Cum să recunoști dacă lichidul de frână trebuie schimbat la mașină: reguli și sfaturi practice pentru șoferi
Majoritatea șoferilor trec cu vederea lichidul de frână atunci când fac revizia mașinii, deși acesta este esențial pentru siguranța în trafic. Sistemul de frânare hidraulică, prezent la majoritatea vehiculelor moderne, funcționează eficient doar dacă lichidul este în stare bună, iar ignorarea necesității de a-l schimba la timp poate duce la probleme serioase. În acest material, vom analiza semnele care indică necesitatea schimbării lichidului de frână și de ce este vital să nu amâni acest pas important.
Ce rol joacă lichidul de frână în siguranța vehiculului?
Lichidul de frână este esențial în sistemele hidraulice de frânare, care transformă presiunea aplicată de piciorul șoferului pe pedala de frână în forță mecanică asupra plăcuțelor de frână. Atunci când apeși pedala, lichidul de frână este împins printr-un sistem de conducte și furtunuri, acționând plăcuțele care presează discurile de frână. Această acțiune permite vehiculului să încetinească sau să se oprească.
Totuși, în timp, lichidul de frână poate absorbi umezeala din aer, chiar dacă sistemul este închis. Apa reduce eficiența lichidului și scade punctul său de fierbere, ceea ce poate duce la probleme majore. În condiții de temperaturi ridicate, așa cum se întâmplă în timpul frânării intense, lichidul contaminat cu apă poate fierbe, provocând formarea de bule de aer în sistem. Aceste bule de aer sunt periculoase, deoarece gazele se comprimă mai ușor decât lichidele, reducând astfel forța aplicată asupra frânelor. În situații extreme, acest lucru poate duce la pierderea completă a capacității de frânare.
Vezi și: Martorii de bord: ce înseamnă fiecare indicator în parte și când ar trebui să-ți faci griji
Când trebuie schimbat lichidul de frână?
Experții auto recomandă ca lichidul de frână să fie schimbat la intervale regulate, de obicei o dată la doi ani sau la un anumit număr de kilometri, conform specificațiilor producătorului mașinii. Însă, indiferent de distanțele parcurse, este esențial să nu neglijezi această operațiune de întreținere, deoarece lichidul de frână își pierde proprietățile în timp din cauza absorbției de umiditate.
Pe lângă schimbarea periodică, este bine să verifici nivelul lichidului în compartimentul motor, la vasul de expansiune, mai ales dacă martorul de frână de pe bord se aprinde. Acesta poate semnala fie o scădere a nivelului de lichid, fie uzura plăcuțelor de frână, mai ales în cazul vehiculelor echipate cu senzori. În situații critice, cum ar fi pierderea completă a lichidului, frânele pot înceta să funcționeze, crescând riscul unui accident.
Cum să verifici starea lichidului de frână
Verificarea nivelului lichidului de frână se poate face ușor prin simpla inspecție vizuală a vasului de expansiune, aflat sub capota mașinii. Dacă nivelul este scăzut, acesta trebuie completat, dar este important să identifici cauza pierderii de lichid înainte de a continua să folosești mașina. De asemenea, lichidul ar trebui să fie limpede, de culoare deschisă. Dacă observi că acesta devine mai închis la culoare sau are impurități, este un semn că trebuie înlocuit.
În cazurile în care frâna devine moale sau pedala de frână coboară prea jos fără a oferi o rezistență normală, ar trebui să consulți un mecanic de urgență. Aceasta poate indica fie prezența aerului în sistem, fie o contaminare severă a lichidului de frână.
Pericolele ignorării schimbării lichidului de frână
Lichidul de frână contaminat sau vechi poate pune în pericol nu doar șoferul, ci și ceilalți participanți la trafic. În cazurile extreme, când lichidul de frână absoarbe o cantitate semnificativă de apă, poate apărea fenomenul de fierbere în timpul frânării intense, ceea ce duce la pierderea eficienței frânelor. Acest lucru este deosebit de periculos la viteze mari sau pe drumuri în pantă, unde frânarea este esențială pentru controlul vehiculului.
Pe lângă riscul de fierbere, lichidul contaminat poate contribui la coroziunea componentelor metalice din sistemul de frânare, ducând la reparații costisitoare pe termen lung. În plus, uzura prematură a plăcuțelor și discurilor de frână poate fi accelerată de un lichid de frână care nu mai funcționează optim.
Este sigur să schimbi singur lichidul de frână?
Deși schimbarea lichidului de frână este o operațiune tehnică ce poate fi realizată de unii șoferi mai experimentați, nu este recomandată pentru majoritatea utilizatorilor din cauza riscurilor implicate. Sistemul de frânare este critic pentru siguranța vehiculului, iar orice greșeală în procesul de aerisire sau înlocuire a lichidului poate duce la defecte grave. De asemenea, lichidul de frână este coroziv și dăunător pentru piele și ochi, necesitând o manipulare atentă.
O schimbare corectă a lichidului de frână implică aerisirea completă a sistemului pentru a elimina eventualele bule de aer, lucru care trebuie verificat ulterior pe standurile de testare ale frânelor, disponibile doar în service-urile autorizate. Prin urmare, este recomandat ca această operațiune să fie efectuată într-un atelier specializat, unde mecanicii dispun de echipamentul necesar și de experiența pentru a asigura o funcționare optimă a frânelor.
Concluzii
Lichidul de frână este unul dintre acele elemente esențiale ale mașinii care, deși este adesea trecut cu vederea, are un impact major asupra siguranței în trafic. Verificarea periodică și schimbarea la timp a lichidului de frână ar trebui să fie o prioritate pentru orice șofer. Nerespectarea acestor reguli simple poate duce la situații periculoase, mai ales în condiții de trafic intens sau de drumuri dificile.
Asigură-te că respecti recomandările producătorului și apelează la profesioniști pentru întreținerea sistemului de frânare. În felul acesta, vei putea conduce în siguranță, având garanția că vehiculul tău este în stare optimă pentru a răspunde prompt în situații critice.