Toți românii care stau la bloc trebuie să știe: se majorează costurile, s-a schimbat legea, obligațiile proprietarilor
Foarte mulți români care stau la bloc în România sunt convinși că singurele costuri pe care le au în relație cu ceilalți locatari sunt incluse la întreținere și, de cele mai multe ori, vizează curentul de pe scară. Realitatea este însă semnificativ mai complexă și tocmai s-a schimbat legea.
În momentul în care ești proprietar de apartament, este de datoria ta să împarți cu ceilalți proprietari o serie importantă de costuri aferente întreținerii imobilului, inclusiv reparații mai mult sau mai puțin substanțiale la bloc și la terasa acestuia. Toate acestea sunt menționate în Legea nr.196/2018 actualizată și modificată.
Ce trebuie să facă românii care stau la bloc, ce spune legea
Legea citată mai sus vizează înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor. Tot acolo se menționează cine trebuie să plătească pentru reparațiile din bloc.
”Proprietarii membri ai asociației de proprietari au obligația să aprobe un fond de reparații anual, necesar pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune.
Comitetul executiv fundamentează și prezintă adunării generale suma anuală necesară pentru constituirea sau completarea fondului de reparații, care se alimentează în avans, în tranșe lunare egale, prevăzute în lista de plată a cheltuielilor asociației de proprietari.
Fondul de reparații este utilizat numai pentru consolidarea condominiului, reabilitarea termică, creșterea calității ambiental- arhitecturale a construcțiilor, precum și pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune.
În scopul asigurării sumelor necesare pentru plăți curente, asociația de proprietari este obligată să stabilească cuantumul și cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment. Fondul de rulment se stabilește astfel încât să poată acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice.”, prevede Legea nr. 196/2018.
Fondul de rulment pentru anul în curs se calculează în funcție de cheltuielile înregistrate în anul anterior, pornind de la luna cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflației. Dacă vorbim de asociații de proprietari non-înființate, fondul de rulment se estimează în raport cu asociații de proprietari de dimensiuni similare. Chiriașii nu trebuie să plătească fondul de rulment.