03 mart. 2023 | 16:25

Rovinieta în România, chiar și de 6 ori mai scumpă pentru acești șoferi: ce planuri au oficialii

ACTUALITATE
Rovinieta în România, chiar și de 6 ori mai scumpă pentru acești șoferi: ce planuri au oficialii

Transportul devine un lux.

România, țara extremelor, este pe cale să mai adauge o „perlă” pentru oamenii din această țară.

De data această sunt luați în vizor cei care se ocupă de transportul de mărfuri. Cu alte cuvinte, aceștia ar urma să plătească mult mai muți bani pentru rovinietă.

O măsură cel puțin interesantă având în vedere numărul mic de km de autostradă de care dispune România, dar și starea generală a infrastructurii din țară.

Mai mult, trebuie să realizăm că orice scumpire din transporturi are implicații de natură economică în ceea ce privește întreaga piață. În termeni mai ușori, orice ban în plus pe care un transportator îl plătește va genera o scumpire.

Transportatorii de mărfuri ar urma să plătească din 2026 o rovinietă de șase ori mai scumpă față de valoarea din prezent, de la 1.200 euro/an la 7.050 euro și chiar 16.000 euro din 2035, potrivit unui proiect pe care l-a prezentat Ministerul Transporturilor.

Este o modificare substanțială a sistemului de taxare atât pentru autoturisme, cât mai ales pentru camioane, o obligație prevăzută în Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR), cu termen vara anului 2023 pentru transpunerea în legislația națională, respectiv 2026 pentru aplicarea efectivă.

Principalele propuneri

Rovinieta pentru autoturisme se va plăti ca în prezent pentru o anumită perioadă, dar se introduce clasa de poluare. Astfel, pentru un autoturism rovinieta va crește de la 28 la 38 euro în 2026 și 46 euro în 2035 pentru un autoturism Euro VI.

Rovinieta pentru camioane crește de la 1.210 euro/an (camioane grele) la 7.050 euro în 2026 și 16.275 euro în 2035 pentru un parcurs de 100.000 kilometri/an și norma de poluare Euro VI. Simularea de tarif este valabilă la traseul pentru autostradă, calculul pentru folosirea Drumului Național fiind la valoarea de 50%.

Vinieta în Bulgaria pentru un camion de 40 de tone ar ajunge la 10.000 euro pe an pentru aceeași distanță, iar în Ungaria 26.000 euro, potrivit simulării pe care a prezentat-o Ministerul Transporturilor.