22 aug. 2023 | 15:00

Veste excelentă pentru amatorii de junk food. Descoperirea revoluționară a cercetătorilor, care este efectul acesteia

Dacă ești amator de junk food și nu te saturi aproape niciodată să mănânci produse pline de grăsimi sau zahăr, s-ar putea să mai ai o șansă să nu te îngrași, în ciuda preferințelor tale culinare. Cercetătorii au descoperit recent un medicament care împiedică creșterea în greutate, chiar dacă poftești doar la hamburgeri sau gogoși. Cel puțin asta arată, până acum, studiile făcute pe șoareci.

Veste excelentă pentru amatorii de junk food

Șoarecii hrăniți cu alimente foarte bogate în zahăr și grăsimi mare parte din viață au reușit să scape de creșterea în greutate și să-și protejeze ficatul datorită unui medicament experimental.

Medicamentul cu molecule mici a fost dezvoltat de o echipă condusă de UT Health San Antonio. Acest medicament, cunoscut sub acronimul chimic CPACC, acționează prin reducerea cantității de magneziu care intră în mitocondrii, părțile celulei care sunt responsabile cu producerea de energie și cu arderea caloriilor. Disfuncțiile mitocondriilor produc boli precum obezitatea, diabetul și bolile cardiovasculare.

„Aceste descoperiri sunt rezultatul câtorva ani de muncă”, spune Madesh Muniswamy, biochimist la UT Health San Antonio și autor principal al studiului publicat în Cell Reports.

Alături de calciu, potasiu și sodiu, magneziul este unul dintre cei patru ioni majori încărcați pozitiv care contribuie, în multiple feluri, la funcțiile celulare ale corpului.

Descoperirea revoluționară a cercetătorilor, care este efectul acesteia

De fapt, magneziul joacă multe roluri importante în menținerea sănătății, precum reglarea zahărului din sânge, a tensiunii arteriale și construirea de oase puternice. Dar prea mult magneziu încetinește producția de energie în mitocondrii.

„Pune frână, încetinește procesul”, spune biologul Travis Madaris, de la UT Health San Antonio, co-autor al articolului.

În timp ce studiau efectul eliminării unei gene specifice, numită MRS2, cercetătorii au descoperit un medicament nou care codifică transportorul proteic de magneziu. Această proteină acționează ca un canal pentru transportarea magneziului în membrana mitocondrială.

Ei au investigat efectele unei diete occidentale cu conținut ridicat de grăsimi, zahăr și de calorii asupra șoarecilor normali, comparativ cu șoarecii a căror genă MRS2 a fost eliminată.

Eliminarea MRS2 a făcut ca șoarecii să fie mai slabi și mai sănătoși, cu metabolizarea îmbunătățită a zahărului și a grăsimilor în mitocondriile lor, în ciuda consumului dietei occidentale începând cu vârsta de 14 săptămâni, timp de până la un an (mult timp în viața unui șoarece).

Ficatul este cel care conduce procesul de reglare a zahărului și metabolizarea grăsimilor. Deși este un organ puternic, ficatul are limitele sale.

Conform spuselor cercetătorilor, nu s-au găsit semne de ficat gras sau de boli ale ficatului (consecințe ale unei diete dezechilibrate, ale obezității și diabetului de tip 2) la șoarecii cărora le-a fost eliminată proteina MRS2.

„Scăderea magneziului mitocondrial a atenuat efectele adverse ale stresului alimentar prelungit”, spune cel de-al treilea co-autor al articolului, biologul Manigandan Venkatesan, de la UT Health San Antonio.

În experimente suplimentare de administrare a CPACC, echipa a reportat efectul eliminării genei MRS2. Medicamentul acționează prin inhibarea canalelor codificate de genă. Din nou, rezultatul a constat în șoareci mai slabi și mai sănătoși, prin reducerea cantității de magneziu transportat în mitocondrii.

Desigur, rezultatele obținute pe șoareci nu se aplică automat și la oameni și autorii studiului menționează că acesta are și unele limite. Pentru a imita sindromul metabolic la om, metoda lor ar trebui să folosească stresul alimentar pe termen lung.

Supunerea organismului la un stres alimentar pe termen scurt ar putea ajuta doar într-o măsură la clarificarea efectelor principale ale ștergerii MRS2.

De asemenea, cercetătorii spun că eliminarea completă a genei MRS2 ar face imposibilă analizarea modului în care fiecare țesut afectează reglarea metabolică.

Având în vedere rolul extins al MRS2, ei subliniază importanța și necesitatea continuării studiilor asupra efectelor ei asupra diverselor organe (creier, inimă, rinichi, plămâni, schelet și mușchi).

„Un medicament care ar reduce riscul de boli cardiometabolice, cum ar fi atacul de cord și accidentul vascular cerebral, și ar reduce, de asemenea, incidența cancerului hepatic (care poate urma boli hepatice grase), va avea un impact uriaș”, mai afirmă Muniswamy.

- Născut în 1966, absolvent de Istorie, lucrez în presă din 1996 - Redactor Playtech din 23 iunie 2021 - Redactor, playsport.ro, 16.01. 2021 - 03.06. 2021 - Redactor, ... vezi toate articolele