17 aug. 2024 | 13:12

Descoperirea întâmplătoare a unei fetițe de 10 ani, în timp ce se plimba pe plajă, ar putea rescrie istoria evoluției omenirii de acum milioane de ani

Tegan, o elevă de doar 10 ani, a descoperit întâmplător o fosilă de dinozaur care ar putea schimba istoria paleontologiei. (Foto: CNN))

O simplă plimbare pe plajă s-a transformat într-o descoperire remarcabilă pentru Tegan, o fetiță de 10 ani din Pontardawe, Marea Britanie. În timpul unei vacanțe alături de mama sa, Claire, pe coasta sudică a Țării Galilor, Tegan a făcut o descoperire care ar putea rescrie istoria paleontologică a regiunii și să aducă noi perspective asupra dinozaurilor care au trăit în urmă cu milioane de ani. Aceasta a găsit cinci urme fosilizate de dinozaur, care, potrivit experților, datează de peste 200 de milioane de ani, din perioada Triasicului târziu. Descoperirea a fost făcută pe plaja Lavernock Point, într-o zonă cunoscută pentru fosilele sale preistorice, scrie CNN.

O descoperire neobișnuită

Tegan și Claire erau în căutarea obișnuitelor fosile marine atunci când au dat peste ceva cu totul special: urme adâncite în stâncă, dispuse într-un model regulat. Acestea erau semnificativ mai mari decât fosilele obișnuite și aveau o distanță între ele de aproximativ 75 de centimetri. Conștientă de potențiala importanță a descoperirii, Claire a fotografiat urmele și a trimis imagini curatorului de paleontologie de la Muzeul Național din Țara Galilor, Cindy Howells, o expertă cu 40 de ani de experiență în domeniu.

Cindy Howells a fost încântată de descoperire și, după o analiză preliminară, a declarat că urmele sunt autentice și ar putea proveni de la un dinozaur erbivor de tip sauropodomorph, cunoscut sub numele de Camelotia. „Este vorba despre o descoperire semnificativă”, a spus Cindy. „Urmele sunt dispuse într-un tipar clar, alternând între piciorul stâng și cel drept, ceea ce ne indică o mișcare constantă și coordonată, specifică dinozaurilor. Având în vedere dimensiunea și distanța dintre urme, suntem destul de siguri că acestea provin de la un dinozaur erbivor cu gât lung din familia sauropodomorph.”

Fotografia aeriană a urmelor descoperite de Tegan le arată experților posibilul tipar al pașilor dinozaurului care a trecut prin această zonă acum mai bine de 200 de milioane de ani. (Foto: CNN)

Dinozaurii din familia sauropodomorpha

Familia sauropodomorpha include unele dintre cele mai cunoscute și impozante specii de dinozauri, precum brahiozaurii și diplodocii, caracterizate prin gâturile lor lungi, cozi puternice și corpuri masive. Acești dinozauri au trăit în principal în perioada Jurasică și au fost erbivori. Se crede că Camelotia, dinozaurul care ar fi lăsat urmele descoperite de Tegan, era un erbivor de dimensiuni medii, care putea ajunge la o înălțime de aproximativ 3 metri și o lungime de până la 5 metri. Acest dinozaur mergea pe două picioare, dar se putea sprijini și pe toate cele patru membre atunci când se hrănea cu vegetația joasă.

Descoperirea acestor urme fosilizate este cu atât mai importantă cu cât paleontologii nu dețin multe informații despre acest tip de dinozaur, Camelotia, care este mult mai puțin cunoscut în comparație cu alte specii precum stegozaurii, triceratopsii sau faimosul T-rex. Deși nu au fost găsite oase de Camelotia în Țara Galilor, resturi fosilizate ale altor dinozauri din aceeași familie au fost descoperite în apropiere, pe malul opus al canalului Bristol, în Anglia.

O regiune bogată în fosile

Țara Galilor este un loc bogat în descoperiri paleontologice, deși până recent se credea că regiunea nu a fost populată de prea mulți dinozauri. Primele urme de dinozauri din Țara Galilor au fost descoperite în 1879, în apropiere de Porthcawl. De-a lungul timpului, oase de dinozauri au fost găsite și în Cowbridge, Valea Glamorgan, iar mai multe urme au fost descoperite la The Bendricks, lângă Barry și Sully, locații care sunt acum considerate de interes științific și paleontologic special.

În 2014, un schelet complet al unui dracoraptor, un carnivor înrudit cu tiranozaurul, a fost descoperit pe aceeași plajă unde Tegan a găsit urmele sale. Acest dracoraptor a trăit acum aproximativ 201 milioane de ani, iar descoperirea lui a adus o contribuție majoră la cunoașterea faunei preistorice din regiune. În mod similar, în 2020, o altă fetiță, Lily, în vârstă de doar patru ani, a descoperit o urmă bine conservată de dinozaur la The Bendricks, la doar câțiva kilometri distanță de Lavernock Point.

Impactul geologic asupra evoluției dinozaurilor în Țara Galilor

Geologia Țării Galilor datează de aproximativ 700 de milioane de ani, iar în perioada în care dinozaurii care au lăsat aceste urme trăiau, regiunea era foarte diferită de cum o știm astăzi. Cindy Howells explică faptul că, acum 220 de milioane de ani, această parte a lumii era o regiune aridă, asemănătoare cu deșerturile moderne din Orientul Mijlociu. Condițiile climatice erau extreme, cu temperaturi ridicate și ploi rare, ceea ce a influențat flora și fauna care puteau supraviețui acolo.

Pe măsură ce nivelul mării a început să crească și continentele s-au fragmentat, această zonă a devenit mai umedă și a fost inundată de ape tropicale, creând un habitat mult mai favorabil pentru dinozauri. „Acum 200 de milioane de ani, Țara Galilor avea un climat tropical, cu mări calde și insule mici, asemănătoare cu ceea ce vedem acum în zona Mediteranei”, a adăugat Cindy. Această schimbare de mediu a permis dinozaurilor să prospere, lăsând în urmă urme și fosile care astăzi dezvăluie detalii fascinante despre viața preistorică.

Viitorul descoperirilor paleontologice

Cercetătorii de la Muzeul Național din Țara Galilor, alături de comunitatea internațională a paleontologilor, analizează acum descoperirea făcută de Tegan pentru a confirma oficial tipul de dinozaur care a lăsat aceste urme. „Este extraordinar să spunem oamenilor că avem urme de dinozaur pe coasta noastră din sudul Țării Galilor”, a spus Cindy. „Nu avem suficient timp să explorăm fiecare colț al regiunii, așa că depindem de descoperirile întâmplătoare ale oamenilor pasionați precum Tegan.”

Această descoperire subliniază importanța implicării amatorilor în paleontologie, deoarece multe dintre aceste descoperiri semnificative sunt făcute de oameni care explorează regiunile cunoscute pentru fosilele lor preistorice. Geologists’ Association din Țara Galilor sfătuiește pe toți cei interesați de dinozauri să caute urme imediat după reflux, când contururile acestora sunt mai vizibile datorită micilor bălți de apă care rămân în amprente.

Tegan s-a plimbat pe plajă în vacanța de vară alături de mama ei, fără să aibă nicio idee că, de fapt, pășeau pe urmele dinozaurilor. (Foto: CNN)

O fetiță care poate rescrie istoria

Pentru Tegan, această descoperire a adus o experiență unică, insuflându-i o pasiune pentru paleontologie și dorința de a descoperi mai multe despre trecutul îndepărtat al planetei noastre. Mama ei, Claire, a fost la fel de impresionată de experiență: „Este uimitor să te gândești că mergi pe aceeași plajă pe care, acum sute de milioane de ani, cutreierau dinozauri uriași. Faptul că Tegan a reușit să facă o astfel de descoperire la doar 10 ani este extraordinar.”

Descoperirea lui Tegan ar putea aduce noi date despre fauna preistorică din Europa și ar putea rescrie o parte din istoria evoluției dinozaurilor. Aceasta ne reamintește că istoria Pământului este încă plină de mistere și că fiecare descoperire ne poate aduce mai aproape de înțelegerea modului în care aceste creaturi magnifice au trăit și au evoluat.