Călin Georgescu, candidatul Tik Tok. Strategia care l-a propulsat pe locul I în cursa pentru președinția României ANALIZĂ
Cine este Călin Georgescu, supranumit și ”candidatul Tik Tok” și cum a reușit să aducă votanții contracandidaților săi la președinția României în barca lui? Este întrebarea care ne macină pe toți după ce, luni 25 noiembrie 2024, candidatul independent s-a plasat lejer pe locul I în rezultatele alegerilor prezidențiale din turul I. Un politician care nu și-a făcut campanie… sau nu a făcut-o în modul clasic. Să fie acesta viitorul campaniilor electorale? Rețelele sociale să-l depășească pe Homo Videns al lui Giovanni Sartori? Dar Homo Videns e depășit de mult, veți spune! Vezi cazul AUR și Simion!
Călin Georgescu și armata de pe Tik Tok
În vârstă de 62 de ani, Călin Georgescu este absolventul Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București. A absolvit licența cu specializarea Îmbunătățiri Funciare și ulterior a obținut titlul de doctor în Pedologie, la aceeași instituție de învățământ. Dacă vă întrebați ce este aceea ”pedologie”, iată că este știința care studiază solurile și urmărește controlarea și îmbunătățirea lor, în mediul lor natural. Dacă nu știai acest termen, nu te îngrijora, sute de mii de români îl caută chiar în acest moment pe internet, unii dintre ei dorind să afle cu cine au votat, de fapt.
Studiile lui Călin Georgescu nu s-au oprit aici. Candidatul independent a urmat și un program postuniversitar, intitulat ”Securitate și apărare națională – geopolitică și geostrategie”, la Colegiul Național de Apărare „Carol I”.
Dar cum a ajuns totuși Călin Georgescu ”vedetă” peste noapte? Păi, dacă nu a reușit să se facă ”viral” după ce a făcut parte din două ministere, cel al Mediului și MAE, a izbutit să îi impresioneze pe români cu video-uri din viața lui, cu teorii despre patrie și neam și cu promisiuni foarte apropiate de conceptul poetului latin Decimus Juvenalis, ”pâine și circ”. De altfel, chiar programul său pentru cursa prezidențială se bazează pe 3 elemente esențiale în viața omului de rând: hrană, apă, energie. Mai puțin cultură și educație, că atunci hrănești aparatul critic și e posibil să intervină problemele chiar și pe Tik Tok…
Strategia de pe Tik Tok a lui Călin Georgescu
După cum au arătat experții în social media și campanii, fenomenul a fost unul ”în masă”, cu atac pe flancuri. Iată cum: au fost create sute de mii de conturi pe Tik Tok prin care s-a bombardat efectiv algoritmul platformei. Indiferent de postare sau de pagina la care comentau aceste conturi, se punea hashtag-ul #GeorgescuPresedinte sau #CalinGeorgescu. Astfel, au fost aduși în aria de exploatare a propagandei candidatului Călin Georgescu inclusiv votanții sau fanii de pe rețelele sociale de la alți candidați precum Elena Lasconi, Marcel Ciolacu, Mircea Geoană, dar mai ales George Simion. De ce mai ales George Simion? Pentru că a fost simplu să convertești la o nouă doctrină mai fermă și mai documentată electorat care deja era în mrejele teoriilor conspirației și valurilor patriotice pentru neam și țară.
În timp ce candidații care și-au făcut campanie clasică, pe la TV și pe mulți bani în presa scrisă, se chinuiau să atragă câteva zeci sau, în cazul fericit, sute de like-uri, Călin Georgescu uzurea pe Tik Tok în mii și milioane de aprecieri. Asta o arată statisticile de pe platforma socială: un singur videoclip în care Georgescu atrage atenția că exportăm grâu ieftin și importăm biscuiți scumi a atras peste 3 milioane de vizionări, 161,800 like-uri și peste 3800 de comentarii. Cu teme simple, auzite probabil în crâșme și prin piețe, acolo unde se simte de fapt of-ul românului, Georgescu și echipa lui de social media au reușit să ajungă acolo unde niciun contracandidat nu a putut: la ștampila care a mutat poziția de la oricare nume de pe buletinul de vot la Georgescu! De ce? Pentru că el a înțeles cel mai bine ”spiritul și durerea neamului românesc” așa cum singur se laudă în toate podcasturile și intervențiile devenite virale.
”Poporul român trebuie să înțeleagă” este una dintre expresiille preferate ale lui Georgescu, iar poporul a înțeles și a votat! Pentru că aici este diferența dintre Homo Videns, despre care vorbeam la început, omul care doar stă în fața televizorului fără să facă nimic și cetățeanul cu drept de vot, dar și de Tik Tok. Acesta din urmă acționează: comentează, dă share la ce consimte, se ceartă cu cei care îl contrazic, dacă e nevoie, că doar avem dreptul la opinie toți, nu? Dar, ce să vezi, omul ”social” de pe net iese și la vot și votează așa cum l-a împins carisma celui pe care îl urmărește pe platforme.
Călin Georgescu pe Tik Tok și efectul ”ciocolata Dubai”
Este proaspăt în memoria noastră un alt trend, aparemt inexplicabil, pe rețelele de socializare. Viraizarea unui produs despre care foarte puțini au auzit sau știau, dar care a ajuns peste noapte o vedetă culinară. Mulți se întreabă cum a reușit Georgescu să explodeze în voturi peste noapte, că așa ceva nu se putea decât cu ferme de troli. Dacă ele au existat sau nu, asta e altă discuție, momentan încă nimeni nu a reușit să le dovedească. Singura dovadă este expresia ”e imposibil să crești așa peste noapte, fără ferme de boți!”. Ei, iată că e foarte posibil, iar cele două scenarii parcă sunt trase la indigo.
Nimeni nu știa despre ciocolata Dubai, cum nimeni nu știa despre Georgescu. Toți au căutat să vadă ce e ciocolata Dubai, cum toți au căutat pe 25 noiembrie să vadă cine este, de fapt, Călin Georgescu. I-au căutat familia lui Călin Georgescu, au căutat averea, au căutat studiile etc. Așa s-a căutat și cum se face kataiful, așa a dispărut instant și fisticul de la raft etc. Nu mai spun că toți s-au asociat cu acest produs și dintr-odată toate marile firme de dulciuri și marile magazine vând ciocolată Dubai. Acolo au fost ferme de troli sau doar memoria de scurtă durată a maselor, care s-a activat ca strategie și în cazul Georgescu?
Gustav Le Bon explica încă de acum un secol și ceva că individul în mulțime își pierde capacitatea critică și reacționează la instinct. Asta a fost în ambele cazuri de mai sus pentru că ăsta este, de fapt, trend-ul explicat sociologic. Nu mai ai capacitatea de a-i combate pe cei mulți și te comporți la fel ca ei, exact ca spiritul de turmă atât de vehiculat în cultura noastră. Acest comportament de masă a fost copiat la nivel individual și dus până în cabina de vot!
Călin Georgescu, pro-rus și agent secret?
O altă dezbatere despre care s-a atras atenția abia luni, după alegeri. De ce abia acum? Pentru că nimeni nu credea că un candidat invizibil pe străzi și la TV va putea să conteze în cursa electorală.
”Exclusiv! În spatele măștii patriotului Călin Georgescu cu o misiune divină se ascunde cel care este probabil cel mai de succes agent de influență al lui Putin în România.
Parlamentul ar avea obligația de a controla serviciile secrete, și nu invers.
Având în vedere succesul forțelor pro-ruse, se pune întrebarea cine are interesul să îndepărteze România de ancorarea sa în Occident – și, de asemenea, unde ar trebui să se orienteze România.
S-a înconjurat de intelectuali precum fostul vicepreședinte al Academiei Victor Voicu și de figuri cunoscute din tabăra naționalistă precum Dan Puric sau Dorel Vişan. Și-a cultivat propria retorică, lentă și contondentă, după modelul lui Codreanu. Limbajul său este plin de elemente legionare.
Aproape nimeni nu l-a luat în serios. Şi nimeni nu a luat măsuri legale împotriva lui, deși nu și-a ascuns niciodată admirația pentru Legiune și pentru Ion Antonescu.
Așa cum presa și multe elite au subestimat cândva AUR, Georgescu pur și simplu a fost subestimat. Georgescu este un indicator al măsurii în care propaganda legionară a pătruns încet în mainstream-ul din România.
Instituții importante ale statului propagă de ani de zile un tip mai moderat de naționalism, mă gândesc la conducerea Academiei Române și la majoritatea membrilor Sfântului Sinod al BOR, plus o lume paralelă de social media anti-occidentale. Toate acestea au pregătit terenul pentru un om care se vede ca un fel de Codreanu renăscut.
Georgescu a studiat limbajul și ideologia legionară și o imită. La Simion, înțelegerea legionarismului este epuizată în imitarea nunții lui Codreanu. Cei care gândesc în termeni legionari vor opta pentru Georgescu, pentru că Simion reprezintă exact tipul de politician pe care nucleul radical al legionarilor îl disprețuia, un populist care face promisiuni irealizabile și înșală oamenii.
Un președinte pro-rus al celei de-a șasea țări ca mărime din UE, cel mai important stat NATO de la Marea Neagră (Turcia nu mai este un aliat de nădejde) ar reprezenta un triumf extraordinar pentru Putin, dar pentru România ar anula multe, dacă nu chiar toate, din progresele înregistrate în ultimii 35 de ani.
Exclusiv Oliver Jens Schmitt, istoricul care a avertizat de doi ani asupra lui Călin Georgescu, în comentarii, integral”, este postarea jurnalistei Magda Grădinaru, care explică foarte simplu ascensiunea lui Călin georgescu.
Nu e ca și cum nu ar fi existat semne că Georgescu va excela, problema este că nimeni nu le-a cercetat. Toți am preferat să vedem un video ”aplaudat” de alții, fără să judecăm cât impact social va avea, că doar din acest motiv i se spune rețea socială, pentru că pătrunde în societate, la cel mai adânc nivel. Educația, literatura de specialitate și presa nișată pe astfel de analize sunt greu de parcurs, greu de înțeles, dar mai ales, greu de digerat!
Iar acum, conform normelor etico-jurnalistice, vom expune și declarația soției lui Călin Georgescu despre zvonurile conform cărora acesta ar fi pro-rus sau spion:
„Soția lui Georgescu: Rusofil nu ești. Mason nu ești. Agent secret străin ești? Ești ceva ce nu știu?”, îi oferă Cristinela Georgescu un context comod soțului ei. Iar acesta răspunde ca într-o baladă cu Toma Alimoș:
”Călin Georgescu: Sunt sufletul neamului meu, cum spunea Coșbuc și îmi place să spun că sunt fiu de țăran”, se arată într-un clip publicat de Georgescu pe pagina sa de Tiktok, căruia nu mai are rost să îi dăm share aici, vorba aia, deja nu mai are nevoie de nicio prezentare!
Călin Georgescu și rețeaua social media, în cifre
În loc de concluzie, ne vom apleca puțin asupra cifrelor care stau la baza acestei ascensiuni legendare în România. Credeam că doar George Simion a reușit așa ceva și că va fi o excepție, dar iată că întotdeauna există loc de mai bine sau de mai rău, fiecare cum vrea să o perceapă. Lucrurile devin, însă, cu atât mai serioase cu cât acest gen de discurs și de ”reclamă” trece de la un nivel de amator, la un om cu experiență politică la nivel de executiv, cu studii înalte și cu o validare de milioane de vizualizări. Dacă până mai ieri era întrebarea ”cine este acest George Simion și ce studii are?”, răspuns care nu ne impresiona foarte mult, atunci la Georgescu s-au schimbat premisele, fiind greu de contestat. Aici intervine acel aparat critic, pe care l-am accesat cândva în școală, dar nu în școlile închise de Gabriela Firea sau de alți miniștri și aleși locali, la primii fulgi de nea… A nu se înțelege aici că alegătorii lui Georgescu sunt slabi intelectual, din contră, pe lângă temele accesibile, Georgescu a folosit și un limbaj elevat și ferm, accesând până și cele mai înalte judecăți. Și să nu uităm că dintre toți candidații, doar el a știut să atingă electoratul acolo unde trebuie, punct ochit punct lovit, în timp ce în celelalte tabere au fost lupte de orgolii și o ignoranță care a avut efect în rândul alegătorilor care au ignorat și ei marile partide istorice și candidații plimbați pe la TV și pe afișe.
Câți urmăritori are Călin Georgescu pe rețelele sociale? Iată și răspunsul:
TikTok: 246.000
Facebook: 83.000
Instagram: 30.000
Youtube: 49.500
Vedem clar cum doar Tik Tok este deosebit, dar și acolo era loc de mai bine. Nu asta a făcut diferența. Nu un singur cont viralizat, ci sutele de mii de hashtag-uri și postări și repostări pe celelalte conturi, o armată reală care a atatcat la toate nivelurile, reușind să cucerească un algoritm care ți-l împingea în față pe Georgescu, nu ca nume de cont ci ca hashtag relevant: #CalinGeorgescuPresedinte.
Problema cea mare este că Georgescu nu a plătit pentru a-și face reclamă pe platforme. Mai degrabă, dar asta e greu de dovedit, a plătit oameni, poate câteva zeci, care s-au multiplicat prin conturi și au împânzit internetul. Aceștia au comentat la postări, au distribuit zeci de cut-uri și video-uri din podcast-uri sau alte intervenții, reușind să creeze un trend și să îl împingă pe Călin Georgescu în față organic, ceea ce i-a dat un adevărat rol mesianic în fața internauților, dar și a Tik Tok-ului. Pe scurt, pentru cunoscători, nu a avut urmăritori peste medie, dar a avut conținut și a mers pe trend, reușind să obțină engagement și reach.
”Victoria IA asupra IU
„Călin Georgescu” este un personaj creat de Inteligența Artificială. Victoria lui este victoria algoritmilor de net asupra oamenilor, victoria IA asupra IU – Inteligența Umană. Rămâne de văzut cu ce bani și de unde.
Acum însă, personajul făcut din pixeli va trebui să se manifeste în viața reală. Și mulți dintre cei care l-au votat vor afla abia acum pe cine au votat. Discursul religioid pro Putin al lui „Călin Georgescu” este al unui lider mesianic de sectă sinucigașă.
PNL se poate reforma spre bine sub conducerea lui Ilie Bolojan. Problema e cât de repede.
PSD se poate reforma spre rău sub conducerea nu se știe cui. Gașca lui Dragnea, O. Vasilescu, M. Tudose, S. Grindeanu etc., e tot acolo și pot să spună rânjind: „E, ați văzut cu Ciolacu ce pățim dacă ne dăm cu UE și cu NATO, europeni și democrați?”. Și să vină cu un Dragnea 2.0, că asta se poartă.
USR nu se va reforma deloc, își va duce mai departe fracturile interne sub pălăria lui Lasconi.
Elena Lasconi poate aduna voturi pentru a-l învinge pe „Călin Georgescu” mult mai eficient decât ar fi putut s-o facă Ciolacu.”, este concluzia lui Cristian Tudor Popescu, după o noapte furtunoasă pentru România.