Secretul incredibil din celebra pictură Mona Lisa: Ce a ascuns Leonardo da Vinci și a fost descoperit de cercetători
Mona Lisa dezvăluie un secret toxic ascuns în interiorul tabloului.
Leonardo da Vinci este bine cunoscut pentru că a folosit metode și substanțe de pictură mai puțin convenționale în lucrările sale și încă facem noi descoperiri despre ele – cea mai recentă fiind un amestec de pigmenți toxici care stau la baza pensulei de pe Mona Lisa.
Misterul din celebra pictură Mona Lisa
Cercetătorii din Franța și Marea Britanie s-au uitat la un mic eșantion prelevat dintr-un colț ascuns al picturii Mona Lisa, utilizând o varietate de tehnici de imagistică prin difracție de raze X și spectroscopie în infraroșu, pentru a identifica substanțele utilizate.
Vezi și Mitul celebrului tablou Mona Lisa a fost spulberat de cercetători
Vezi și Descoperire istorică. Unde s-ar afla podul ce apare în tabloul Mona Lisa. Foto
Echipa a găsit nu numai ulei și alb de plumb – așa cum era de așteptat – ci și compusul rar plumbonacrit (Pb5(CO3)3O(OH)2). Ca referință, plumbonacritul se formează atunci când uleiul și oxidul de plumb (II) (sau PbO) reacționează împreună, sugerând că ultimul compus a fost folosit de da Vinci.
„Leonardo s-a străduit probabil să pregătească o vopsea groasă potrivită pentru acoperirea panoului de lemn al picturii Mona Lisa, tratând uleiul cu o încărcătură mare de oxid de plumb(II), PbO”, scriu cercetătorii în lucrarea lor publicată recent.
Ce alte lucrări au mai fost create în acest mod
Același compus PbO a fost găsit în mai multe microprobe prelevate de pe suprafața Cinei cea de Taină, o altă pictură faimoasă a lui da Vinci. Cu toate acestea, singurele referințe la PbO din scrierile artistului italian erau legate de remedii pentru piele și păr. Chiar dacă nu este inclus în scrierile sale, se pare că da Vinci a folosit acest oxid de plumb (II) ca strat de pământ. Este ceva despre care s-a emis ipoteza înainte, dar acum avem dovezi mai directe în acest sens.
Vezi și Misterul Mona Lisei, elucidat: cine a făcut marea descoperire, ce înseamnă asta pentru istorie
Se crede că puterea de oxid de plumb (II) ar fi fost încălzită și dizolvată în ulei de in sau de nuci de către da Vinci, producând un amestec care este mai gros și cu uscare mai rapidă decât vopselele tradiționale în ulei – o rețetă care a continuat să fie folosită de alți artiști. Aceeași substanță plumbonacrită a fost descoperită și în tabloul The Night Watch de Rembrandt, creat în 1642 – la aproape un secol și jumătate după Mona Lisa. Asta sugerează că maestrul olandez a folosit o tehnică similară cu da Vinci.
Această descoperire este un alt exemplu al modului în care tehnicile moderne de analiză deschid noi descoperiri despre artefacte istorice. Redarea 3D avansată a fost folosită anterior pentru a ajuta la studiul unui alt tablou da Vinci, Salvator Mundi.