurenței la export, au ținut producția Oltcit departe de așteptările inițiale.
Fabrica Oltcit – Tehnologie de vârf în inima Olteniei
Uzina Oltcit, amplasată lângă Craiova, se întindea pe 350.000 de metri pătrați și găzduia tehnologie de ultimă oră în producția auto. Procedurile și echipamentele utilizate erau la standardele fabricilor Citroën din Franța, cu procese automate avansate și o atenție deosebită pentru calitate.
Cu toate acestea, fiecare model Axel vândut la export costa compania o sumă infimă în perioada de garanție, indicând un nivel ridicat de calitate la un preț mic, însă sabotajul la export a limitat succesul internațional.
Importanța inovației locale
În pofida provocărilor, partea română a insistat pentru fabricarea în România a unei proporții semnificative din componentele de prim montaj, evitând astfel cheltuirea valutei pe importuri. Aceasta a condus la îmbunătățirea producției și a calității pieselor autohtone, iar Oltcit a reușit să-și extindă prezența pe piețele de export fără asistența Citroën.
Astăzi, singurul exemplar original rămas al Oltcit Cabrio stă mărturie a unei epoci în care industria auto din România îndrăznea să viseze la performanță și stil. Este o poveste de inovație, spirit antreprenorial și, în cele din urmă, de ce ar fi putut să fie dacă nu erau piedicile întâmpinate.
În timp ce Oltcit Cabrio nu a devenit niciodată un nume comun pe șosele, istoria și ambiția acestui prototip rămân o notă de fascinație în istoria automobilismului românesc. O imagine a ceea ce ar fi putut însemna un Oltcit decapotabil pe străzile lumii, strălucind alături de mărci prestigioase, poate fi un vis care încă stârnește imaginația și pasiunea pentru mașini.