Se schimbă legea pentru participanții la trafic din România. Poliția locală, o sursă de mult și mai multe amenzi
După ce a devenit evident pentru toți participanții la trafic faptul că trotinetele electrice reprezintă un risc enorm pentru siguranța utilizatorilor, a pietonilor și șoferilor de autoturisme, autoritățile s-au gândit să ia o decizie radicală.
După cum se arată într-un document trimis Parlamentului de către Guvern, executivul susține un proiect legislativ prin care polițiștii locali vor avea dreptul să constate încălcarea legii și să aplice sancțiuni pentru încălcarea normelor rutiere în cazul conducătorilor de trotinete electrice. Modificarea adusă Codului Rutier ar trebui să se aplice în următoarele săptămâni.
Ce se schimbă în Codul Rutier, ce rămâne la fel
Printre atribuțiile poliției locale, în prezent, se numără constatarea de contravenții și aplicarea de sancțiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, bicicliști, conducătorii de mopede și vehicule cu tracțiune animală. În cazul autoturismelor, constată și aplică sancțiuni legate de oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor și accesul interzis, mergând până la ridicarea autovehiculelor staționate neregulamentar.
În contextul în care în ultimii 5 ani și-au pierdut viața nu mai puțin de 20 de persoane în România din cauza nerespectării regulilor rutiere de către conducătorii de trotinete, o înăsprire a legislației era inevitabilă. Inițiatorii arată că este necesară modificarea legii poliției locale prin adăugarea atribuției de constatare și aplicare a sancțiunilor contravenționale în domeniul trotinetelor, conform Profit.ro.
Punctual, conform proiectului aflat în dezbatere în Parlament, poliția locală ”constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, bicicliști, conducători de mopede, trotinete electrice și vehicule cu tracțiune animală”. Practic, se introduce în textul legii referința la trotinete electrice.
Conform Codului Rutier actualizat în 2022, lista de sancțiuni din clasa a treia referitoare la trotinete electrice include: ”conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe drumurile publice fără mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente în stare de funcționare pe timp de noapte ori fără îndeplinirea condițiilor tehnice minime stabilite prin regulament, conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe autostradă, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicției de trecere la culoarea roșie a semaforului, a semnalelor agentului de cale ferată, la trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător ori a semnalelor, indicațiilor ori dispozițiilor polițistului rutier, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicției privind circulația sub influența alcoolului, a produselor ori substanțelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, a interdicției privind interacțiunea motrică directă cu un alt vehicul aflat în mers ori cu persoane aflate în acesta ori a interdicției privind circulația în interiorul sau în afara localităților fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, stabilite prin regulament, sau nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a obligației de a circula cu viteză redusă, a obligației de a se asigura că nu se apropie un vehicul feroviar sau a obligației de a opri la trecerea la nivel cu calea ferată, stabilite prin regulament”.