21 iun. 2024 | 19:01

Astronauții SpaceX au experimentat întinerirea genetică în spațiu: Scenariul din Benjamin Button, realitate?

Datele provenite de la astronauții misiunii SpaceX Inspiration4 arată că aceștia au experimentat un fenomen interesant legat de îmbătrânirea celulară, în timpul zborului lor în spațiu.

Întinerirea genetică în spațiu

Echipa formată exclusiv din civili a colectat numeroase probe științifice, inclusiv mostre de sânge și de piele, în timp ce orbitau Pământul la o înălțime de 575 de kilometri, cu aproximativ 160 de kilometri mai sus față de Stația Spațială Internațională (ISS).

Printre cele mai remarcabile rezultate ale studiului se numără observația că telomerii, capetele protectoare ale cromozomilor care se scurtează pe măsură ce înaintăm în vârstă, au experimentat un fenomen neașteptat. În loc să se scurteze, telomerii astronauților s-au elongat în timpul șederii lor scurte în spațiu, indicând o „întinerire” genetică temporară.

Această descoperire a fost subliniată în cadrul publicației recente a Space Omics and Medical Atlas (SOMA), coordonat de peste o sută de instituții din peste 25 de țări.

„Este o descoperire remarcabilă în mai multe moduri și ne ajută să solidificăm constatările noastre”, a comentat Susan Bailey, profesor la Universitatea din Colorado, într-o conferință de presă.

Ce s-a întâmplat la revenirea pe Pământ

Cu toate acestea, îmbunătățirea telomerilor a fost doar temporară, aceștia revenind la dimensiunile inițiale după revenirea pe Pământ. Această observație subliniază complexitatea ajustărilor biologice pe care corpul uman le experimentează în spațiu și necesitatea unor cercetări suplimentare pentru înțelegerea pe deplin a impactului călătoriilor spațiale asupra sănătății umane pe termen lung.

Studiile ulterioare au relevat și alte efecte ale călătoriilor spațiale, precum modificări ale sistemului imunitar și impactul asupra sistemului cardiovascular, subliniind necesitatea de a dezvolta contramăsuri eficiente pentru protecția astronauților. Astfel de cercetări sunt esențiale pe măsură ce industria spațială comercială se extinde și se pregătește pentru viitoarele călătorii frecvente în spațiu.

Aceste descoperiri deschid noi perspective asupra efectelor pe care explorarea spațiului le are asupra organismului uman și subliniază importanța continuării cercetărilor pentru a asigura că aceste călătorii sunt realizate în mod sigur și sustenabil pentru toată lumea implicată.

Intinerirea genetică reprezintă procesul prin care se încearcă modificarea sau îmbunătățirea caracteristicilor genetice ale unei persoane pentru a prelungi viața sau pentru a reduce impactul îmbătrânirii asupra organismului. Aceasta implică cercetări în domeniul geneticii și biologiei moleculare, în încercarea de a înțelege cum diferite gene influențează procesele de îmbătrânire și longevitate. În viitor, avansurile în tehnologia genetică ar putea permite intervenții precise asupra genomului uman pentru a preveni boli legate de vârstă și pentru a îmbunătăți calitatea vieții pe termen lung.