16 aug. 2024 | 11:28

Când îmbătrânești, de fapt: Oamenii de știință au descoperit vârstele la care treci brusc printr-o schimbare

Îmbătrânești la 44 și la 60 de ani, conform cercetatorilor

Trecerea timpului pentru un om poate părea o succesiune graduală de schimbări, de la concepere până la moarte. Totuși, dacă te-ai trezit într-o dimineață și te-ai întrebat când ai îmbătrânit brusc, s-ar putea să nu fie doar o impresie. Cercetările recente privind schimbările moleculare asociate cu îmbătrânirea sugerează că oamenii experimentează două vârfuri semnificative de îmbătrânire, unul în jurul vârstei medii de 44 de ani și altul în jurul vârstei de 60 de ani.

Michael Snyder, genetician la Universitatea Stanford și autor principal al studiului, subliniază: „Nu ne schimbăm doar gradual în timp; există schimbări cu adevărat dramatice. Se pare că mijlocul anilor de 40 de ani este un moment de schimbări dramatice, la fel și începutul vârstei de 60 de ani. Și acest lucru este valabil indiferent de clasa de molecule la care te uiți”.

Descoperiri și metodologia studiului

Îmbătrânirea este un proces complex și este asociată cu riscuri crescute de boli de toate tipurile. Snyder și colegii săi au studiat biologia îmbătrânirii pentru a înțelege mai bine ce schimbări au loc și cum, în scopul de a mitiga și trata aceste afecțiuni. Pentru acest scop, au urmărit un grup de 108 adulți, care au donat mostre biologice la fiecare câteva luni pe parcursul mai multor ani.

Cercetătorii au observat că în anumite condiții, cum ar fi boala Alzheimer și bolile cardiovasculare, riscul nu crește gradual cu timpul, ci escaladează brusc după o anumită vârstă. Astfel, au dorit să analizeze mai îndeaproape biomarkerii îmbătrânirii pentru a identifica schimbările corelate.

Folosind mostrele din cohorta lor, cercetătorii au urmărit diferite tipuri de biomolecule, inclusiv ARN, proteine, lipide și taxonii microbiomului intestinal, cutanat, nazal și oral, totalizând 135.239 de caracteristici biologice. Fiecare participant a furnizat în medie 47 de mostre pe parcursul a 626 de zile, cu participantul cu cea mai lungă durată având 367 de mostre. Acest volum imens de date a generat mai mult de 246 de miliarde de puncte de date, care au fost apoi procesate pentru a căuta modele în schimbări.

Vârfuri de îmbătrânire și factorii asociați

Mai multe studii anterioare au identificat schimbări non-lineare în abundența moleculară care pot fi legate de îmbătrânire în șoareci și oameni. Studiile pe muște de fructe, șoareci și pești-zebră au indicat, de asemenea, un proces de îmbătrânire treptat în aceste specii.

Snyder și colegii săi au observat că există o schimbare clară în abundența multor tipuri de molecule din corpul uman în două etape distincte. Aproximativ 81% dintre toate moleculele studiate au arătat schimbări în una sau ambele dintre aceste etape. Schimbările au atins un vârf în mijlocul vârstei de 40 de ani și din nou la începutul vârstei de 60 de ani, cu profile ușor diferite.

Vârful din mijlocul vârstei de 40 de ani a arătat schimbări în molecule legate de metabolismul lipidelor, cafeinei și alcoolului, precum și de bolile cardiovasculare și disfuncții ale pielii și mușchilor. Vârful din începutul vârstei de 60 de ani a fost asociat cu metabolismul carbohidraților și cafeinei, bolile cardiovasculare, pielea și mușchii, reglementarea imunității și funcția renală.

Direcții viitoare pentru cercetare

Primul vârf, cel din mijlocul vârstei de 40 de ani, coincide de obicei cu începutul menopauzei sau perimenopauzei la femei, dar cercetătorii au exclus acest factor ca fiind principal: bărbații au suferit, de asemenea, schimbări moleculare semnificative la aceeași vârstă.

„Acest lucru sugerează că, deși menopauza sau perimenopauza pot contribui la schimbările observate la femeile de vârstă medie, există probabil alți factori mai semnificativi care influențează aceste schimbări atât la bărbați, cât și la femei”, explică Xiaotao Shen, autor principal al studiului, la Universitatea Tehnologică Nanyang din Singapore.

Cercetătorii subliniază că dimensiunea eșantionului este relativ mică, iar mostrele biologice testate sunt limitate la persoane cu vârste între 25 și 70 de ani. Cercetările viitoare ar putea explora acest fenomen în mai multe detalii, studierea acestuia pe un spectru mai larg de subiecți, pentru a înțelege mai bine cum se schimbă corpul uman de-a lungul timpului.