România, țara bugetarilor pe pile: ce ”vânează” angajații la stat. Salariul generos nu este pe primul loc
Cum ar fi să te angajezi pe o poziție într-o firmă cu confortul psihologic că nu poți fi dat afară și nu vei fi concediat vreodată. De acest privilegiu se bucură milioane de români cu statut de bugetar, oameni care nu sunt evaluați, cu siguranță nu sunt retrogradați și, nu de puține ori, se bucură de majorări de salariu fără măcar să le ceară.
Aproximativ 74% dintre liderii din sectorul bugetar clasifică stabilitatea locului de muncă ca fiind principalul factor de atractivitate al unui job la stat, după salariu. Aceasta este una dintre concluziile unui sondaj realizat de Ascendis, o companie de training și consultanță din domeniul dezvoltării organizaționale din România. Doar 35% dintre șefi insistă pe faptul că pachetul salarial este cel mai important.
Ce caută bugetarii la locul de muncă
”Angajații din sectorul public apreciază cel mai mult siguranța locului de muncă, lucru explicabil în contextul incertitudinii economice din ultimul deceniu și al multiplelor perioade de criză. Spre deosebire de mediul privat, unde angajatorii au făcut ajustări de personal în perioade economice dificile, în sectorul public nu s-au făcut restructurări, iar acest lucru a fost apreciat de angajați. Pachetul salarial, caracterul interesant al muncii și echilibrul dintre viața personală și cea profesională sunt alte criterii considerate foarte importante pentru mai bine de o treime dintre angajații din sectorul public, în opinia liderilor lor”, a explicat Andrei Goșu, managing partner al Ascendis.
Ca referință, studiul Ascendis a fost realizat în parteneriat cu Ghidul Primăriilor, între 9 și 19 mai 2023 și a vizat nevoile de dezvoltare ale angajaților din sectorul public. În acest scop, au fost consultați 120 de lideri din acest sector, 40% dintre aceștia activând în rândul autorităților locale, iar 32% care fac parte din zona autorităților centrale.
Ca diferențe față de un loc de muncă la privat, distanța față de job este insignifiantă ca importanță în rândul lucrătorilor la stat. Aproximativ o treime dintre chestionați insistă pe faptul că posibilitățile de dezvoltare și promovare sunt foarte importante pentru cariera lor la stat. În ceea ce privește imboldurile pentru creșterea performanței, peste 60% dintre liderii chestionați consideră că îmbunătățirea competențelor angajaților și implementarea unui sistem de remunerare pe bază de performanță ar fi cele mai eficiente metode de a îmbunătăți performanța instituției în care activează.
”Trainingurile de dezvoltare a competențelor digitale sunt considerate prioritare pentru angajații din sectorul public, fiind menționate de 74% dintre respondenți. La polul opus se află cursurile de customer experience (experiența clienților/ cetățenilor) și cele de protecție a datelor personale. De altfel, cursurile de formare a competențelor digitale au fost printre cele mai căutate cursuri de către instituțiile publice cu care am colaborat în ultimii ani”, a mai explicat Andrei Goșu.
Un pic trist este faptul că peste 5% dintre respondenți insistă pe faptul că angajații din instituția pe care o conduc au un grad scăzut sau foarte scăzut de expertiză pentru simplul fapt că ”angajările se fac pe pile/relații, nu pe competențe”. Doar aproximativ 50% dintre lideri sunt de părere că au ocazia să coordoneze echipe de oameni cu un grad ridicat sau foarte ridicat de expertiză, conform Economedia.ro.