Mai puțini angajați în magazine, mai multe furturi. Digitalizarea supermarketurilor, un „cartof fierbinte”
În ultima vreme, tot mai mulți comercianți adoptă tehnologii de digitalizare în funcționarea magazine, dar asta nu împiedică eventuale furturi, ba dimpotrivă.
De la sisteme care adaugă automat produsele în coșul de cumpărături atunci când clienții le ating, până la aplicații inteligente care înlocuiesc interacțiunea cu angajații, toate acestea devin tot mai comune în retail.
„Afară-i vopsit gardul, înăuntru-i leopardul”
În ciuda promisiunii unei experiențe de cumpărături mai rapide, există și aspecte negative asociate cu această automatizare.
Pe lângă potențiala reducere a locurilor de muncă, introducerea acestor sisteme a coincis cu o creștere a cazurilor de furturi din magazine, dat fiind absența personalului de supraveghere.
Un exemplu elocvent este un magazin din România care a devenit unul dintre primele complet automatizate din țară.
Aici, lipsesc complet angajații și casele de marcat tradiționale. Încă de la intrare, sute de camere de supraveghere monitorizează fiecare mișcare a clienților, iar senzorii de pe rafturi urmăresc produsele în timp real.
Mircea Bucur, directorul IT al unui lanț de magazine, a explicat pentru Știrile Pro TV: „Avem 523 de camere care monitorizează traseul clienților și 1.000 de senzori pe rafturi pentru detectarea produselor. Fiecare produs are un loc specific în magazin și este asociat profilului clienților de îndată ce aceștia le iau în mână”.
Astfel, atunci când clienții ajung la plată, produsele sunt deja înregistrate automat în sistem și apar pe bonul de plată. Tot ce trebuie să facă este să efectueze plata totalului afișat pe ecran.
S-a înmulțit numărul de furturi
Aceste sisteme inteligente, care elimină necesitatea prezenței fizice a angajaților, sunt din ce în ce mai răspândite în diferite tipuri de magazine, de la cele alimentare și de haine, până la farmacii.
Deși inițial au fost concepute pentru a simplifica experiența de cumpărături, în practică, beneficiile par să se regăsească mai mult de partea comercianților decât a clienților.
Dragoș Frumosu, reprezentant al unei asociații comerciale, menționează, la rândul său, că o posibilă reducere a prețurilor în urma automatizării nu este garantată, iar clienții consideră deseori că interacțiunea cu angajații este mai convenabilă decât procesul automatizat.
În paralel cu creșterea utilizării acestor sisteme, au fost raportate și un număr mai mare de furturi din magazine.
Alarmele sună mai des, iar furturile din magazine au devenit o problemă mai gravă chiar și decât cele din locuințe, conform agențiilor de securitate.
Pentru a face față acestor probleme, unele lanțuri de magazine din Marea Britanie și Franța au renunțat la sistemele automate și au revenit la modelul tradițional, cu angajați în magazine.