28 feb. 2024 | 10:30

Elon Musk și Tesla, îngenuncheați de chinezi. Cum vom ajunge toți să conducem mașini electrice din China, inclusiv Dacia Spring

ACTUALITATE
Elon Musk și Tesla, îngenuncheați de chinezi. Cum vom ajunge toți să conducem mașini electrice din China, inclusiv Dacia Spring

Acum mai bine de un deceniu, când Elon Musk, CEO-ul Tesla, a fost întrebat despre producătorul chinez de mașini electrice BYD — o companie susținută de Warren Buffett, axată pe vehicule electrice mai ieftine, cu numele derivat de la „Build Your Dreams” (Construiește-ți Visele) — a răspuns cu un râs batjocoritor.

„Ați văzut mașina lor?” a întrebat el, râzând în fața camerei Bloomberg TV, adăugând că BYD „nu are un produs grozav” și „tehnologia nu este foarte puternică.”

Această exprimare juvenilă a aroganței era (și încă este) singulară, dar convingerea că producătorii auto chinezi nu reprezentau o amenințare era împărtășită în întreaga industrie auto americană la acea vreme, conform unei analize Business Insider.

Tesla versus BYD

Tesla versus BYD

BYD versus Tesla – chinezii au câștigat deja

În 13 ani, multe s-au schimbat. BYD a eclipsat Tesla în 2023 ca fiind cel mai bine vândut producător de vehicule electrice (VE) din lume. Unul din fiecare trei mașini electrice vândute este fabricat de companie, în creștere de la 15% în 2020.

În loc să minimalizeze competiția, Elon Musk acum trage un semnal de alarmă cu privire la amenințările venite din partea producătorilor auto chinezi. Într-o conferință telefonică cu investitorii în ianuarie, el a spus că VE-urile chinezești vor „distruge aproape complet” alți producători auto americani dacă li se va permite să intre pe piața din SUA. Cele mai mari companii auto americane au început, de asemenea, să recunoască că trebuie să învețe cum să producă mașini electrice ieftine cât mai curând posibil, înainte ca China să le „mănânce prânzul”.

În timp ce giganți precum Tesla, GM și Ford lansează câteva modele EV de lux cu prețuri ridicate, companiile chineze oferă deja o mulțime de opțiuni la diferite puncte de preț: VE-uri pentru începători, VE-uri uzate, unele pentru a ajunge din punctul A în punctul B. Și în timp ce producătorii auto americani încă încearcă să câștige consumatorii doar în propria lor țară, Beijingul plănuiește deja să ocolească barierele comerciale și să vândă aceste mașini în întreaga lume, inclusiv în SUA.

Suntem martorii unui șoc în ordinea auto globală nevăzută de când Japonia a intrat pe piață în anii ’70. Ascensiunea EV-urilor din China a declanșat o luptă care forțează companiile să își extindă limitele capacității tehnologice și factorii de decizie politică să reînchipuie fundamentele ideologice ale strategiilor comerciale de decenii. Ceea ce este în joc nu este nimic mai puțin decât o industrie din SUA în valoare de 104 miliarde de dolari, aproximativ cât PIB-ul național al Angolei, și toate cele 3 milioane de locuri de muncă care vin cu ea.

elon musk tesla BYD

Rata de adopție a mașinilor electrice a influențat piața

Este sigur de spus că VE-urile au depășit faza „adoptatorilor timpurii” din ciclul de viață tehnologic și acum lucrează pentru a cuceri cumpărătorii de mașini mainstream din SUA. În 2023, s-au vândut 1 milion de astfel de mașini în țară pentru prima dată, în creștere de la 918.500 în 2022. În ciuda acestei creșteri, au existat semne roșii intermitente pe tot parcursul anului trecut. Vânzările de EV-uri au început să încetinească în a doua jumătate a anului, în parte din cauza reducerii creditelor fiscale federale pentru EV-uri.

Musk a recunoscut această provocare în conferința telefonică din ianuarie, numind-o „cea mai mare provocare cu care Tesla s-a confruntat vreodată”. El a adăugat că, deși Tesla ar putea reduce costurile de producție și, prin urmare, prețurile, asta ar însemna „să sacrificăm profitabilitatea pentru a crește vânzările”.

Dar în China, guvernul a investit masiv în industria auto electrică, oferind subvenții generoase pentru cumpărătorii de EV-uri și construind o infrastructură vastă de încărcare. Aceasta a creat un mediu în care producătorii auto pot experimenta și inova fără teama imediată a falimentului. Ca urmare, piața chineză de EV-uri este acum cea mai mare din lume, cu o varietate uriașă de modele și prețuri, multe dintre acestea semnificativ mai accesibile decât omologii lor occidentali.

În acest context, producătorii auto chinezi, cum ar fi BYD, NIO și Xpeng, nu numai că și-au consolidat poziția pe piața internă, dar își extind și ambițiile globale. BYD, de exemplu, a început deja să vândă vehicule în Europa și America Latină și are planuri de expansiune în alte regiuni. Această expansiune internațională este susținută de capacitatea lor de a produce EV-uri de înaltă calitate la prețuri competitive, precum și de strategii agresive de marketing și parteneriate strategice.

Tesla Elon Musk

SUA și Europa încearcă să ajungă chinezii din urmă la mașini electrice și nu numai

În contrast, producătorii auto tradiționali din SUA și Europa se luptă să țină pasul cu ritmul inovației și cu strategiile de prețuri ale concurenților lor chinezi. Deși au început să investească masiv în electrificare și să lanseze noi modele de EV-uri, aceștia se confruntă cu provocări semnificative, inclusiv costuri de producție mai mari, lanțuri de aprovizionare complexe și presiuni pentru a menține profitabilitatea.

Pe măsură ce lumea se îndreaptă către o economie cu emisii scăzute de carbon și adoptarea vehiculelor electrice crește, lupta pentru dominația în industria auto este mai intensă ca niciodată. Producătorii auto chinezi sunt într-o poziție puternică pentru a-și impune prezența pe piețele globale, datorită combinației lor de tehnologie inovatoare, strategii de prețuri competitive și sprijin guvernamental. În acest context, producătorii auto tradiționali vor trebui să se adapteze rapid și să inoveze pentru a rămâne relevanți în era vehiculelor electrice.

În concluzie, ascensiunea producătorilor auto chinezi de vehicule electrice reprezintă o schimbare seismică în industria auto globală, provocând liderii tradiționali să-și reevalueze strategiile și să se adapteze la un peisaj în continuă schimbare. Cu tehnologie avansată, prețuri accesibile și sprijin guvernamental, China este pe cale să devină un jucător dominant în era vehiculelor electrice, determinând o reconfigurare a puterii în industria auto mondială

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele