11 oct. 2023 | 20:36

Schimbarea cauciucurilor de iarnă în 2023: sfaturi de la șoferii profesioniști, ce spune legea

ACTUALITATE
Schimbarea cauciucurilor de iarnă în 2023: sfaturi de la șoferii profesioniști, ce spune legea

Odată cu venirea sezonului rece, șoferii trebuie să bage mâna în buzunare pentru a apela la mecanici, ca să le schimbe anvelopele de vară cu cele de iarnă.

De ce e important să schimbi cauciucurile de vară cu cele de iarnă?

Șoferii profesioniști recomandă amatorilor o atenție sporită atunci când vine vorba despre schimbarea anvelopelor iarna. E foarte important să se adapteze cauciucurile la sezonul și temperaturile de afară, ca să beneficieze de eficiența maximă a funcțiilor mașinii pe care o conduc. Iată de ce nu e bine să folosești cauciucuri de vară în sezonul rece:

În primul rând, trebuie să ții cont de faptul că anvelopele de vară sunt concepute pentru temperaturi mai ridicate și se comportă slab pe suprafețe reci, cum ar fi gheața, zăpada și gheața topită. Ele pot aderență redusă și pot crește riscul de alunecare și accidente.

De asemenea, șoferii profesioniști mai subliniază faptul că anvelopele de vară sunt realizate dintr-un cauciuc mai dur și au o bandă de rulare mai subțire, concepute pentru a oferi aderență optimă la temperaturi mai ridicate. În condiții reci, aceste anvelope devin mai rigide și mai puțin aderente.

Pe de altă parte, datorită compoziției și modelului de bandă de rulare, anvelopele de vară pot avea o distanță de frânare mai mare pe suprafețe reci și umede, ceea ce poate duce la timpuri de reacție mai lungi și mai mari riscuri de coliziuni.

Anvelopele de vară devin mai rigide la temperatură scăzută, ceea ce afectează performanța generală a vehiculului și poate duce la o manevrabilitate redusă, mai ales în condiții de vreme rea.

Folosirea anvelopelor de vară în timpul iernii poate duce la o uzură mai rapidă a acestora și la deteriorarea prematură a benzii de rulare și a structurii anvelopei din cauza condițiilor improprii de utilizare.

„De regulă, este recomandat să treci la anvelopele de iarnă atunci când temperaturile diurne au valoarea de sub 7 grade Celsius, pentru 3 zile consecutive”, recomandă speciașiștii citați de autovit.ro.

E riscant să nu schimbi cauciucurile iarna?

Categoric, da! Fie că te deplasezi în oraș sau în afara acestuia, fie că au un SUV sau o mașină obișnuită, fie că ai o mașină nouă sau mai veche, fie că te consideri un bun profesionist sau nu, trebuie să îți schimbi cauciucurile, ca să nu te expui riscurilor.

Mai mult, legislația e foarte clară în acest sens și riști să ai probleme cu oamenii legii, dacă nu îți echipezi corespunzător mașina pentru sezonul rece.

Potrivit art. 102 alin. (1), pct. 28 din OUG 195/2002, constituie contravenție „conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite de zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă […]”.

Mai mult, în cazul autovehiculelor de marfă de peste 3,5 tone și al celor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaun, există și obligativitatea montării pe roți a lanțurilor sau altor echipamente antiderapante certificate.

Amenzi cauciucuri de iarnă 2023

Sancțiunile pentru nedotarea corespunzătoare a mașinii pentru sezonul rece sunt destul de dure. Șoferii riscă să rămână fără certificat de înmatriculare și amenzi între 1305 și 2.900 de lei.

Citește și Dacă ai aceste cauciucuri la mașină, riști amendă pe loc. Mulți români nu știu, s-a dat lege

În cazul reținerii certificatului de înmatriculare, polițiștii eliberează o dovadă înlocuitoare, fără drept de circulație. Asta înseamnă că mașina ta nu va putea circula în trafic. Talonul ți se va restitui în baza dovezii că ți-ai echipat corespunzător mașina cu anvelope de iarnă.

Legislația în vigoare mai prevede faptul că autovehiculele de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculele de transport persoane cu mai mult de nouă locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau să aibă montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate.

Cum să te ferești de accidente și să diminuezi riscurile, când ești la volan

Nu uita că, pe lângă echiparea corespunzătoare a mașinii, trebuie să ții cont de o serie de alte recomandări, dacă dorești să-ți crești gradul de siguranță la volan, atât pentru tine, cât și pentru pasagerii din mașina ta și ceilalți participanți la trafic. Iată ce e indicat să faci:

Verifică vehiculul înainte de plecare. Asigură-te că vehiculul tău este pregătit pentru iarnă, cu anvelope de iarnă adecvată, sistem de încălzire funcțional și niveluri corecte de lichid de parbriz, ulei și lichid de frână.

E indicat, de asemenea, să eviți manevrele bruște sau viraje strânse, folosește semnalele și farurile în mod corect, respectă întotdeauna semnele de circulație și nu te aventura la drum în cazul în care sunt avertizări meteo de vreme rea, decât dacă ai vreo urgență.

Nu în ultimul rând, fii calm și concentrat în timpul condusului. Evită distragerile și acordă atenție deplină la drum și la cei din jur. Nu folosi niciun tip de dispozitiv electronic ce te poate face să-ți iei privirea de la carosabil.

Citește și Dezastrul de pe străzile din România, în cifre exacte

Nu vrei să schimbi cauciucurile de vară? Mai gândește-te

Dacă te gândești că vrei să faci economie și că poliția nu te va prinde folosind anvelopele de vară pe timpul iernii, trebuie să știi că riști să te joci cu propria ta viață. Nu uita că anvelopele nepotrivite pentru condițiile de iarnă, cum ar fi cele de vară pe timp de iarnă, au o aderență mai redusă pe suprafețe reci, alunecoase și acoperite cu zăpadă. Acest lucru poate duce la pierderea controlului asupra vehiculului și la alunecare.

De asemenea, anvelopele de vară nu oferă o aderență suficientă pe suprafețe reci și alunecoase, ceea ce poate duce la o distanță de frânare mai mare. Astfel, timpul de reacție pentru a opri vehiculul într-o situație de urgență crește, crește riscul de coliziune.

Totodată, anvelopele nepotrivite pot avea o performanță redusă în condiții de vreme rece, cu zăpadă, gheață sau polei. Aceste condiții necesită o dezvoltare specială concepută pentru a oferi aderență și control adecvat.

Citește și Programul Rabla Plus vine cu vești proaste pentru șoferii amatori de mașini noi

În cele din urmă, dincolo de toate aspectele prezentate anterior, foarte important este și faptul că utilizarea anvelopelor nepotrivite poate duce la o uzură mai rapidă a acestora și la deteriorarea prematură a benzii de rulare, ceea ce va afecta performanța generală și va necesita înlocuirea mai frecventă.

În concluzie, dincolo de posibilele amenzi, nu scăpa niciodată din vedere faptul că anvelopele nepotrivite pentru condițiile de iarnă pot afecta manevrabilitatea și stabilitatea vehiculului, mai ales în condiții de vreme rea sau pe drumuri acoperite cu zăpadă și gheață, iar acest lucru poate avea efecte catastrofale.