15 mai 2024 | 11:30

Avertisment cu privire la creșterea fraudelor prin apeluri telefonice false: Ce este „spoofing-ul” bancar

ACTUALITATE
Avertisment cu privire la creșterea fraudelor prin apeluri telefonice false: Ce este

Înșelătoriile hackerilor reprezintă o amenințare tot mai sofisticată în peisajul digital actual. Acești infractori cibernetici recurg la diverse tehnici și metode pentru a pătrunde în sistemele informatice, pentru a fura date sensibile sau pentru a obține beneficii financiare ilegale.

Avertisment asupra apeluri telefonice false

De la atacuri de tip phishing, în care se folosesc e-mailuri sau mesaje false pentru a înșela utilizatorii și a le fura informațiile de autentificare, până la scam-uri de tipul CEO fraud, în care se pretinde fals că un lider de companie solicită transferuri de fonduri, hackerii adoptă tactici ingenioase și adaptabile. Conștientizarea și educația digitală reprezintă arme cruciale în lupta împotriva acestor inși, întrucât utilizatorii informați sunt mai puțin susceptibili să cadă pradă înșelătoriilor online.

Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC), Poliţia Română și Asociaţia Română a Băncilor (ARB) trag un semnal de alarmă prin intermediul proiectului naţional de conştientizare #SigurantaOnline cu privire la creșterea fraudelor prin apeluri telefonice false (spoofed) în ultima perioadă.

În mod concret, infractorii se prezintă ca funcționari bancari și utilizează în mod fraudulos numere de telefon ale băncilor sau numere similare, recurgând la un discurs persuasiv și înșelător.

„În ultimele zile, este activă o campanie care se folosește de numele unor bănci pentru apeluri false (spoofed) în care atacatorii apelează potenţiale victime și se prezintă drept angajați ai acestora. Spoofing-ul numărului de telefon este o tehnică de înșelăciune prin care un atacator își modifică numărul de telefon astfel încât să apară pe ecranul persoanei apelate un alt număr decât cel real. Această metodă este utilizată pentru a induce în eroare victima, determinând-o să creadă că interlocutorul reprezintă o entitate legitimă, cum ar fi o bancă sau o altă instituţie, fiind folosită pentru a obţine informaţii personale sau bancare sensibile”, avertizează reprezentanţii DNSC.

Campanii frauduloase

Specialiștii în securitate cibernetică explică că în această variantă de campanie frauduloasă, persoana apelată telefonic este anunțată că i s-a aprobat un credit solicitat, încercându-se inducerea unei reacții rapide din partea acesteia. Atacatorii mizează pe activarea rapidă a emoțiilor pentru a evita ca interlocutorul să acționeze cu calm și să pună întrebări logice.

Pentru evitarea căderii în capcana acestor apeluri telefonice false, experții DNSC recomandă verificarea întotdeauna a surselor și autenticității apelurilor primite printr-un canal de comunicare oficial alternativ înainte de a furniza orice informații personale. De asemenea, se recomandă refuzul apelurilor suspecte, evitarea furnizării datelor personale sau bancare la telefon și raportarea imediată a apelurilor dubioase băncii sau instituției presupuse și autorităților competente.

Această avertizare reprezintă un demers important în lupta împotriva fraudei online și promovează conștientizarea și educația digitală ca instrumente vitale pentru protejarea utilizatorilor împotriva atacurilor cibernetice.