Cel mai important mit despre mașinile electrice, desființat oficial. Cum poluează, de ce nu au zero emisii
Autoritatea britanică de supraveghere a publicității (ASA) a luat o decizie importantă care va schimba modul în care sunt promovate vehiculele electrice.
Într-un context în care preocupările legate de impactul asupra mediului sunt din ce în ce mai pregnante, ASA le-a interzis constructorilor auto să promoveze automobilele electrice ca fiind complet cu emisii zero, cu excepția cazului în care este specificat clar că acest lucru se referă doar la perioada în care mașina este în funcțiune.
De unde a început totul, de fapt
Decizia vine după ce ASA a criticat BMW pentru că și-a prezentat gama de vehicule electrice ca fiind mașini cu emisii zero, în căutările pe Google.
ASA a subliniat că, deși în timpul condusului vehiculelor electrice nu se produc emisii, fabricarea și încărcarea acestora generează, totuși, emisii de dioxid de carbon.
Potrivit informațiilor furnizate de The Telegraph, aceasta este prima dată când ASA intervine în acest mod în promovarea automobilelor, acțiunea fiind parte a eforturilor de combatere a practicii de greenwashing, prin care companiile își promovează excesiv imaginea ecologică.
Cu toate acestea, poziția ASA poate părea în contradicție cu cea a guvernului britanic, care numește vehiculele electrice cu baterii vehicule cu emisii zero în cadrul mandatului ZEV (Zero Emissions Vehicle) recent introdus.
Acest mandat impune producătorilor de automobile să mărească proporția de vehicule electrice în vânzări, ajungând la 80% până în 2030.
Mașinile electrice nu sunt perfecte, dar sunt mai bune decât alternativa clasică
Totuși, este important de menționat că, deși vehiculele electrice nu generează emisii la țeava de eșapament în timpul condusului, emisiile de dioxid de carbon sunt generate în timpul fabricării și încărcării acestora de la rețeaua de energie electrică.
Agenția Internațională pentru Energie estimează că fabricarea unui vehicul electric generează aproximativ opt tone de echivalent CO2, comparativ cu aproximativ șase tone generate de fabricarea unui automobil cu motor cu ardere internă.
Cu toate acestea, pe durata de viață a unui vehicul electric, emisiile totale de CO2 sunt considerabil mai mici decât cele ale unui vehicul cu motor cu ardere internă.
În contextul acestor constatări, este clar că promovarea vehiculelor electrice trebuie să fie transparentă și să țină cont de impactul total asupra mediului în timpul întregului ciclu de viață al mașinii.
Vezi și: Mașinile electrice nu sunt perfecte: ce trebuie să știi înaintea achiziției de autoturisme verzi