Descoperirea din Munții Carpați de acum 6.000 de ani care ar rescrie istoria roții. Cine a inventat-o, de fapt
Roata, unul dintre cele mai semnificative obiecte din istoria umanității, ar putea avea origini mult mai complexe și neașteptate decât se credea până acum. Un nou studiu sugerează că minerii din Munții Carpați, acum aproximativ 6.000 de ani, ar fi jucat un rol esențial în inventarea și perfecționarea roții. Această ipoteză provoacă o reanalizare a modului în care roata s-a răspândit în Europa și ridică întrebări despre unde și când a fost, de fapt, inventată.
Originea roții: o enigmă arheologică
Deși roata este considerată una dintre cele mai mari invenții ale umanității, originile sale precise rămân un mister. Există trei teorii principale legate de locul și momentul în care roata ar fi fost inventată. Una dintre teorii sugerează că aceasta a apărut în Mesopotamia în jurul anului 4000 î.Hr., iar de acolo s-a răspândit în Europa. O a doua teorie plasează originea roții în zona coastei pontice din nordul Turciei, în jurul anului 3800 î.Hr. Însă, o teorie recentă, propusă de istoricul Richard Bulliet, sugerează că invenția roții ar putea fi atribuită minerilor din Munții Carpați, între anii 4000 și 3500 î.Hr., iar de aici s-ar fi extins în alte regiuni.
Această ipoteză se bazează pe descoperiri arheologice din Epoca Cuprului, unde s-au găsit modele de vagoane și roți în miniatură în regiunea carpatică, sugerând utilizarea acestora în activitățile de minerit. Roțile descoperite în această zonă au o formă trapezoidală, asemănătoare cu cea a vagonetelor de mină moderne, ceea ce sugerează că minerii de atunci ar fi folosit un sistem rudimentar de roți pentru a transporta cuprul din adâncurile minelor.
Inovațiile care au transformat roata
Studiul recent, publicat în Royal Society Open Science, detaliază evoluția roții și rolul pe care mediul carpatin l-ar fi avut în dezvoltarea acestui mecanism esențial. Echipa de cercetători a identificat trei inovații principale care au transformat roata dintr-un simplu set de cilindri în sistemul complex de roți și ax pe care îl cunoaștem astăzi.
Prima inovație a fost dezvoltarea cilindrilor cu caneluri, care au permis ca obiectele să fie mișcate mai eficient, fără a fi necesară deplasarea constantă a cilindrilor sub încărcătura grea. Această soluție a fost esențială pentru minerii din Carpați, care aveau nevoie să transporte cantități mari de minereu prin tunelurile înguste. A doua inovație a fost roata fixată pe o axă, care a oferit vehiculelor o înălțime suficientă pentru a trece peste obstacole, cum ar fi pietrele din mine. Cea de-a treia inovație, și cea mai avansată pentru acea perioadă, a fost independența mișcării roților față de axă, ceea ce a îmbunătățit manevrabilitatea și eficiența vehiculelor.
Contribuția Carpaților la istoria tehnologică a lumii
Descoperirile din Munții Carpați sugerează că minerii din această regiune au fost pionierii unui design care a revoluționat transportul și a influențat dezvoltarea civilizației umane. Deși cercetătorii nu exclud posibilitatea ca roata să fi fost inventată independent în mai multe locuri din lume, studiul lor evidențiază importanța mediului specific în care s-au dezvoltat aceste inovații. Condițiile dificile din minele de cupru ale Carpaților ar fi oferit stimulul necesar pentru transformarea cilindrilor rudimentari în sistemele de roți și axe care au schimbat pentru totdeauna modul în care oamenii se deplasează și transportă bunuri.
Această ipoteză nu doar că rescrie o parte din istoria tehnologică a lumii, dar aduce în prim-plan o contribuție semnificativă a Europei de Est la dezvoltarea uneia dintre cele mai importante invenții ale umanității