Skoda și Toyota sunt prinse într-o luptă strânsă: ce arată datele despre cei doi giganți auto
Problemele de aprovizionare pentru RAV4 construit în Japonia au dus la o scădere abruptă a vânzărilor, permițând Kodiaq construit în Cehia să ajungă pe locul 1.
Toyota a pierdut conducerea segmentului SUV-urilor de dimensiuni medii de volum după ce a întâmpinat probleme grave de aprovizionare cu RAV4. Pierderea Toyota este câștigul celor de la Skoda, deoarece Kodiaq a terminat primul trimestru ca SUV mijlociu vândut numărul 1 în Europa.
Segmentul este unul dintre cele mai diverse din Europa în ceea ce privește mixul de trenuri propulsoare, variantele complet electrice crescând pentru a ocupa cea mai mare cotă, la 40%, potrivit cifrelor analiștilor de piață Dataforce.
Cu toate acestea, vânzările de benzină și motorină au crescut și ele în primul trimestru, în timp ce cele de hibrid și plug-in hybrid au scăzut.
Vânzările pe segmente au crescut cu 15% în cele trei luni la 148.628, depășite de Kodiaq la 21.408.
Cota totală de piață a segmentului în Europa este relativ mică, de 4,6 la sută, potrivit Dataforce. Cu toate acestea, importanța segmentului depășește ponderea sa, deoarece mărcile de volum au ales adesea să lanseze SUV-uri electrice mai mari și mai relevante la nivel global înainte de modelele specifice Europei.
Exemplele includ Toyota bZ4X, care a vândut 3.596 în cele trei luni, și Nissan Ariya cu vânzări de 2.240. Ambii au avut un început lent din cauza problemelor de producție, terminând în afara top 10 pentru trimestrul.
Construite în alte regiuni
Popularitatea globală a segmentului înseamnă că mărcile non-europene vor construi adesea modele în afara regiunii, de exemplu, Nissan X-Trail, Hyundai Santa Fe, Ford Mustang Mach-E și Toyota RAV4.
Toyota a fost liderul segmentului în 2022, dar vânzările RAV4, disponibil ca hibrid și hibrid plug-in, au scăzut cu 43% din cauza problemelor de aprovizionare, ajungând la 13.429 în primul trimestru, plasându-l pe locul al treilea după Kodiaq și Volkswagen complet electric. ID4.
„Acest lucru este legat doar de aprovizionare”, a declarat un purtător de cuvânt Toyota pentru Automotive News Europe. „Ne confruntăm cu o cerere mare globală pentru mașină cu care pur și simplu nu putem ține pasul.”
Clienților care doresc să comande RAV4 în Marea Britanie li se spune pe site-ul web că Toyota a „epuizat modelul actual”.
Problemele de aprovizionare ale Toyota sunt responsabile pentru o mare parte din scăderea vânzărilor de hibride și hibride plug-in din segment, dar această tendință s-ar putea inversa pe măsură ce rivalii se alătură Toyota în oferirea de alternative pe benzină-electrice.
„Atacul” mașinilor electrice și hibride
Nissan X-Trail a terminat primul trimestru pe locul 10 cu 5.740 de vânzări, dintre care 5.072 au fost versiunea sa hibridă e-Power.
În vară, Renault va începe vânzările hibridului Espace, acum o versiune pe trei rânduri a SUV-ului Austral, după ce Renault a schimbat modelul de la un monovolum la un SUV.
Espace are aceeași platformă CMF-C/D a Alianței Renault-Nissan ca și X-Trail și măsoară 4722 mm lungime.
Între timp, Mazda a depășit vânzările de plug-hibrid în sector cu noul CX-60, care a depășit RAV4 pentru a înregistra 5.492 de unități, reprezentând aproape jumătate din totalul de 11.334 PHEV pentru cele trei luni.
Ponderea hibridului plug-in în acest moment este cea mai mică dintre toate sistemele de propulsie din segment, cu 7,6%, cu vânzări în scădere cu 8,8%. Acest lucru ar trebui să se schimbe și în acest an, după ce Skoda adaugă o versiune hibridă plug-in a următoarei generații Kodiaq, care va fi lansată în toamnă.
La un eveniment recent care a subliniat viitorul electric al Skoda, CEO-ul Skoda, Klaus Zellmer, a sugerat o autonomie care se apropie de 100 km pentru hibridul plug-in, oferindu-i mai multă capacitate de a reduce emisiile de CO2.
„Vor fi la cerere dacă avem pachetul potrivit. O autonomie electrică rezonabilă de 100 km sau mai mult vă oferă un avantaj real”, a spus el fără a dezvălui autonomia exactă a următorului Kodiaq. „Cred că este o tehnologie de punte importantă”.
Skoda insistă pe electric
Skoda vinde, de asemenea, Enyaq iV complet electric în acest segment, dar, în ciuda faptului că atât acesta, cât și Kodiaq împărtășesc aceeași clasificare, există puține comparații între cele două.
„Clienții Kodiaq nu decid între Kodiaq și Enyaq iV. Ori vrei să cumperi un motor electric sau cu combustie și nu faci comparație”, a spus șeful de vânzări și marketing Skoda, Martin Jahn, la același eveniment.
Jahn a dezvăluit că aproximativ 40% din vânzările pentru Kodiaq sunt versiunea RS de înaltă performanță.
Skoda a lansat recent o versiune entry 50 a lui Enyaq iV cu o baterie mai mică de 55 de kilowați-oră pe piețe selectate, cum ar fi Germania, pentru a aduce prețul de pornire sub 40.000 de euro.
Mișcarea a fost parțial ca răspuns la reducerea prețurilor Tesla din ianuarie, a spus Jahn. Tesla este clasificată drept o marcă premium de Automotive News Europe, dar după reducerea prețurilor, cel mai vândut model Y este mai aliniat la rivalii de volum, inclusiv Enyaq iV.
Înainte de lansarea versiunii de 50 kWh, Enyaq iV a început de la 48.900 de euro în Germania pentru versiunea cu rază lungă de 80 de kWh, comparativ cu 44.890 de euro pentru modelul Y de intrare. Tesla a vândut 71.827 de modele Y în primele trei luni, eclipsând orice alt SUV de mărime medie, premium sau de volum în timpul perioadei.
Scăderile de preț ale Tesla au coincis cu o scădere a vânzărilor în rândul SUV-urilor medii electrice de volum, sugerând că marca din SUA braconează clienții.
Vânzările Ford Mustang Mach-E au scăzut cu 40% în primele trei luni, pentru a-l scoate din top 10, în timp ce cele ale lui Hyundai Ioniq 5 au scăzut cu 17%. Între timp, Kia EV6 aferentă a înregistrat o scădere a volumelor cu 12%.
Pe de altă parte, Volkswagen a crescut vânzările de ID4 cu 55% în aceeași perioadă, ajungând pe locul doi, cu 17.027 de unități. Marca a adăugat și coupe-ul crossover de dimensiuni medii ID5.
Între timp, Skoda a sporit vânzările lui Enyaq iV cu 20%. Skoda plănuiește, de asemenea, să vândă un SUV electric mai mare cu șapte locuri, cu numele de cod Space, cu data de lansare planificată în jurul anului 2025.
Sosește mai devreme – în 2024 – Cupra Tavascan, tot pe platforma VW Group MEB, și oferă o formă de SUV în stil coupe pentru a sta alături de ID5 și Skoda Enyaq Coupe iV.