29 nov. 2024 | 07:00

Cum pornești mașina la sub zero grade Celsius, ca să nu ai probleme mai târziu. Greșelile făcute de șoferi care te pot costa scump

ACTUALITATE
Cum pornești mașina la sub zero grade Celsius, ca să nu ai probleme mai târziu. Greșelile făcute de șoferi care te pot costa scump

Pe măsură ce temperaturile scad sub zero grade Celsius, pornirea mașinii devine un proces care necesită mai multă atenție decât de obicei. Frigul afectează multe componente ale motorului, iar greșelile făcute la pornirea mașinii în astfel de condiții pot duce la uzura prematură a pieselor și la costuri suplimentare de întreținere. Îți vom arăta cum să pornești corect mașina pe timp de iarnă și ce greșeli trebuie să eviți pentru a te bucura de o experiență fără probleme.

În primul rând, este important de știut că, atunci când motorul este foarte rece, uleiul de motor își pierde din vâscozitate și devine mai rigid, ceea ce face ca piesele să nu fie lubrifiate corespunzător din prima clipă. De aceea, este recomandat să lași mașina la ralanti pentru câteva minute înainte de a pleca la drum. Astfel, uleiul reușește să-și recapete vâscozitatea optimă, iar piesele interne ale motorului sunt lubrifiate corespunzător. Dacă pornești mașina și o pui imediat în mișcare, piesele metalice reci vor fi supuse unui stres suplimentar, ceea ce poate duce la uzura lor prematură.

Ce greșeli trebuie să eviți la pornirea mașinii pe timp de iarnă

Una dintre cele mai comune greșeli pe care le fac șoferii în timpul iernii este să nu aștepte suficient pentru ca sistemele mașinii să fie gata de pornire. Este esențial să pui contactul și să aștepți ca toți martorii de bord să se stingă înainte de a porni motorul. Acest lucru permite și pompei de carburant să pună în mișcare combustibilul, evitând astfel posibilele surprize neplăcute legate de imposibilitatea de a porni mașina.

O altă greșeală frecventă este să nu verifici acumulatorul mașinii. Temperaturile scăzute afectează eficiența acumulatorului, iar dacă acesta este deja vechi sau slab, este posibil să nu mai poată porni motorul în mod eficient. Șoferii trebuie să fie atenți la nivelul de amperaj al bateriei și să o înlocuiască la timp, pentru a evita situațiile neplăcute de a rămâne cu mașina în parcare fără să poată porni. De asemenea, dacă utilizezi mașina doar pe distanțe scurte, la viteze reduse, încărcarea acumulatorului nu se face eficient, iar acesta își va pierde din capacitate mai repede.

Problemele specifice mașinilor diesel și soluțiile recomandate

Pentru mașinile cu motoare diesel, procesul de pornire pe timp de iarnă poate fi și mai complicat decât în cazul motoarelor pe benzină. Motoarele diesel funcționează prin compresie, iar în timpul iernii, aerul din camera de ardere are o contracție mai mare, ceea ce face dificilă realizarea unei compresii eficiente. În aceste cazuri, bujia incandescentă joacă un rol crucial. Dacă aceasta nu încălzește suficient camera de ardere, mașina nu va porni.

Pentru a te asigura că motorul diesel pornește corect, este recomandat să pui de câteva ori contactul înainte de a porni mașina și să aștepți de fiecare dată până când martorul de bujie incandescentă se stinge. În acest fel, camera de ardere va fi încălzită corespunzător, iar motorul va porni mai ușor, evitând astfel problemele specifice temperaturilor scăzute. De asemenea, la fel ca în cazul motoarelor pe benzină, este indicat să lași motorul să funcționeze la ralanti pentru câteva minute după pornire, astfel încât toate componentele să fie lubrifiate corespunzător și să se încălzească înainte de a începe deplasarea.

Deși poate părea că pornirea corectă a mașinii în condiții de iarnă necesită mult timp, în realitate, toate aceste operațiuni nu îți vor lua mai mult de 10 minute. Însă aceste minute pot face diferența între o iarnă fără probleme și una în care vei avea de înfruntat reparații costisitoare și dureri de cap. Pregătește-ți mașina corespunzător pentru frig și vei putea evita multe neplăceri, menținându-ți autovehiculul într-o stare bună pentru mai mult timp.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele