De ce au anvelopele auto acei mici țepi de cauciuc: adevărul din spatele acestor „excrescențe” misterioase
Mulți șoferi au observat mici „țepi” sau „excrescențe” de cauciuc care ies din suprafața anvelopelor noi. Deși ar putea părea că au un rol esențial, fie pentru indicarea uzurii, fie pentru reducerea zgomotului, adevărul este că aceste proeminențe nu au o funcție reală în utilizarea anvelopei. Acești mici țepi, cunoscuți în industrie sub denumiri precum vent spews, nips, sprue nubs sau gate marks, sunt doar un produs secundar al procesului de fabricație.
Cum apar micii țepi de cauciuc
Țepii de cauciuc apar în timpul procesului de formare a anvelopei într-o matriță special concepută. În primul rând, se creează o „anvelopă verde,” un model brut, fără caneluri sau modele specifice de aderență. Ulterior, acest „cauciuc verde” este introdus într-o matriță unde i se adaugă modelul de aderență prin încălzire și aplicarea unei presiuni ridicate. În timpul acestui proces, aerul și gazele trebuie evacuate din cauciuc pentru a evita formarea de bule, iar acest lucru se realizează prin mici orificii de ventilație, care permit evacuarea aerului în exces.
După ce cauciucul capătă forma finală și este extras din matriță, acele orificii lasă în urmă mici excrescențe de cauciuc – acești țepi sau „excrescențe”. Deși ele dispar în timp prin uzura cauzată de rularea anvelopei pe șosea, ele nu influențează performanța acesteia.
Este necesară îndepărtarea țepilor de cauciuc?
Mulți șoferi se întreabă dacă ar trebui să îndepărteze manual acești țepi înainte de a folosi anvelopele. În realitate, acest lucru nu este necesar și nu influențează nici siguranța, nici performanța autovehiculului. Țepii de cauciuc sunt pur și simplu un vestigiu al procesului de fabricație, iar îndepărtarea lor este o chestiune pur estetică. Cu toate acestea, unii pasionați de automobile, în special cei care dețin mașini de colecție sau de expoziție, preferă să-i elimine pentru un aspect mai „curat” al anvelopei.
Steve Burke, manager tehnic la Toyo Tires, a explicat că, deși îndepărtarea lor nu este necesară, există câteva metode sigure de a o face dacă se dorește acest lucru. „Este chiar o activitate destul de relaxantă să-i îndepărtezi, dar este recomandat să o faci manual și nu cu foarfeca sau lama, pentru a evita deteriorarea accidentală a cauciucului”, spune Burke.
Aceste detalii deschid o perspectivă interesantă asupra procesului de fabricație a anvelopelor, oferind totodată clarificări pentru un aspect aparent neimportant, dar des observat. Așadar, data viitoare când observați acești mici țepi pe o anvelopă nouă, știți că ei fac parte din povestea tehnologică din spatele produsului final.