Quet quitting, fenomenul pe care mulți angajați l-au adoptat și acum refuză să mai facă vreun efort la locul de muncă
Termenul „renunțare tăcută” s-ar putea să fi dispărut din trend, dar angajații tot nu dezic de el. Fenomenul a început în vara anului 2022, când un utilizator TikTok numit Zaid Khan a postat un videoclip în care îl explică: „acest termen numit renunțare tăcută, în care nu renunți deschis la locul tău de muncă, dar renunți la ideea de a merge dincolo de cerințele de bază”.
Quiet quitting, practica pe care mulți angajați au adoptat-o
Termenul a devenit viral aproape instantaneu, dominând titlurile și hashtag-urile.
Pe TikTok, #quietquitting are aproape 900 de milioane de vizualizări până în momentul de față. Videoclipul lui Ka’imi, în care explică:
„Nu voi munci șaizeci de ore pe săptămână și nu mă voi ridica pe cont propriu pentru un loc de muncă căruia nu îi pasă de mine ca persoană”, a acumulat peste 7 milioane de vizualizări și 38.000 de comentarii, fiind distribuit de peste 43.000 de ori.
Ka’imi, pe atunci manager de restaurant în statul american Washington, a devenit o figură emblematică a mișcării, care a făcut ca renunțarea tăcută să devină oarecum un simbol de onoare.
A te numi pe tine însuți un quiet quitter a devenit brusc cool, cel puțin la modă. Tânărul de 23 de ani spune că asta s-a întâmplat pentru că atât de mulți oameni s-au identificat imediat cu sentimentul de a fi folosiți în mod abuziv de angajatorii lor.
„Cred că o perioadă oamenii se simțeau frustrați, dar nu aveau cuvintele să articuleze de ce, în afară de ‘sunt supărat/ă pe șeful meu'”, spune el.
„Apoi, când conversația s-a schimbat către renunțarea tăcută, a fost ca și cum ar fi vorba despre cultura muncii, capitalism și exploatare. Apoi, mulți oameni au spus, ‘Oh, asta este de fapt motivul pentru care sunt supărat/ă’.”
Termenul, din ce în ce mai cool
Cu toate că tendința a dispărut din limbajul cotidian, atât Ka’imi, cât și experții, spun că spiritul renunțării tăcute este încă puternic prezent.
Popularitatea renunțării tăcute a început, spune Katie Bailey, profesor de muncă și ocupare a forței de muncă la Kings College London, „pe măsură ce oamenii și-au reevaluat experiența de muncă, relația lor cu angajatorul și viața lor în general” în timpul pandemiei.
„La fel ca multe tendințe de pe rețelele sociale, a prins contur datorită comentatorilor: academicieni, economiști și alți experți în forța de muncă și-au exprimat toți opinia despre acest subiect, astfel că a devenit și mai relevant”, afirmă ea.
„Termenul a fost preluat și folosit în moduri diferite de către diverse persoane.”